Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: solo´s shredden

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2008
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    345

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door !!!!dennis!!!! Bekijk bericht
    Hoi hoi mensen!

    Ik ben gewoon slaggitarist.. ik vind het heerlijk om gewoon goede strakke ritmische partijen te spelen zonder te veel poespas.
    maar gewoon lekker strak en dynamisch.

    Natuurlijk kan ik ook wel solo´s spelen en improviseren..
    maar dat is nog lang niet op het nieveau waar ik het wil hebben.

    Toonladders kan ik wel e.d. maar vooral de snelheid

    vooral double-picking en dat snelle ´shredden´ ligt me nog niet zo goed.

    Ik ben sinds een tijd nu gewoon elke dag er extra aandacht aan het geven op dit vlak en ik doe veel vinger oefeningen

    maar heeft iemand misschien goede tips?
    Ik ben nog niet zo lang bezig, maar een boek met leuke oefeningen ten bate van shredden is "Speed Mechanics" van Troy Stetina. En zoals met alles wordt je alleen ergens goed in door het veel te doen. Ik zeg: gewoon in het diepe springen. Probeer een wat "makkelijker" shred nummer. Ik ben zelf nu bezig met "Still Hurts" van Marco Sfogli, zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=cKfml83Pvhw

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Sfogli is een koning, geweldig wat hij neerzet op het solo-album van LaBrie.

    Anyhow, apart dat niemand HET instrument voor de shredder: de metronoom

    Toen ik aan de echt snelle solo's begon, merkte ik dat ik al snel een redelijk tempo met mijn rechterhand kon spelen. Maar met de verkeerde techniek, het leek meer een soort van ongecontroleerd spasme. Klinkt misschien belachelijk, maar ik zie veeeeel gitaristen met een dergelijke spanning in hun bovenarm "shredden".
    Dus metronoom, oefening erbij en langzaam tempo opvoeren
    Good luck!
    PAS Custom Guitars, Music Man, Gibson, Schecter, Ibanez, Mesa Boogie, Engl, TC Electronic, Ultimate Ears, Fisher Amps
    Incoming: Siggery Custom Shop 7-string
    My band Panic Attack (DT Tribute): http://www.youtube.com/user/panicattackband

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door minoin Bekijk bericht
    Klinkt misschien belachelijk, maar ik zie veeeeel gitaristen met een dergelijke spanning in hun bovenarm "shredden".
    Dus metronoom, oefening erbij en langzaam tempo opvoeren
    Good luck!
    akkoord, maar je kan niet zeggen dat je moeiteloos zonder enige spier aan te spannen 16en trekt aan 160bpm.
    Gitaar is een werkinstrument, wel dan moet je maar gewoon werken(op de goeie manier)

    Ik kan altitudes van jason becker, maar ik zou wel es de persoon willen zien die t zonder spanning kan.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    669

    Standaard

    Misschien trek je het nu ietwat in bhet extreme door. Er is een verschil tussen zonder spanning en op een vloeiende manier.


    Het woord spasme vind ik erg goed gekozen van Minion. Vaak halen gitaristen de snelheid wel, maar het zijn vrij ongecontroleerde bewegingen. Zelf denk ik ook dat een deel van die snelheid ook in het genre ligt. Een vriend is rythm-gitarist in een metal band met bizar snelle riffs. Nu begint hij te oefenen met soleren, en je ziet dat het met zijn rechterhand al een stuk beter zit dan vele andere gitaristen die al veel langer bezig zijn met solo's. Ik denk deels omdat zijn snelheidsstandaard vele malen hoger ligt. Waarschijnlijk help het hem mentaal ook. Want dan is een 'normale' solo niet twee keer zo snel als wat je normaal speelt. Dan is het een stukje langzamer spelen, maar op een andere plek van de hals.
    Als voorbeeld: ten opzichte van die vriend haal ik -als beginnend gitarist- met 16de noten palmmuten op de laagste snaar slechts 1/4 tot 1/3de van zijn snelheid. EDIT: eigenlijk zegt het niks over solo snelheid, maar ik denk dat ik m'n punt gemaakt heb.



    Disclaimer, ik kan amper gitaar spelen, maar bovenstaande is mijn observatie .
    FLICKR

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    En voor metuhl heb je toch minstens 100watt en 3 kanalen nodig en een hoop desoriëntatiependalen ?

  5. #15

    Standaard

    Het gaat erom dat je met de meeste ontspanning, een zo snel mogelijke beweging probeert te maken. Als je met een gespannen arm een snelle beweging maakt, zul je je arm bijna niet meer kunnen spannen voor een nog snellere beweging. Bij een ontspannen beweging kan dit wel. Dus hoe ontspanner je speelt, hoe sneller je kan worden. Dat is waar ik achter ben gekomen na een aantal jaar gitaar spelen. Leren shredden moet fysiek niet zwaar zijn (want dan doe je dus iets fout) maar psychologisch zwaar. Daarom zal ik advies van bloodline opvolgen, oefen iets wat je leuk vind. Je moet de snelheid en coordinatie steeds een stukje opbouwen, dat kost tijd. De één heeft een betere fijne motoriek dan de ander, maar die één kan ook minder discipline hebben die ander. Je zult er in ieder geval voor moeten werken om je spieren te trainen (ontspannen dus).
    Laatst gewijzigd door WICKED; 17 augustus 2009 om 10:48

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Mee eens met de gasten hierboven! Haal er je voordeel uit en gebruik deze tips vroeg, want het kan je serieus helpen
    Mijn grote leidraad was de metronoom en het advies van Petrucci: Een snel stuk (stel 16de op 200 bpm) moet net zo klinken als het zelfde stuk twee keer zo langzaam, dus 16den op 100 bpm. Ben kritisch op je techniek en als je na een korte tijd al kramp krijgt, stop je teveel energie in je armen.
    Geloof me, ik speel sommige stukjes (16de) op +200 bpm en de ene dag gaat het wel en de andere dag gaat het niet. Er zit een groot deel psychologie in en andere factoren die meespelen. Maar goed, dat is een ander verhaal; nu oefenen
    PAS Custom Guitars, Music Man, Gibson, Schecter, Ibanez, Mesa Boogie, Engl, TC Electronic, Ultimate Ears, Fisher Amps
    Incoming: Siggery Custom Shop 7-string
    My band Panic Attack (DT Tribute): http://www.youtube.com/user/panicattackband

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2008
    Locatie
    NL
    Berichten
    147

    Standaard

    Misschien moet je ook eens kijken naar "Eugene's Trickbag" uit de film "Crossroads". (gewoon ff op youtube)
    Gaat heel erg snel maar het is een hele goede oefening om langzaam te beginnen. De tabs zijn te vinden om ultimate-guitar.com
    Te koop: Boss ME-50 Multi effect 120,-

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jailbird Bekijk bericht
    Misschien moet je ook eens kijken naar "Eugene's Trickbag" uit de film "Crossroads". (gewoon ff op youtube)
    Gaat heel erg snel maar het is een hele goede oefening om langzaam te beginnen. De tabs zijn te vinden om ultimate-guitar.com
    Dit vind ik een goede tip.
    Zijn er nog meer 'starters-shred' nummers voor beginners? Een bestaan nummertje kunnen shredden (of snel spelen, hoeft niet meteen shredden te zijn) is natuurlijk veel leuker dan een willekeurig loopje op een net zo willekeurige toonlader. Leuker ja, iets wat in dit topic al is aangegeven als erg belangrijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top