Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 37 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 363

Discussie: Jazzmaster bouw...

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    even een tussendoortje...
    http://www.youtube.com/watch?v=z5G6nYYgogI
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    zal aan mij liggen hoor...maar wat dit met zelfbouw te maken heeft...nog effe en we hebben gert en hermien hier..
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  3. #23

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Bwa, als tussendoortje: die link van hilco vind ik toch geweldig. Heel goed gedaan.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Vandaag een trip naar Nederland gemaakt.
    Heb in wat mallen geïnvesteerd.
    Ten eerste voor deze gitaar:




    ook nog een

    en een
    setje.

    Ben erg onder de indruk van deze CNC gefreesde mallen, ook van de machine zelf. Had er nooit bij stil gestaan dat CNC machines zo nouwkeuring werken! WHOOOOW!
    De mallen zijn super mooi/proper gefreesd. Normaal zou ik een Dagje of twee aan deze 3 sets werken. Voor mij is dit echt z'n geld waard.

    Morgen het beter schaaf en freeswerk ....
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [QUOTE=JacquesLeDick;2133759]Vandaag een trip naar Nederland gemaakt.
    Heb in wat mallen geïnvesteerd.
    Ten eerste voor deze gitaar:




    ook nog een

    en een
    setje.
    QUOTE]


    Daar heb je een goeie koop aan,aan die mallen..ze kwamen me al bekend voor..

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Heb gisteren de mallen van een laagje blanke lak voorzien.
    Dit om te beschadeging te voorkomen.


    Heb de body op dikte geschaafd. Ik laat een solid body altijd ongeveer een extra mm dikker in dit geval 46mm ipv 45mm. Dit omdat je wat krassen maakt met het uitzagen/frezen v/d vrorm. Deze krassen schuur ik later weg. De body zal een krasvrije 45mm dikte hebben.

    Bij een body uit 2 stukken is het zeer belangrijk dat je de 2 stukken die je later opelkaar lijmt zeer noukeurig recht schaaft.
    Ik haal ze eerst over de vlakbank en daarna schaaf ik ze met de hand tot perfectie. Ik controleer de verbinding door de te verlijmen stukken op elkaar te plaatsen voor een raam. Dan kijk ik of er nog ergens licht te zien is. Ik blijf schaven (met een vlijm scherpe schaaf!!!!!!!!!!) tot ik 2 perfect rechte vlakken heb om op elkaar te lijmen.
    Dit is het resultaat, Je kan de centerlijn bijna niet met het blote oog vinden.
    Het lijkt nu wel of het altijd 1 stuk hout is geweest



    Hier de center lijn eropgezet met een goed geslepen potlood. Een centerlijn moet een mooie dunne (rechte) lijn zijn.


    En straks zagen/frezen we de contour...
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Mooi setje mallen heb je daar.
    Wat ik zou doen is met deze mallen een setje werkmallen maken en deze opbergen. Mocht er eens wat mis gaan dan kan je een nieuwe mal maken.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Mooi setje mallen heb je daar.
    Wat ik zou doen is met deze mallen een setje werkmallen maken en deze opbergen. Mocht er eens wat mis gaan dan kan je een nieuwe mal maken.
    +1 zeer goede tip.
    Ik doe dit altijd. Het overkomt iedereen wel eens dat je per ongeluk in je mal freesd. Bitje los getrild wat gezakt en een hap uit je mal. Niet leuk.
    Mijn werkmallen maak ik uit berken multiplex. Meer hierover in de volgende post...
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Enkele freestips en hoe ik een body frees...
    Dus na het maken van een werkmal kleef ik ze met dubbel zijdige tape op de body


    Zaag zoveel mogelijk ze verwijderen hout weg zo dicht mogelijk op de mal.



    Dit is mijn freesopstelling (freestafel) en is GEEN speelgoed! Let goed op als je hiermee aan de slag gaat!!!
    De regels die ik hanteer.
    Regel nr 1:
    Werk steeds met scherpe freesstiften. Als ze niet ultra schep zijn laat ze dan slijpen.
    Regel nr 2:
    Stel de snelheid van de machine juist af. Dikkere frezen = lager toerental.
    Check op de verpakking van de frees of de manual v/d freesmachine wat het juiste toerental is van de te gebruiken frees.
    Regel nr 3
    Zaag het te verwijderen hout zo kort mogelijk op de Mal weg
    Regel nr 4
    Werk niet met loshangende kleren, Losse lange haren,...
    Draag altijd vijligheidsbril, oorbescherming & stofmasker
    Regel nr 7
    Met deze opstelling frees ik ALTIJD tegen de wijzers van de klok in
    Regel nr 6
    Werk in "kleine" stappen. Neem niet teveel hout ineens weg. Doe je dat wel loop je het gevaar dat je frees in je hout bijt. Dit is aardig schrikken EN als je pech hebt vliegt het stuk hout weg en vreet de frees in een lichaams deel.
    NIET COOL!!!!
    Regel nr 7
    Ga niet te snel maar ook niet te traag. Werk je te snel krijg je geen goede afwerking.
    Blijf je stilstaan met de draaiende frees tegen de mal krijg je een brandplek. Brandplek=meer schuurwerk...
    Regel nr 8
    Hou je handen weg van de draaiende frees. Hou de body stevig vast zonder het gevaar te lopen dat de frees een tukje vinger opeet...


    STAP 1



    STAP 2
    Frees dieper ingesteld (ik zit op het maximum van de machine) Kleine stap.


    STAP 3
    Voor ik de mal van mijn body haal frees ik ook eerst de PU's en Tremolo gaten. Ik boor eerst voor. Zo hou ik mijn freesjes langer scherp


    STAP 4
    Frees stap voor stap de gaten tot ik niet dieper kan


    Laatst gewijzigd door JacquesLeDick; 30 augustus 2009 om 19:13
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top