Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Het grote versterkte klassieke gitaartopic-Variax Nylon, Multiac of toch iets anders?

    Ola daar,

    Ik ben in de markt voor een goede versterkte klassieke sound (niet met een losse microfoon, dat is me te bewerkelijk). Het akoestische geluid is van ondergeschikt belang. De Yamaha Silent Guitar valt af vanwege zijn looks. Ik heb momenteel een Yamaha AEX 500N. Prima instrument maar de hals is gevormd voor elektrische gitaristen en voor mij aan de smalle kant. De klank ervan is echter zeer goed te pruimen.

    Als je een van onderstaande vragen kunt beantwoorden, ben ik je zeer erkentelijk
    - Van jaren geleden heb ik onthouden dat versterkt de Godin Multiac wel zo'n beetje de maat der dingen is. Is dat nog steeds zo of zijn er tegenwoordig ook andere kanshebbers?
    - Heeft iemand een Godin Multiac wel eens 1-op-1 vergeleken met een Line6 Variax 300 Nylon? Wat waren je bevindingen?
    - Er is tegenwoordig ook ruime keuze in traditionele Spaanse gitaren met ingebouwde elementen, al dan niet met cutaway. Gebruikt iemand hier die live en hoe bevalt dat? Problemen met feedback, tunen?
    - Heb je een element in laten bouwen in je klassieke gitaar? Hoe is dat bevallen?

    Komt u maar!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik heb een klassieke Contreras waar ik (al lang geleden) zo'n brugkam-piezo in heb gezet. Van Shadow, deze:

    .

    Gekozen voor deze omdat ik niet in een handgebouwde gitaar wilde boren. Ik vind dat goed werken, maar natuurlijk wel dat piezo-geluid. Een gecombineerd element met microfoon is wat natuurlijker denk ik. En dit geeft wel snel feedback, dus alleen geschikt voor lage volumes!

    Vanwege de problemen met feedback zocht ik naar een nylonsnaar zonder feedback voor mijn gitaarduo. Omdat ik die zeer beperkt gebruik moest 't low budget zijn en ik heb uiteindelijk een wild experiment gedaan en deze cheapo (€177,-) bij Thomann besteld: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_cg500ceam.htm en geloof 't of niet, dat klinkt harstikke goed en speelt lekker! In een direct vergelijk met een Godin legt 'ie het natuurlijk af, maar ik denk dat alles wat je koopt met een piezo erin ongeveer hetzelfde zal klinken. (M'n contreras met de Shadow klinkt echt niet veel beter en dus veel feedback).
    Ik gooi 'm op podium door m'n Cube 30x en dan naar de PA en monitoren. Dat doe ik omdat de voorversterker die er in zit wel zwak is en via de Cube heb ik een stuk meer afstelmogelijkheden en controle over het geluid.

    Hoop dat je er wat aan hebt!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3

    Standaard

    Je bevestigt in ieder geval een vermoeden dat ik ook al had: zodra je alleen met een piёzo uitversterkt, telt vooral de kwaliteit van de piёzo en niet zozeer de kwaliteit van de gitaar voor de klankbeleving.

    Ben zojuist nog even bij Dijkman binnengelopen om de Godin Grand Duet (oid?) te testen maar er was iets mis met de preamp. Kan er dus niets zinnigs over zeggen. De ACS Slim hadden ze ook (in stemmig zwart) en die klonk wel goed maar niet briljant beter dan de Yamaha AEX 500N die ik nu heb.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  4. #4

    Standaard

    Hmm, het loopt bepaald niet storm met de antwoorden in dit topic. Kennelijk is versterkt klassiek spelen niet erg in trek?

    Ik heb gisteren een Variax Nylon kunnen proberen bij een muziekwinkel. Teleurstellend! Hals is wel oké maar de klank is beduidend minder goed dan die van een versterkte klassieke gitaar. Een Tanglewood van 450 euro klinkt versterkt beter en daar heb je akoestisch ook nog wat aan.

    Heb een aantal klassieke gitaren met element in mijn handen gehad en het valt me op dat de klankverschillen over een amp nou niet enorm zijn. Akoestisch wel, maar dat viel te verwachten. Yamaha heeft een paar instrumenten met een wel erg mooie preamp voor rond 1100 euro maar zoveel hoef je niet uit te geven voor een alleszins acceptabele versterkte sound.

    Ook slechte ervaring opgedaan met een Roland akoestisch combo: daar zat een soort raar fase-dingetje in waardoor alle gitaren versterkt heel slecht klonken. Misschien een op hol geslagen feedback suppressor? Een Schertler combo dat er ook stond had dat euvel niet, dus maar snel daarop ingeprikt.

    Volgende stap: Godin ACS testen.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #5

    Standaard

    Inmiddels de Godin ACS kunnen proberen: mooi, mooi instrument! Toch klinkt hij niet erg 'klassiek'. De nylon 'plok' is mooi duidelijk bij het aanslaan maar het verschil tussen de attack en de toon is groter dan bij een echte klassieke gitaar. De sustain is wat minder open dan op een akoestische klassieke gitaar. Toch is het een goed klinkend, fijn spelend instrument dat prima tot zijn recht komt in bandsituaties of solo. Bijzonder aan de ACS is dat de hals wat smaller is dan die van een klassieke gitaar, maar ook wat langer. Daardoor staat er wat meer spanning op de snaren en dat is prettig als je met plectrum wilt spelen. prijs rond 1200 euro

    Ook geprobeerd: een Martinez MSCC14RS (ontwikkeld in samenwerking met Kenny Hill). Erg goed, en goedkoper dan de Godin! Bovendien is het meer een akoestisch instrument, hier heb je onversterkt ook nog wat aan. Het versterkte geluid is natuurgetrouwer en ook wat levendiger dan de Godin, met brutale mids. Ook deze hals is iets smaller dan een klassieke hals maar fingerstyle en vallend spelen kan hier nog prima op (ook op de Godin trouwens). Heel vreemd: over dit instrument is online vrijwel niets te vinden. prijs rond 800 euro.

    Tot slot nog een thinline model geprobeerd van Prudencio Saez (geloof ik, ik kan hem online ook niet vinden). Qua geluidskwaliteit erg vergelijkbaar met andere thinline modellen. Valt op omdat de lelijk uitziende B-band voorversterker in het bovenblad (!) gemonteerd zit. 'Daar gaat de hele mythevorming rond massieve bovenbladen' dacht ik even. Kan hier natuurlijk weinig kwaad omdat bovenbladen van thinline nylon elektro-akoestische gitaren sowieso wat dikker en stijver moeten zijn om feedback tegen te gaan. Hals is wel erg fijn. Kost <1000 euro.

    Ik twijfel nu tussen de Martinez en een Godin.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top