Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Megadeth22 Bekijk bericht
    Wat is moduleren?
    Ik heb Bert K zijn compressor dingetje ook al geprobeerd, het klinkt inderdaad net iets platter. Klinkt wel goed opzich.
    Frits komt hier niet vaak, maar als hij komt dan heb je er ook wat aan. Een compressor heeft veel instelmogelijkheden, google maar eens daarop.

    Moduleren? Ik denk dat Frits het heeft over een heel klein beetje hoger of lager stemmen, 6% is een halve toon dus probeer eens 0,6%. Dat was een standaard truuk van ABBA met twee akoestische gitaren, krijg je een mooie natuurlijke chorus.

    Je wou toch opnemen?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Frits komt hier niet vaak, maar als hij komt dan heb je er ook wat aan. Een compressor heeft veel instelmogelijkheden, google maar eens daarop.

    Moduleren? Ik denk dat Frits het heeft over een heel klein beetje hoger of lager stemmen, 6% is een halve toon dus probeer eens 0,6%. Dat was een standaard truuk van ABBA met twee akoestische gitaren, krijg je een mooie natuurlijke chorus.

    Je wou toch opnemen?
    Op de laatste vraag.. uhh.. ja

    Hm ok.. dat hoger / lager stemmen ga ik eens proberen.

  3. #23
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Dat hoger/lager stemmen is i.d.d. een truuk, die ik graag toepas op akoestische gitaar.
    Heb ik ooit zelf verzonnen, maar zoals zo vaak, blijkt zoiets dan al te bestaan...

    Wat ik eigenlijk bedoelde was de delaytijd langzaam en weinig te verkorten/verlengen.
    Bijv: delay = 20msec, met modulatie over 5 à 10 sec tussen 18-22msec.
    Hiermee creëer je die kleine timings-imperfectie, die we zo lekker vinden klinken.
    Hiervoor gebruik ik een Roland SDE 1000, een ouwe delay met wel 4 (!) geheugenplaatsen.

  4. #24

    Standaard

    Ga je, door die modulatie, ook nog toonhoogteverschillen horen, of gaat het daar te langzaam voor? Ik weet wel dat als je een zwieper aan de delay-tijd knop geeft, dat de pitch effe lekker omhoog schiet (of omlaag uiteraard.)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #25
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Nee hoor, daar gaat 't te langzaam voor en is de modulatiediepte te gering.
    Maar altijd proberen, hoe ver je kunt gaan.
    Wil je breder dan breed, kun je ook proberen om het delaysignaal uit fase te zetten (eigenlijk: polariteit omkeren).
    Je geluid is dan niet goed mono-compatibel meer; naarmate je het direkte
    signaal en het delaysignaal meer naar 't midden pant, zal je geluid dunnig worden of zelfs verdwijnen.
    Maar we hadden 't over breder dan breed...

  6. #26
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Nee hoor, daar gaat 't te langzaam voor en is de modulatiediepte te gering.
    Maar altijd proberen, hoe ver je kunt gaan.
    Wil je breder dan breed, kun je ook proberen om het delaysignaal uit fase te zetten (eigenlijk: polariteit omkeren).
    Je geluid is dan niet goed mono-compatibel meer; naarmate je het direkte
    signaal en het delaysignaal meer naar 't midden pant, zal je geluid dunnig worden of zelfs verdwijnen.
    Maar we hadden 't over breder dan breed...
    Dan zet je gewoon de speakers uit fase en je gitaar is weer terug.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Dat hoger/lager stemmen is i.d.d. een truuk, die ik graag toepas op akoestische gitaar.
    Heb ik ooit zelf verzonnen, maar zoals zo vaak, blijkt zoiets dan al te bestaan...

    Wat ik eigenlijk bedoelde was de delaytijd langzaam en weinig te verkorten/verlengen.
    Bijv: delay = 20msec, met modulatie over 5 à 10 sec tussen 18-22msec.
    Hiermee creëer je die kleine timings-imperfectie, die we zo lekker vinden klinken.
    Hiervoor gebruik ik een Roland SDE 1000, een ouwe delay met wel 4 (!) geheugenplaatsen.
    Wauw. Dat toonhoogte veranderen snapte ik wel maar dit advies gaat mijn pet te boven.
    Vraag me ook af of ik zoiets kan doen met een programma als PODfarm. Hoe dan ook bedankt allen voor de reacties, het werkt zeker!

  8. #28
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dan zet je gewoon de speakers uit fase en je gitaar is weer terug.
    Jaha, je gitaar wèl...

  9. #29

    Standaard

    bedoel je met moduleren een chorus op de insert, met een mix van ongeveer 10% ?

    Groeten

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Nee, een gemoduleerde delay. Dat is een delay waarbij de delaytijd continu een klein beetje verschuift, waardoor de toonhoogte van het wet signaal wat eruit komt een beetje varieert.

    Overigens zou ik die om opnametechnische redenen niet in de insert stoppen, maar gewoon je track klonen en de ene dan met een volledig naar wet gedraaide delay behandelen. Zo verlies je niet je originele opname als je het verprutst of besluit anders te doen.

    Dit effect maar dan niet zo extreem.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top