Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard volumeverschil single coils vs humbuckers

    Ik speel in een all round coverbandje en gebruik daarvoor veel een les paul model, maar sommige nummers klinken gewoon leuker met een strat (vb. funky stuff of softere nummers enz...). Live word ik steeds geconfronteerd met het volumeverschil die beide gitaren geven. Met de strat met zijn lage output single coils, klinkt alles veel stiller dan met de hummbuckers van de Les Paul. Ik vind het vrij vervelend om tussen de nummers door de volumeknoppen te veranderen, zeker als we over PA spelen wordt het een ramp.

    Nu wou ik eens weten hoe anderen dat oplossen. Gaan jullie toch tussen de nummers draaien aan de knoppen?

    PS: meestal speel ik op een Vox ac30 TB en de minste draai aan de volumeknoppen ontaard in grote geluidsverschillen. Ook mijn pedalen reageren totaal anders op beide gitaren (met de Les Paul boosten mijn od en disto pedaal niet zo veel, maar met de strat wordt het dan ineens een pak luider als ik ze intrap).
    TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Misschien zou je een EQ pedaal kunnen aanschaffen, om het signaal van je single coil gitaar te boosten. Of gewoon een volumepedaal

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Het blijft lastig. Soms vanuit de versterker, zoals bij jou maar ook zeker door pedalen die ineens een ander volume krijgen. De lagere impedantie van de elementen geeft ineens een heel andere respons.
    Ik probeer zelf gewoon gitaren te nemen die redelijk matchen, maar als je echt van een Les Paul naar een stratocster wil dan kun je een boost of een cut gebruiken. Achter in de pedalenketen of juist voorin, net wat beter matcht. Een EQ, tja, je wil juist die andere klank van de gitaar, niet van een pedaal. Een compressor kan ook een optie zijn, zowel voor boost als voor cut.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Het blijft lastig. Soms vanuit de versterker, zoals bij jou maar ook zeker door pedalen die ineens een ander volume krijgen. De lagere impedantie van de elementen geeft ineens een heel andere respons.
    Ik probeer zelf gewoon gitaren te nemen die redelijk matchen, maar als je echt van een Les Paul naar een stratocster wil dan kun je een boost of een cut gebruiken. Achter in de pedalenketen of juist voorin, net wat beter matcht. Een EQ, tja, je wil juist die andere klank van de gitaar, niet van een pedaal. Een compressor kan ook een optie zijn, zowel voor boost als voor cut.
    Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?
    ik zeg het maar weer een keer Gibson M3 HSH config, solitbare humbuckers, klink die als een strat en floyd rose trem alles in één

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Volgens mij is dit een geschikte situatie voor een Seymour Duncan pickup booster.
    Rock on amigos!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 oktober 2003
    Locatie
    Zuidelijke Nederlanden
    Berichten
    2.111

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?
    absoluut, als ik de output van de strat ga pushen tot die overeenstemt met die van humbuckers, dan gaat het volumeverschil opgelost zijn. Ik kan aannemen dat het in uw genre http://www.myspace.com/bleifreiband zo goed gaat. Maar wij spelen pop, rock, bluesrock tot hardrock van de laatste 50 jaar, bij een funk nummer of jaren 50 buddy holly wil ik wel een clean geluid uit de strat krijgen.
    TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Je kunt met een EQ toch gewoon simpel boosten, door gewoon alle schuifjes op dezelfde stand te zetten, zodat je alle frequenties boost?
    Natuurlijk. Nog veel handiger is het om alle schuifjes dan lekker te laten staan en alleen het level wat omhoog te schuiven. Maar als je alleen volume wil boosten is het niet zo gek om gewoon een volume booster te kiezen in plaats van een EQ.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Rock on amigos!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    ik speel met een shecter helraiser en een mexicaanse tele opt podium,
    als ik de tele gebruik dan speel ik met een EQ en drive die is ingesteld op mijn tele geluid...
    ga ik naar de helraiser dan gaat de EQ af en klaar is dave...
    geen volume verschil en elke gitaar heeft zijn eigen afstelling....
    voor mij persoonlijk werkt dit prima....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top