Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard De maten van een gitaar (3/4 tegenover 4/4)

    Ik ben de laatste weken veel opzoek naar de juiste gitaar, het liefst een goede 2ehandse beginners gitaar (mijn oude gitaar voldoet niet meer)

    Veel mensen die hun gitaar aanbieden weten niet zeker of het een 3/4 of een 4/4 is. Nu heb ik door mijn grote worstenhanden absoluut een 4/4 nodig maar mijn vrg was of alle gitaren dezelfde "maat" hebben zoals ik op mijn foto laat zien. Want ik weet nu niet zeker hoe dat nou zit.

    Kan iemand mij vertellen hoe dat nou zit, want ik heb een 4/4 gitaar met de maten
    eerste rode balk:5cm
    tweede rode balk:6cm
    lange rode balk:45cm

    als een gitaar echt kleiner is, bv dat de eerste rode balk 4,3cm is ipv 5 cm, is het dan automatosch een 3/4?

    Want ik moet zeker weten een 4/4 hebben en bij sommige 2ehandse die ik mooi vind is de maat echt bv dus 4,3 cm ipv 5cm...

    Kan iemand mij hierover duidelijkheid geven? bedankt!



    (de gitaar op de foto is dus volgens mij een 3/4 gitaar want deze is dus 4,3 cm eerste rode balk boven)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThePupD Bekijk bericht
    (de gitaar op de foto is dus volgens mij een 3/4 gitaar want deze is dus 4,3 cm eerste rode balk boven)
    Ik weet niet of ik het goed 'zeg', maar volgens mij doel je op een wat bredere hals dan een b.v. 43 mm bij de nut (ofwel de kam).

    Volgens mij staat dat weer los van een 3/4 of 4/4 gitaar.
    (3/4 heeft toch een kortere hals en kleinere body?)

    Iemand anders hier die een duit in het zakje kan doen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.925

    Standaard

    Ik geloof inderdaad dat je wat termen door elkaar werpt. De door jou genoemde maat ( 3/4 en 4/4) wordt over het algemeen gebruikt om de maat van de totale gitaar aan te geven, dat wil zeggen, 4/4 hoor je nooit (dat zou een normale gitaar zijn), maar met 3/4, of driekwart, bedoelen we een gitaar die kleiner is dan normaal, bijvoorbeeld een beginnersgitaar voor een kind of zo.
    Wat jij probeert te bedoelen (als ik het tenminste goed begrijp) is de breedte van de topkam, dus waar aan de bovenkant de snaren overheen lopen. Aan de andere kant, dus bij de brug, kan de maat ook verschillen, maar over het algemeen heeft een gitaar met een bredere topkam ook automatisch een iets grotere spacing bij de brug. En dat hoeft dan ook weer niet, want bijvoorbeeld een Dobro DM60 is 45 mm bij de topkam, maar toch weer akelig smal bij de brug.
    Nu dan de maten: de gemiddelde elektrische gitaar, en heel veel akoestische gitaren, hebben een 1 11/16 topkam, dat is dan de maat in inches, in gewoon nederlands is dat (ongeveer) 43 millimeter. De iets bredere topkam is dan "jouw" 3/4, ook weer inches, en dat is omgeteld 45 millimeter. Daar heb je dan nog allerlei variaties op, ik heb bijvoorbeeld drie Nationals (resonatorgitaren) met alle drie een bredere topkam, maar ze zijn alle drie verschillend. Trouwens, een bredere topkam wil wel zeggen meer ruimte, maar niet altijd beter te spelen, want de vorm van de hals op die plaats kan er soms voor zorgen dat een bredere kam toch iets lastiger speelt omdat je dan eigenlijk door de vorm en dikte van de hals soms geen goed gebruik kunt maken van de grotere breedte.
    Tot slot, die 5 cm breedte waar jij het over hebt is volgens mij van een klassieke gitaar, die hebben dat meestal, maar die breedte vind je (weer: voor zover ik weet) bijna nooit op een akoestische staalsnaar.

    Groet, Jan.

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2004
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    9

    Standaard

    Maatbeschrijvingen zoals "3/4" of "4/4" heb ik alleen gehoord ivm de viool. Voor de gitaar worden ze niet gebruikt. Inderdaad, in tegenstelling tot de viool kunnen de gitaren heel wat varieeren wat betreft verschillende afmetingen enzo.

    Wat bij een gitaar belangrijk is is de halsbreedte (gemeten op de kam boven, in milimeters) en de vibrerende lengte van de snaar ("scale" in het Engels, ben niet zeket over het Nederlandse woord). Meestal is het 63-65 cm.

    Dan kom ook de klankkast - ziehier:
    http://www.sweetwater.com/shop/guita...ying-guide.php

    HTH

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2009
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    321

    Standaard

    Maatbeschrijvingen als '3/4' komen weldegelijk voor bij (akoestische) gitaren. Maar gaat om de lengte van de hals (of de gitaar in totaal?). Het gaat in ieder geval niet om de breedte.
    Volgens mij heeft een '3/4' gitaar in de praktijk echter vaak wel een smallere hals. Kleinere gitaar, dus vaak voor kleinere mensen, en die hebben vaak kleinere handen.
    Ik heb sterk de indruk dat Caroline Tensen in haar vorige leven een prostitué is geweest. Waarschijnlijk niet een heel goede, maar toch!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.925

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superstick Bekijk bericht
    Volgens mij heeft een '3/4' gitaar in de praktijk echter vaak wel een smallere hals. Kleinere gitaar, dus vaak voor kleinere mensen, en die hebben vaak kleinere handen.
    Dan nog maar even voor de duidelijkheid: een 3/4 gitaar is als gitaar an sich dus kleiner dan een normale, maar als die 3/4 op de topkambreedte slaat (let wel, dat is dan 1 3/4 !) dan is het juist een iets bredere. Berekening:

    1 inch is 25,4 mm

    Dan is een 1 11/16 topkam: 11/16 x 25,4 = 17,5 plus die 1 (dus 25,4) geeft in totaal 42,9 is ongeveer 43 mm.

    En een 1 3/4 topkam: 3/4 x 25,4 = 19 plus die 1 (25,4) geeft 44,5 is ongeveer 45 mm.

    Groet, Jan.

  7. #7

    Standaard

    Het is mij nu ietsje duidelijker...

    Laat ik het dan wat concreter vertellen, misschien kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik wil dus een western gitaar om mijn spaanse gitaar te vervangen.
    Ik heb grote handen en wil een 4/4 gitaar, omdat ik iemand ken met een 3/3 gitaar en die voelt toch echt smaller en moeilijker akkoorden te spelen.

    Is een gitaar die de maten heeft van de gitaar op het voorbeeld dan een normaal model (dus 4,3cm etc) of kan die nog groter?
    Of is breedte van de topkam standaard gewoon 4,3cm en is mijn 5cm alleen op de spaanse gitaar te vinden?

    Als ik dan tocg gelijk bezig ben, wat zouden jullie mij adviseren?
    Een Yamaha F 310 voor 119 nieuw
    Een WASHBURN D10S Black voor 249
    Een TWEEDEHANDS Cort Earth 100 Dreadnought Gitaar voor 150
    of Een TWEEDEHANDS Seagull s6 Cedar voor 250


    Ik weet dat het niet de juiste plek is om het te vragen maar ik ga morgen waarschinlijk de knoop doorhakken en heb alleen de nieuwe gitaren kunnen horen dus wil gewoon graag jullie mening weten. Zou het heeeel erg op prijs stellen. En natuurlijk graag duidelijkheid over de maat

    Heel erg bedankt van een enthousiaste beginner!
    Laatst gewijzigd door ThePupD; 11 augustus 2009 om 20:54

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Seagulls hebben een iets bredere hals dan veel andere staalsnarige gitaren. Ik heb de maten niet paraat, maar dat weet ik wel. Zijn overigens sowieso vaak ook goed klinkende gitaren.

    Geen enkele staalsnaar heeft een dermate brede topkam als een klassieke gitaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    In klassieke nylonsnarige gitaren gebruiken ze die maten wel, in western ofwel staalsnarige niet of nauwelijks.

    Klassieke zijn bij de topkam meestal ca. 5 cm breed, western meestal rond de 42-44 mm.

    Bijvoorbeeld een archtop als de Godin 5th Avenue is dan weer 47 mm breed.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2008
    Berichten
    1.665

    Standaard

    Je hebt ook nog 7/8 gitaren....

    Overzicht maten klassieke gitaren te koop bij Thoman:

    http://www.thomann.de/nl/classical_guitars.html

    Bij veel gitaren staan ook de maten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top