Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    198

    Standaard scheur in bovenblad gitaar!

    Hallo gitaarnetters,

    Ben vandaag thuis gekomen van een lang weekend oslo, waar ik ook een gitaarwinkel bezocht heb.
    Hier hingen verschrikkelijk veel gitaren, maar ook het merk Walden.
    Hier een flink aantal van geprobeerd en ik vond de klank prachtig, zeker voor het geld (ongeveer 250 euro).
    Nu kon ik het erg goed vinden met de eigenaar van de gitaar winkel, en hij bood mijn de gitaar die ik zo goed vond klinken(Walden G640 Grand Auditorium).
    Voor 100 euro inc. mooie gevoerde gigbag aan.
    Alleen zat er echter een scheur van de brug tot de onderkant van mijn gitaar.
    De gitaar klinkt echter prachtig, en de scheur is heel smal (minder dan een halve milimeter) maar wel van brug tot onderkant. Waar de planken gebookmatched zijn.


    Dit is een google afbeelding van de gitaar, zo ziet hij er bij daglicht uit.
    Dit zijn de foto's die ik net gemaakt heb:



    En een foto van de scheur:


    De gitaar klinkt warm en vol, en ben er ook erg bij mee.


    Mijn vraag is:
    Is de scheur ernstig? en hoe zou ik hem het best kunnen repareren/laten repareren?
    Meer ervaringen met dit merk?
    Ben er ook nog niet over uit of het een scheur is, of een kras gemaakt met iets scherps, hij loopt namelijk niet overal gelijk met de lijn tussen de 2 delen.


    Groetjes!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Jamman,
    Ik heb ruim 2 jaar op een Walden gespeeld en mee opgetreden. Ik had een versie met een cutaway en een piezo onder de brug. Hij was wat dik gelakt en dat was ook z`n enige minpuntje. Voor de rest had hij een heerlijke hals en een prachtige klank , zeker versterkt. Uiteindelijk heb ik heb ingeruild op een ColeClark en was hij binnen 3 dagen weer verkocht.
    Over de scheur / kras kan ik niet veel zeggen. Het makkelijkst is even naar een goede bouwer / hersteller gaan en laten kijken of het echt kwaad kan. Hangt een beetje af of je er live mee optreed en er hard op beukt als ritmebox of alleen maar thuis op speelt.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Met mijn beperkte kennis van gitaarbouw en - reparatie:

    Er staat heel weinig (eigenlijk geen) dwarskracht op zo'n scheur in de lengterichting van de naad, dus ik denk dat je 't prima zo zou kunnen laten zonder problemen te krijgen. Vooropgesteld dat de zangbalken onder je bovenblad allemaal nog goed vast zitten.

    Op de foto lijkt het een hele kleine (lees: smalle scheur). Je zou anders wat met water verdunde houtlijm met een vinger er in kunnen proberen te wrijven (neem gewone witte houtlijm, die in water oplosbaar is) om 'm te fixeren. Om de lijm in de naad te krijgen kun je ook voorzichtig op de naad drukken om er een beetje beweging in te krijgen zodat de lijm er in vloeit. Overtollige lijm even met een vochtige doek wegvegen. Eventueel kun je 'm ook nog klemmen met een grote lijmtang dwars over de kast (voorzichtig). Als er druppeltjes lijm uit de naad komen dan zit je goed. Nachtje laten drogen en klaar. Dit alles onder 't motto baat 't niet, 't schaadt ook niet. Ga er geen lak of zo op of in doen, dan wordt latere professionele reparatie mogelijk moeilijker indien dat nodig blijkt.

    Mocht 'ie groter worden of wil je 'm weggewerkt hebben dan kan je 'm altijd nog naar een bouwer brengen. Die zal dan waarschijnlijk een paar klosjes aan de binnenkant dwars over de scheur lijmen als hij deze goed sluitend kan krijgen. De reparatie zelf is peanuts, maar ik heb geen idee hoeveel arbeidsloon er nog in gaat zitten.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    198

    Standaard

    Ontzettend bedankt voor jullie reacties!
    Stelt mij ontzettend gerust.
    Heb net even met een spiegeltje gekeken, en het dwarsbalkje eronder zit goed vast. Denk dat ik hem zelf ga repareren op jou manier little Jay.
    Ik houd jullie op de hoogte.

  5. #5

    Standaard

    Is de gitaar niet veel te droog?
    Dan kan je dit soort scheuren krijgen.
    Gebeurd normaal vooral in de winter als je gaat stoken.

    http://www.taylorguitars.com/global/pdfs/dry_guitar.pdf

    Misschien is dit het probleem niet,maar kijk er eens naar.

    Groet Sil.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    198

    Standaard

    Het zou kunnen dat hij te droog is geweest inderdaad, in de gitaarwinkel in oslo.
    Hij voldoet echter niet aan de andere symptomen van droogheid.
    Heb er inmiddels de hele dag op gespeeld en ben zo blij met deze gitaar en het geluid, alleen de actie nog wat verlagen en hij doet neit onder voor mijn cort earth.
    Ik snap echter niet dat er zo weinig bekend is over deze gitaren?!
    Hij is goed afgewerkt, klinkt en speelt geweldig en kost rond de 250 euro.
    De scheur laat ik denk ik maar repareren door een goede gitaarbouwer, kan hij hem gelijk afstellen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    198

    Standaard

    Hij is inmiddels bij een gitaarbouwer, dus die kijkt er even naar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    198

    Standaard

    De gitaarbouwer heeft er even naar gekeken, het is dus een lijntje van waar de bovenbladen gebookmatched zijn. Er hoeft niks aan te gebeuren
    Ben er nog steeds super tevreden over, wat een top gitaar. Ik ben er nog niet over uit welke van mijn gitaren ik nou mooier vind klinken, mijn cort earth of deze walden. Mijn cort klinkt wat helderder, maar mijn walden weer wat warmer.
    Nog meer mensen met waldens? Of ervaring ermee?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    198

    Standaard

    krijg hem volgende week weer, hij is in ieder geval al heerlijk afgesteld.
    De scheur is opgevuld met een lijmhoutstof mengsel.
    Ben benieuwd
    Sound sample kan ik eventueel maken voor geinteresseerden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jamman Bekijk bericht
    krijg hem volgende week weer, hij is in ieder geval al heerlijk afgesteld.
    De scheur is opgevuld met een lijmhoutstof mengsel.
    Ben benieuwd
    Sound sample kan ik eventueel maken voor geinteresseerden.
    Mag altijd hoor, ben ik iig blij dat het niet ernstiger is

    Succes nog!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top