Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard Welke bas fuzz(?) - Karma To Burn

    Dames/Heren,

    Ik wil voor onze bassist een overdrive en/of fuzz bouwen en we zijn laatst beiden helemaal overrompeld door het (live) geluid van de bassist van Karma to Burn, Rich Mullins (ook van Year Long Disaster) dus daar moet hij op lijken!

    Nou kan ik nergens vinden welke drive/fuzz hij gebruikt en de enige die ik op youtube kan vinden die er wel op lijkt is de Colorsound Bass Fuzz. Rich speelt over een oude transistor amp, dus dat kan/zal niet zoveel drive toevoegen aan z'n geluid.


    Voorbeeldjes KtB:
    http://www.youtube.com/watch?v=YjJ_1OO282U
    http://www.youtube.com/watch?v=t0b82hgQLCE

    Colorsound Bass Fuzz: http://www.youtube.com/watch?v=bUK_-HJgLTw (veel te veel gain!)


    We hebben al een Big Muff en de Muff Fuzz geprobeerd, maar dat sloopte heel z'n geluid. Een Wooly Mammoth lijkt me helemaal niets/veel te 'modern'...


    Wie heeft er (diy) tips voor een vette bass fuzz???
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 9 juli 2009 om 22:04

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Karma To Burn is wel frikkin' awesome dude!! Ik weet eigenlijk niets over de Colorsound Bass Fuzz, maar je zou het eens kunnen vragen op basgitaarforum.nl. Daar zijn vast wel mensen die meer weten.
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Wat ik vet vond werken, maar wat helaas een kleine volume drop geeft bij de actieve bas van mn vriendin: een tubescreamer (voor gitaar dus, wel met een mod voor meer bas) met een stel schotky diodes als clippers. Beetje tussen een overdrive en een fuzz in, maar wel een heel erg dik grommend geluid!

    Ik kan hier de clipjes niet beluiseren, dus weet ook niet of het daar op lijkt, zal vanavond is luisteren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    We gaan eerst de MXR El Grande proberen, misschien komen we daar al een eind mee...

    Huidige setup bassist:

    Fender Precision (met extra Jazz element) > DT-10 > CS-2 > Fulltone Bass Drive > Sansamp Bass Drive DI > Ampeg SVT350 > Ampeg SVT-410HLF (4x10")
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 10 juli 2009 om 10:51

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hee, Richie! Leeft die mafkees nog? Das lang geleden dat ik die gasten heb zien spelen.. DOA 1996, zo uit mn hoofd.. coolste band aller tijden, want ze pleegden commerciele harikiri, door hun zanger te ontslaan en instrumentaal verder te gaan.. en ze waren voor het eerst in .nl en waren echt knetterstoned..

    Hij gebruikte toen helemaal geen effecten, maar vertrok met een ibanez FL-9. De mijne, namelijk!
    Sommige oude transistoramps hebbeningebouwde fuzz. en in het geval van bijvoorbeeld Peavey ( die met de zilveren knopjes) of Kustom ( de gevreesde 'bankstellen') waren dat behoorlijk heftige fuzzen..

    maar ik google net wat plaatjesen zie dat ie Acoustic speelt. ik dacht dat die geen fuzz aan boord hadden..

    Fuzz voor bass is/blijft problematisch, omdat het laag verdwijnt. sommigen lossen het op door het signaal te splitsen, zodat de echte lage frequenties clean doorkomen.
    Onlangs heb ik een koffer vol ouwe, vervaarlijke, ongegeneerde, vettige en harige fuzzen uitgeleend aan een producer die fuzz op de bas wilde. En de winnaar was toch Big Muff, maar dan mijn absoluut eenmalige, door D_H weer tot leven gewekte, zwaarzagende en ieders respect opeisende ouwe originele Triangle BM.. er wordt veel over geschreven, en blijkbaar is dat allemaal waar...
    Onbetaalbaar is ie.. en volgens een plaatselijke effectenbrouwer is ie niet na te maken ( iets met de transistoren of zo) maar misschien valt er iets te modden..?

    De Colorsound Bass Fuzz is een hedendaags ding..hmm.. de originele Colorsounds hebben ook veel romig laag - mijn Supa Tone Bender is de enige die de concurrentie met die trialngle aan kan.. maar bolgens de P-ducer waren de lage frequenties toch net wat minder bij gebruik op bas..
    Laatst gewijzigd door zoon van Piet; 10 juli 2009 om 10:59
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    Onlangs heb ik een koffer vol ouwe, vervaarlijke, ongegeneerde, vettige en harige fuzzen uitgeleend aan een producer die fuzz op de bas wilde.
    Dat zinnetje was iig genoeg om mn vrijdagochtend-dip even op te vrolijken, well spoken!

    Overigens is een mixer wel in/rond een bestaande fuzz te bouwen. En ook een beetje extra laag toevoegen moet mogelijk zijn met niet al te ingewikkelde mods.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Dat zinnetje was iig genoeg om mn vrijdagochtend-dip even op te vrolijken, well spoken!

    Als ik je blij kan maken met zo'n volzin - graag gedaan! voor de literair minder ontwikkelden doe ik er een plaatje bij:




    Gelieve niet over de pedalen te kwijlen..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    Hee, Richie! Leeft die mafkees nog? Das lang geleden dat ik die gasten heb zien spelen.. DOA 1996, zo uit mn hoofd.. coolste band aller tijden, want ze pleegden commerciele harikiri, door hun zanger te ontslaan en instrumentaal verder te gaan.. en ze waren voor het eerst in .nl en waren echt knetterstoned..
    Hij leeft nog ja! Na 5 overdoses is hij wel een tijdje een ontwenningskliniek in geweest.

    Ik heb laatst in 013 - Kleine zaal gezien en dat was echt het beste optreden wat ik de laatste jaren meegemaakt heb! Heel vet geluid en natuurlijk een heel erg goede band. Bril-f*cking-jant!

    Overigens heeft in het begin John Garcia nog ff meegezongen maar toen ze geen goede vervanger voor hem konden vinden zijn ze instrumentaal door gegaan. Roadrunner(?) eiste later dat ze weer een zanger zouden nemen en toen heeft een roadie(?) achteraf nog wat zanglijntjes op hun 2e plaat ingezongen.

    De band vond het echter maar niets, dus platencontract + zanger gedumpt.

    Rich gebruikt nu live wel een hele hoop pedaaltjes, maar heb niet goed kunnen zien welke, behalve een Line 6 DL4 en inderdaad over een oude Acoustic bas versterker met een 8x10" Ampeg koelkast er onder.

    De gitarist had alleen een 70's Gibson Les Paul custom en een JCM 800 2203 full stack (gehuurd).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Een Acoustic? Nou staat me er toch iets van bij dat Moosapotamus een kloon heeft gemaakt van een Acoustic 360 preamp (met audioclips), de 360+, met een fuzz erbij. Ik heb het even opgezocht en hij heeft het ontwerp overgenomen van ene JC. Zijn site vind je hier. Daar schrijft hij trouwens:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JC Maillet
    The fuzz circuit uses selected 2n1306 Germanium devices providing a fairly faithful reproduction of the 360 distortion qualities - and with the BLEND control any amount (up to x3 over-unity) of clean signal can be mixed in for a heavier and fuller sound
    Zou het dan die kunnen zijn ?

    En anders kan ik je twee dingen aanraden:
    1. Een blender. Ofwel een extra pedaaltje met een effectsloop (zoals de Bass Thru), ofwel een blendknop dat je in het pedaaltje zet dat je wilt gaan gebruiken. Daarmee zorg je dat je heel wat laag behoudt, en maak je dat het nog vettig kan klinken.
    2. Een Tubescreamer met een paar aanpassingen kan inderdaad erg goed klinken, en met de juiste versterker ook als een (ingetoomde) fuzz. Een Big Muff met blend werkt ook altijd goed!
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Nou, die debuutplaat was ingezongen door een gast warvan ik de naam niet meer weet. geen roadie, maar iemand die door platenmaatschappij roadrunner aangedragen was. Want instrumentaal verkoopt niet, dachten ze daar. (en daar hebben ze gelijk in..)
    Dus ik als journalist wilde ze interviewen bij aankomst in ons land- de dag dat ze in de effenaar speelden. Bleken ze er niet te zijn, ze zaten in de koffieshop even verderop. zonder zanger, want dat was een bastard son of a bitch met een dikke nek en een ego dat in geen enkele flightcase paste, dus hadden ze hem maar ontslagen. De PR-man van roadrunner zat er verslagen bij.. ze hadden een hoop geld gestoken in dit project.. en dat was allemaal naar de klote!

    Maar ook toen al was dit trio apestonede figuren een van de allerbeste insrumentale acts die ik ooit zag.. en een supergoeie stonerband.

    En dan hoor ik je stonermind denken: beter dan Kyuss?
    Ja, op het podium waren ze beter dan Kyuss! want de beide keren dat ik hen zag varieerden Homme en consorten van redelijk tot beroerd. terwijl KTB beide keren rockte tot je er vlekken van in je onderbroek had. En toevallig heb ik ze allebei dus gezien zowel in de effenaar als op DOA, en zouden ze beiden beide keren positief hebben getest bij een dopingcontrole.. ( en niet te weinig! )
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top