Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 91
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Music Mijn eerste gitaar als profielwerkstuk

    Ik ben Daniël, 17 jaar oud, zit nu in 6 GYM en ga als profielwerkstuk (afsluitend werkstuk middelbare school) een elektrische gitaar bouwen ("oorspronkelijk" ben ik hoornist, maar sinds een half jaar speel ik wat gitaar).
    Het voordeel dat ik het als profielwerkstuk doe, is dat een goed excuus heb om eraan te werken als straks school weer begint en dat ik een stok achter de deur heb om door te werken. Wat iets minder is, maar toch ook wel interessant en nuttig, is dat ik er een verslag bij moet maken en alle theorie "achter" de elektrische gitaar moet uitleggen (toonhoogte van de snaar bij bepaalde dikte, lengte en spanning, hoe de pickups werken, de versterking, boventonen etc.) Daarmee zal ik jullie niet lastig vallen, maar het leek me toch handig een topicje te openen met daarin mijn voortgang en zodat ik af en toe wat hulp kan vragen.

    Ik heb inmiddels al een ontwerp voor de gitaar gemaakt met "Inkscape"


    dit is inmiddels al een ietwat aangepaste versie, maar alsnog zijn de 'krullen' die eraan zitten bij de cutaways waarschijnlijk te smal, maar dat zal ik nog aanpassen. Ook zit er rechts nog een 'metalen' plaat op het ontwerp, met een pot en switch, dit mag je ook wegdenken. In het begin was ik namelijk nog van plan om een theremin te integreren in de gitaar en deze een effect te laten bedienen. Hoe langer ik bezig ben, hoe meer ik het ontwerp versimpel =P

    Ik heb een tremolobrug op marktplaats gekocht, net zoals de tuners, de rest heb ik bij mainmusic.nl en voxhumana.nl besteld. Ik heb voor de zekerheid ook een vaste brug besteld voor het geval het me te ingewikkeld wordt met een tremolo. In plaats van de drie humbuckers die er nu in het ontwerp staan, ben ik van plan er één single coil en éne humbucker te zetten, dit omdat het me op dit punt vrij nutteloos lijkt de hele gitaar vol te proppen met dure materialen terwijl het nog mijn eerste gitaar is, en het dus waarschijnlijk niet een al te géwéldíge gitaar zal worden.
    Het hout haal ik bij amsterdam fijnhout, en bij de gitaarbouwer Adamovic (die me overgens erg goede tips heeft gegeven), hij laat voor mij ook de fretslots zagen, dit op maat voor een mensuurlengte van 25,5".

    Ik zit nu nog wel te dubben wat voor nek ik maak: of ik hem vast ga lijmen, een neck-through ga maken, of hem misschien toch een bolt-on. Heeft iemand tip's? mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk níet zo uit naar een neck-thru (eigenlijk puur om het uiterlijk) , maar dat zegt misschien ook niet zoveel aangezien ik nog 0,0 ervaring heb met de bouw van gitaren.
    Ik kan op internet ook niet een goede mal vinden/tekening van het stuk wat ik moet uitfrezen voor de tremolo, of is dit zelf te maken?

    Zo, nu eerst maar eens de werkplek opruimen en wat oefenen met frezen!
    Laatst gewijzigd door DanielL; 11 juli 2009 om 21:14

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    oeps, hoort dit topic/bericht eigenlijk niet bij 'volg het bouwproces'?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Welkom Daniël ! Je hebt het forum dus gevonden.

    Apart model. Je maakt het jezelf in ieder geval niet gemakkelijk voor je profielwerkstuk. Levert je alvast een extra punt op

    Succes met de voorbereidingen en de bouw !
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht
    oeps, hoort dit topic/bericht eigenlijk niet bij 'volg het bouwproces'?
    Waarschijnlijk wil één van de mods het wel even overzetten .... Even een PM sturen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Mooi hoor!
    Als je in de buurt van haarlem woont en je hebt hulp nodig PM me dan maar als ik tijd heb wil ik je graag helpen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Ik geef je een goede tip: probeer je zo veel mogelijk in te lezen. Bekijk bouwverslagen op dit forum, leen of koop gitaarbouw boeken (een lijst met goede boeken staat in de gitaarbouw faq 1 forumpje terug). Vaak denk je al snel 'oh dat zal vast zo moeten', maar dat is lang niet altijd zo. Vergaar voldoende kennis, dan kom je er zeker wel!

    En bij vragen: posten! Net als foto's van je voortgang, een absolute must hier

    Heel veel succes!
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    496

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht

    Het hout haal ik bij amsterdam fijnhout, en bij de gitaarbouwer Adamovic (die me overgens erg goede tips heeft gegeven), hij laat voor mij ook de fretslots zagen, dit op maat voor een mensuurlengte van 25,5".
    Wat voor hout neem je voor je toets? Is goede keuze trouwens dat in laten zagen, ze worden nl ingefreesd met een cnc dus 100% nauwkeurig.

    Als je nog tips wilt,vraag gerust. Succes!

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    11 juli 2009
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    57

    Standaard

    okè, mijn eerste vraag: welke van deze twee ontwerpen moet ik kiezen, of moet ik een compromis maken?:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht


    de eerste vind ik persoonlijk mooier, maar ik bedacht me dat dat misschien minder handig speelt omdat de gitaar dan erg "naar rechts ligt" of zo, dus daarom heb ik die tweede even gemaakt, maar die vind ik dus eigenlijk wat minder mooi, wat denken jullie?

  9. #9

    Standaard

    Wil je perse die krullen aan de hoorns en aan de kop? Dat wordt een hels karwei om aan de binnenkant goed glad afgewerkt te krijgen.

    Wel leuk, dat verschijnsel profielwerkstuk tegenwoordig. Ik heb een zoon en een dochter op de middelbare school. Die zullen daar over een paar jaar ook aan moeten geloven.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2007
    Locatie
    Old Vleuten town
    Berichten
    2.460

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Wel leuk, dat verschijnsel profielwerkstuk tegenwoordig. Ik heb een zoon en een dochter op de middelbare school. Die zullen daar over een paar jaar ook aan moeten geloven.
    Volgens mij hebben ze dan al een hele goede leermeester
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top