Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Hoge piep na verhuizen bij gebruik enkel element

    Wanneer ik gitaar speel bij mijn vriendin komt er een super irritante pijnlijke hoge piep uit de versterker bij het aanzetten. Het is met name te horen bij mijn buizenversterker, maar ook bij twee transistorversterkers. Het is een zeer pijnlijke hoge piep (paar duizend Hz zou ik denken) die sterker wordt wanneer ik de reverb open zet of het volume verhoog.

    Ik kan er de volgende dingen over zeggen bij mijn Carvin buizenversterker:
    Versterker aan zonder gitaar of kabel ingeplugd met Reverb open = piep
    Versterker aan zonder gitaar of kabel ingeplugd met Reverb disconnected (stekkertje eruit) = geen piep
    Versterker aan zonder Spring Reverb ingeplugd maar met gitaar = piep

    Wanneer ik de hoge frequenties dim d.m.v. van de EQ, of tone control op gitaar, verdwijnt de piep maar klinkt het voor geen meter (moet echt op 0).
    Het gekke is dat deze piep OVERAL in het huis zit. Ook bij de ingang 2 etages lager (het is een appartement) en wanneer ik alle stekkers verder uit de stopcontacten heb gehaald. Er zijn echter twee posities bij het spelen waarbij de piep volledig verdwijnt. En beide zijn 180 graden ten opzichte van elkaar, ruwweg overdwars van de lengte van het huis. Dit komt alleen zo fijn aan dat het niet te doen is om zo te spelen. Bovenstaande is allemaal bij een Fender Telecaster met 2 single coils (gewoon standaard Tele layout).

    Maar nu komt het...

    Wanneer ik switch naar een Squier Strat en de 5-way switch op het eerste, middelste of laatste element zet heb ik de piep ook. Maar switch ik hem naar de neck en de middelste samen of de middelste en de brug samen, dan verdwijnt de piep volledig. Bij de Tele met de switch op de middenstand blijft de piep wel gewoon. Misschien dat deze anders gewired zijn?

    Wie kan mij helpen? Inmiddels ben ik redelijke moedeloos van al het gesleep en geswitch van kabels en electra met weinig tot geen succes. Ik weet redelijk wat van electronica maar dit gaat me boven de pet. Kan het iets te maken hebben met een wisselspanning die afwijkt van normale waarden? Met als gevolg dat schakelen naar dubbele elementen de afwijking tegen gaat omdat ze (wellicht) omgekeerd samen verbonden zijn?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Het lijkt 1 stoorbron te zijn die op meerdere punten instraalt.

    Je Strat gitaar is zoals je het beschrijft een gitaar waarbij de combi-standen van elementen 'hum cancelling' zijn. Als het hals- en middenelement of het brug- en middenelement gecombineerd staan (stand 2 en 4) werken de elementen samen net als een humbucker. En dan onderdrukken die tussenstanden behalve brom ook je stoorsignaal. Je Tele heeft dit niet.
    Je zou zeggen dat de storing door de elementen word opgepikt.

    Maar ook zonder gitaar maar met reverb open (ook spoelen!) heb je die (zelfde?) storing.

    Misschien heeft je vriendin een zendamateur in de buurt die door je gitaar / versterker gedetecteerd word? Eentje die uitzend met horizontale polarisatie, als je versterker daar haaks op staat (vandaar die twee posities 180 graden t.o.v. elkaar waarbij je geen last hebt), heb je nagenoeg geen instraling.

  3. #3

    Standaard

    Hmm ok dat is al 1 optie waar ik naar kan gaan kijken.

    Het is inderdaad zo dat ik zonder gitaar de storing ook heb. Het lijkt mij dat de veer in de kast van de Reverb ook als een (magnetische) spoel werkt.

  4. #4

    Standaard

    Als ik op mijn Fendertje de reverb boven 4 zet begint hij met zichzelf rond te zingen. Maar dat is het denk ik niet bij jou? Hij doet het in ieder geval wel ook zonder dat er iets op aangesloten is. Het is ineens begonnen zonder dat hij verplaatst was. Maar er gaat wel vaker spontaan iets kapot aan dat ding.

  5. #5

    Standaard

    Rondzingen is het niet, en op andere versterkers hoor je het ook. Het kan dus bijna niet anders dan dat de pickups een signaal opvangen. Superk*t, want het houdt eigenlijk gewoon in dat ik hier niet op m'n eigen gitaar kan spelen.

  6. #6

    Standaard

    Hij deed het toch ook zonder gitaar of kabel? Piepen bedoel ik.

    Je zou eens moeten kijken of het probleem nog steeds bestaat buiten je nieuwe honk. Of heb je dat al gedaan en heb ik het over het hoofd gezien?
    Misschien heeft je versterker wel teveel verduren gehad met verhuizen, wat er dan stuk zou kunnen zijn weet ik helaas niet.

    EDIT: Sorry, slecht gelezen, er staat dat je het met meerder versterkers hebt. Ja, dan zou er echt een externe storingsbron moeten zijn en lijkt het mij niet de schuld van je versterker(s).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Zal ergens een storing zijn. Dat het in standje twee en vier van de Strat niet optreedt komt hoogstwaarschijnlijk omdat het middelste element eentje is met een omgekeerde polariteit, waardoor de combistanden humbuckend zijn.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top