Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard Pootjes verlengen condensators en weerstanden

    Ik heb onlangs wat gebruikte mustard caps op de kop getikt (NOS word erg schaars en duur...) maar de pootjes zijn net iets te kort.
    Nou vroeg ik me af wat nou de beste manier is om dit te verlengen en dan liefst zo dat als ik het verlengde uiteinde vastsoldeer de verbinding van de verlenging niet uit elkaar valt.
    Neem dus aan eerst de verlenging om het bestaande pootje te wikkelen of is hier nog een nettere methode voor???
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    wikkelen...
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    wikkelen...
    Tsja dat had ik ook al bedacht, hoopte dat iemand nog een wat sjiekere oplossing zou hebben...
    Bedankt Nico
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puerco Bekijk bericht
    Neem dus aan eerst de verlenging om het bestaande pootje te wikkelen of is hier nog een nettere methode voor???
    Vroeger werd in versterkerchassis vaak meerdere draadjes aan elkaar gebakken. Dit werd gedaan door van dun montagedraad een spiraaltje te wikkelen en daar alle draadeindjes in te stoppen. Alleen nog ff solderen. Ik bedoel niet die kniftige "wirewrap" verbindingen uit de jaren 70 hoor, dat was echt bagger. Denk meer aan vooroorlogs spul.

    Frans
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vroeger werd in versterkerchassis vaak meerdere draadjes aan elkaar gebakken. Dit werd gedaan door van dun montagedraad een spiraaltje te wikkelen en daar alle draadeindjes in te stoppen. Alleen nog ff solderen. Ik bedoel niet die kniftige "wirewrap" verbindingen uit de jaren 70 hoor, dat was echt bagger. Denk meer aan vooroorlogs spul.

    Frans
    Ah, de goeie ouwe tijd van echt handwerk en echte PTP verbindingen (dus zonder turretboard)
    Ik had eigenlijk gehoopt dat we tegenwoordig daar een nette oplossing voor hadden zoals in het onderstaande schetsje dat ik in paint gemaakt heb.
    Dus pootje in het holle gedeelte schuiven, vastsolderen en dan het massieve gedeelte als nieuw verlengd pootje gebruiken.
    Niet dat het kwalitatief VEEL beter zou zijn maar het zou er wel wat netter uitzien en een goed in elkaar gestoken turretboard vind ik een lust voor het oog (maakt dat mij een PTP fetishist???)

    Schetsje van wat ik ongeveer bedoel:
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Je zou eens kunnen kijken voor die buisjes die ze wel eens gebruiken om op snoeren te doen bij de stekkers. Weet niet wat de minimale diameter is die je kan krijgen.
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Weet niet precies wat voor buisjes je bedoelt en hoe dik die zijn maar bij de apotheek hebben ze ook dunne metalen buisjes; injectienaalden. Weet alleen niet of dat te solderen valt.
    Wat voor spul zijn die pootjes van gemaakt eigenlijk? Aluminium ofzo?
    Denk wel dat volgens onderstaand tekeningetje (ben weer met paint bezig geweest) het mooiste resultaat geeft (om te zien dan).

    Not necessarily stoned..but beautiful...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puerco Bekijk bericht
    Weet niet precies wat voor buisjes je bedoelt en hoe dik die zijn maar bij de apotheek hebben ze ook dunne metalen buisjes; injectienaalden. Weet alleen niet of dat te solderen valt.
    Nico bedoeld messing buisje welke gebruikt worden in die goedkope chinese stekkerdozen. Deze worden aan het uiteinde van een soepel stukje netsnoer geklemt waardoor ze dan weer sneller lostrillen onder het schroefje. Injectie naalden is niet echt een oplossing, waarschijnlijk staal en niet te solderen.

    Frans
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    De messing busjes heten "adereindhulsjes" ; mits met de juiste tang aangekrompen een goede manier om een soepele draad onder een schroef te klemmen.
    De "spiraaltjes van Cluseau" heetten ooit "soldeerveertjes".
    Hierin worden de draadeinden niet stotend, maar overlappend aangebracht.
    Het veertje is bij voorkeur ietsje korter dan de overlap; de diameter moet strak om de draadeinden passen. Daarna zuinigjes vol solderen.
    Prima verbinding!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Adereindhulsjes zijn nog wel te koop, die veertjes zijn niet te vinden.
    Als je die hulsjes kunt solderen lijkt me dat een prachtige oplossing, van de week eens even vragen bij de plaatselijke electraboer.
    Bedankt mensen!!!
    Not necessarily stoned..but beautiful...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top