Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 8910
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 100
  1. #91

    Standaard

    Vergeet dat hele bass verhaal. Het zijn juist de hoge tonen die schade aanrichten. Daarbij, je kunt geen doppen kopen die meer of minder bas doorlaten. Het zit hem voornamelijk in de db's.

    Ik heb ook getwijfeld tussen 15 en 25. Het is 15 geworden. In de meeste gevallen is dat voldoende. 25 zou nog gezonder zijn, maar ik wil nog wel een béétje feeling houden met mijn eigen gitaargeluid.

    Als je ze één keer hebt zul je merken dat het in het begin best kut is om er mee te spelen. Er blijft niet veel over van je "jarenlange zoektocht naar het ultieme gitaargeluid". Een tip: spreek met jezelf af dat je ze altijd in doet. Elke repetitie en elk optreden. Op een gegeven moment weet je dan het verschil niet meer. Sterker nog, als je ze dan een keer vergeet denk je bij jezelf: TERING wat een herrie.

  2. #92
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Ik zou gewoon voor dopjes gaan die vlak dempen: anders krijg je de neiging je eigen EQ aan te gaan passen omdat je geluid veranderd. Toen ik met 'slechte' doppen in repeteerde, draaide ik er enorm veel treble en presence in mijn eigen geluid, waardoor het geluid scherp en schel werd. Toen ik doppen met vlakke demping gekocht had kwam ik erachter wat een kutgeluid ik eigenlijk produceerde .

    15 of 25 dB is een flink verschil. Ik gebruik 15dB en dat is voor concerten etc. precies goed. Het geluid wordt zachter, maar niet zodanig dat de 'beleving' minder wordt vind ik. Wanneer ik mijn 'goedkope doppen' indoe (27dB demping) merk ik dat het wel het geval is, maar dat komt waarschijnlijk ook door het feit dat ze alles behalve vlak dempen.

    In de oefenruimte zou 25dB ook prima kunnen en is soms 15dB zelfs wat weinig (we repeteren vrij hard en de ruimte is vrij klein), maar nadeel is dat praten ook moeilijker wordt.

  3. #93
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Bedankt!

    Maar over de bass, je hebt toch wel doppen met verschillende doorlaat-spectra? Niet elke doppen filteren toch over het hele frequentiebereik evenveel... En ik snap dat de hogere frequenties schadelijker zijn, maar als we toch al doppen hebben om ze wat te filteren kunnen we toch net zo goed de bass "goed zetten"?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  4. #94
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Bas is juist lastig: die 'voel' je namelijk grotendeels door je hele lichaam, terwijl hoge frequenties echt via je oren 'binnen komen'. Alle oordoppen die ik ken / gehad heb dempen meer in de hoge frequenties dan de lage. Ik weet niet of het al mogelijk is doppen te krijgen die juist specifiek lage frequenties dempen en ik denk dat er ook minder vraag naar is: Je hebt meer vermogen nodig om bas te versterken en het is moeilijk om bas hoorbaar te maken vanwege de spreiding en 'absorbtie'. Voorbeeld: voor een lege zaal geluid afstellen, daarna met volle zaal beginnen te spelen, dan moet 9/10 keer de bas harder omdat die 'geabsorbeerd' wordt door de mensenmassa binnen. Ik merk ook dat bij veel kleinere optredens / cafe's / bands de bas over de PA vaker problemen geeft dan de gitaar.

  5. #95

    Standaard

    Oh het zal vast bestaan, maar wat iwish zegt....:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Ik zou gewoon voor dopjes gaan die vlak dempen: anders krijg je de neiging je eigen EQ aan te gaan passen omdat je geluid veranderd.

  6. #96
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Assen
    Berichten
    1.636

    Standaard

    Mijn ervaring: Ik heb maatdopjes, 15dB demping 'vlak'. Als ik daarmee repeteer, hoor ik voornamelijk bassen die overheersen. Alles is zachter geworden, maar de nadruk komt op de bassen te liggen. Ik mis zo mijn 'gitaargebiedje' zeg maar. Doe ik er dan extra demping in (naar 25dB demping) worden de bassen een stuk minder, maar de balans ineens veel beter. Dus ik gebruik vrij zware demping voor de beste balans (in mijn geval). 't Is dan wel iets zachter, maar je went eraan en de beleving komt vanzelf weer terug Voor liveconcerten waar ik heen ga gebruik ik dezelfde dopppen met 25dB demping. Mooiste geluid, je hoort alle details en de bassen overheersen niet. Werkt prima!

    Wel ga ik binnenkort nieuwe laten maken ivm. met betere afsluiting van de gehoorgang tijdens het zingen. Door de beweging in de kaak, trek ik de gehoorgang wel eens uit model en dan past 't allemaal niet meer zo goed. Ik heb nu zachte Alpines en ik denk dat ik er maar een zachte Exinores bij laat maken.

    O ja, als ik van huis ga en ik ben m'n dopjes vergeten, ga ik resoluut terug. Voor bescherming (ook tegen oor-schreeuwers), maar zeker ook voor mooier geluid bij liveconcerten. Iedereen om me heen staat te gniffelen omdat ik dopjes in doe. Stiekum lach ik iedereen uit
    *Blues; de mooiste cliche's ter wereld! *
    *Bandsite: www.lbbb.nl *
    *Facebook: http://www.facebook.com/pages/Low-Bu...75959775756438 *

  7. #97
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    @iWishmaster: Precies, en daardoor is de bass heel hard als je dicht bij de bron staat.

    @mbakker75: Jawel, maar je kan je geluid ook "rechtzetten" omdat je in normale omstandigheden de bass harder hoort. Tenminste dat is mijn logica.

    @Bouke: Ok, bedankt voor de input. Ik had laatst iemand gesproken die ook oordopjes heeft laten maken, en daar waar hij het gekocht had kon je binnen een bepaalde tijd gratis van filter wisselen. Dus ik neem denk ik -15dB, vraag of ze eventueel de bassen meer kunnen dempen, en als die -15dB niet bevalt ruil ik ze wel.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  8. #98
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Ik heb -15dB om te spelen en -25dB om te luisteren (of rond te lopen in snoeiharde metal/hardcore, wat niet altijd betekent dat ik luister ). In sommige kroegen weet ik dat -15dB ook genoeg is om lekker te kunnen luisteren.

    Als je echt één demping wilt kiezen, zou ik voor -15dB gaan. De -25dB zijn natuurlijk veiliger en eigenlijk stiekem al nodig bij de meeste oefenavonden, maar voor velen dempen die zo heftig dat ze ze waarschijnlijk gewoon bij zelf spelen niet in zouden doen .
    Dan schiet 't net ff ieder doel voorbij.

    Maar 't zou me niets verbazen als je eenmaal gewend bent aan spelen en luisteren met die -15dB'ertjes... dat je er toch ook voor kiest om nog en setje -25dB erbij te halen.

    't Scheelt trouwens niet alleen die piep in de oren de volgende dag en beter geluid... het scheelt ook in vermoeidheid. Heel veel lawaai waar je ook nog eens actief mee bezig moet, kan je echt uitputten.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  9. #99

    Standaard

    buiten het feit dat het een prima idee is om jezelf te beschermen is het misschien toch handig om naar je volume te kijken in de oefenruimte.
    In Utrecht, bij DB's, is het me regelmatig overkomen dat we qua volume compleet weggedrukt werden door de buren, en als we dan gingen kijken welke mongolen er naast ons bezig waren bleek het steevast te gaan om kereltjes met oordoppen die niet in de gaten hadden dat ze hun marshalls op 10 hadden gezet om hetzelfde te voelen als wanneer ze zonder oordoppen spelen. Niet handig.

  10. #100
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    buiten het feit dat het een prima idee is om jezelf te beschermen is het misschien toch handig om naar je volume te kijken in de oefenruimte.
    In Utrecht, bij DB's, is het me regelmatig overkomen dat we qua volume compleet weggedrukt werden door de buren, en als we dan gingen kijken welke mongolen er naast ons bezig waren bleek het steevast te gaan om kereltjes met oordoppen die niet in de gaten hadden dat ze hun marshalls op 10 hadden gezet om hetzelfde te voelen als wanneer ze zonder oordoppen spelen. Niet handig.
    Ja, daar moet je voor waken. Zorg dat je niet probeert om jouw oordoppen te compenseren. Ik ken een drummer die met oordoppen in speelt en zo hard slaat dat je je afvraagt of het dragen van gehoorbescherming ook maar enige zin heeft.
    Vote for Pedro!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top