Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 98

Discussie: Grolsch straplocks

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard Grolsch straplocks

    (Advertentie)

    Iedereen kent ze wel, de Grolsch® straplocks (en zo niet: doe er nu je voordeel mee); een ingenieus systeem dat voorkomt dat je gitaarband / strap onverwacht losschiet, je dierbare gitaar op je tenen te pletter valt en jij jezelf onsterfelijk belachelijk maakt op het podium. Het grote voordeel van dit type straplocks is: ze kosten een fluitje van een cent en bij elke straplock krijg je een gratis biertje! Wat wil je nog meer?


    Het bevestigen is dermate simpel, dat je ondertussen een kind de was kunt laten doen (of iets dergelijks): gitaarstrap erop, rubbertje over de strapbutton en gaan. Maar hier zit ook meteen het nadeel van de Grolsch® straplocks.

    De gitaarband draait tijdens het gitaarspelen af en toe ten opzichte van de gitaar. Normaal gesproken is dit geen probleem, maar doordat er nu een rubberen ringetje tussen zit, draait de strapbutton ook mee en die raakt daardoor steeds losser. Grote kans dus, dat een dezer dagen alsnog je gitaar ter aarde dondert. Deze keer zal echter de halflosse strapbutton met geweld uit zijn gaatje getrokken worden en het hout beschadigen. Ik heb het eens live zien gebeuren en barstte plaatsvervangend in tranen uit.

    Zijn er gitaarnetters aanwezig die hier een simpele oplossing voor hebben? Ikzelf schroef telkens voor het spelen de strapbuttons vast -de schroevendraaier ligt nu standaard op mijn pedalboard- maar ik heb het idee dat ik zo uiteindelijk de schroef doldraai en net zo ver van huis ben. Iemand tips?
    Laatst gewijzigd door j3r03n; 11 augustus 2009 om 22:46
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Schaller straplocks?










    sorry, was wel flauw.
    Rock on amigos!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2009
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    617

    Standaard

    Een Fluitje van een cent. het is toch een beugel

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    De eerste oplossing:

    Hoewel het rubberen grolschringetje dan ook niet meer nodig is.

    Tweede oplossing: een betrouwbaardere straplock-systemen gebruiken zoals die van Schaller of de Cliplocks van DiMarzio

    Evengoed altijd uitkijken of je schroeven nog goed vastzitten, anders de schroef extra vastzetten door in het schroefgat (al dan niet met houtlijm) een lucifer te douwen alvorens de schroef er weer in te draaien.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rocker_71 Bekijk bericht
    Schaller straplocks?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hoogie Bekijk bericht
    Een Fluitje van een cent. het is toch een beugel
    Ooh ja, het financiële aspect:

    Een Grolsch straplock kost bij AH €0,78 en je krijgt voor die prijs nog 0,45L bier erbij. Voor een complete set dus €1,56 en 0,9L bier. Let wel: voor deze spotprijs dient men de lege beugelflessen te retourneren naar de supermarkt voor het statiegeld.
    Laatst gewijzigd door j3r03n; 11 augustus 2009 om 22:58
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Mijn Jaguar is zo eens gevallen - ondanks schaller straplocks. De oplossing? Tape! Het is niet mooi, maar het werkt wel. Bijkomend voordeel is dat de strap niet meer draait ten opzichte van de gitaar, dus hij zit ook nooit meer vervelend gedraaid.

    @ Bram +: het ging bij mijn Jaguar mis ondanks lucifers én lijm.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Toen ik eens zag dat een strapbutton uit een mooie telecaster werd gerukt, werd dit ook snel verholpen met een paar meter Duct tape, maar dat wil ik mijn eigen gitaren dus niet aandoen.

    Straplocks van Schaller / Dunlop / DiMarzio kosten al gauw 10 tot 20 keer zoveel als deze rubbertjes, dus duidelijk een andere prijsklasse. De truc met de tandenstoker / lucifer zou hier inderdaad ook toe te passen zijn.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram+ Bekijk bericht
    ... betrouwbaardere straplock-systemen gebruiken zoals die van Schaller ...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    het ging bij mijn Jaguar mis ondanks lucifers én lijm.
    Grolsch garandeert in elk geval niet dat het 100% safe is

    @FruscianteFan: Was de schade groot? Heb je nu permanent duct tape op je gitaar? Dat zou ik bij mijn Jaguar namelijk niet graag willen. Mocht het probleem bij mij steeds groter worden, ga ik de strapbuttons daadwerkelijk vastlijmen met een tandenstoker ertussen.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Dan wil ik graag nog benadrukken dat lijn en extra hout niet per se werkt. De schade is groot ja - de hele onderste rand zit vol butsen en krassen, met als dieptepunt een stuk van 1 x 5 cm zonder lak en een stuk van het ontblote hout is half versplinterd (ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om dat stukje eraf te halen, zit ook niet in de weg). Ik kon wel janken, de gitaar zag er daarvoor nog helemaal nieuw uit (was ze ook).

    Ik heb nu permanent duct tape op de jaguar ja. Ergens vind ik dat niet erg omdat de bovenste hoorn bij Japanners toch veel lelijker is dan op Amerikaanse (en Mexicaanse) Jags, en natuurlijk omdat het mijn favoriete gebruiksvoorwerp is.

  10. #10

    Standaard

    Ik ben er overtuigd van dat de strap op mijn gibson onmogelijk los kan komen. Deze zit echt zo goed vast en in dat leder is geen beweging te krijgen. Ik had al moeite om het er op te krijgen.
    it's better to burn out than to fade away

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top