Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 36
  1. #11

    Standaard

    Nog niet genoemd is de oplossing waar het pickupje niet onder het kammetje maar aan de binnenkant van de klankkast geplakt is, zoals mijn K&K Pure. In principe een piezo, maar met een veel warmere klank. En geen pre-amp, dus geen gedoe met batterijtjes en/of grote gaten in mijn gitaar.
    Live absoluut gemakkelijk, en een vrijwel akoestische klank. In de studio legt ie het af tegen een goeie condensatormic, maar dat is een andere situatie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  2. #12

    Standaard

    Lijkt me toch echt een keuze van de betreffende gitarist. En als ik het echt niets vind zit ik de volgende keer niet in het publiek. Simpel, eigenlijk... Eigenlijk zouden de echte akoestische puristen (ben ik zelf niet, ik houd wel van wat galm, evt. wat echo of chorus en de mogelijkheid om heel zacht aan te slaan en toch goed gehoord te worden) gewoon moeten zorgen voor een klein publiek (zeg max. 30 of in een goede ruimte misschien 50 man) en zelf gitaristen uitnodigen om echt unplugged te laten spelen in een kamerconcert.

    Alle nadelen van piezo's die in de openingspost genoemd worden ben ik ook tegen gekomen bij optredens waar de gitaar met een microfoon versterkt werd. Met uitzondering dan van de klankgatdoppen en fase-omkeerknoppen. In de gevallen waar feedback speelde (wat met een mic aanzienlijk sneller een probleem is, vooral met een goede) was de gitaar gewoon nauwelijks te horen, zeker achterin. En dan heb je vaak ook nog een baggergeluid dat ook absoluut niet op de akoestische sound van het instrument lijkt doordat het dan meestal ook de wat mindere PA of zanginstallaties zijn, en/of de verkeerde mic gekozen is.

    Een piezo, net als een aantal andere systemen, zoals bv. de LR Baggs M1 is iig altijd werkbaar. Ervaring leert dat dat van microfoonversterking van de gitaar simpelweg niet gezegd kan worden.

    En ook voor piezosystemen geldt dat je een goed systeem nodig hebt, en het goed moet gebruiken, net als voor microfoons.

  3. #13
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    ... je staat dus doodstil.. en kunt geen scheet laten op het podium..
    Zolang je het maar niet in de richting van de microfoon doet kan dat best.

    Alhoewel, de bassist van een band waar ik in zat deed dat eens en ik stond erachter en ik kon geen kant op.

    Dus slechts als je alleen op het podium staat aub.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2008
    Locatie
    NL
    Berichten
    147

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Nog niet genoemd is de oplossing waar het pickupje niet onder het kammetje maar aan de binnenkant van de klankkast geplakt is, zoals mijn K&K Pure.
    Oh, kan dat ook ? Waar heb je hem dan precies vastgeplakt en met welke lijm? Ik denk dat dat namelijk de oplossing is voor mijn probleem
    Te koop: Boss ME-50 Multi effect 120,-

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Zolang je het maar niet in de richting van de microfoon doet kan dat best.

    Alhoewel, de bassist van een band waar ik in zat deed dat eens en ik stond erachter en ik kon geen kant op.

    Dus slechts als je alleen op het podium staat aub.
    ja, maar ik sta bekend om mijn werkelijk knalharde scheten!
    Harald heeft het even over het écht akoestisch spelen. Dat zie ik vaak bij kamermuziek, en vereist doodse stilte van het publiek. Dat is geen pretje - voor geen der betrokkenen.
    De meest voorkomende toepassingen van versterkte akoestische gitaren zijn
    A: 'unplugged'- een quasi-akoestische setting die wel uitverstrekt wordt
    B: 'elektrisch' - waarbij een 'akoestische' gitaar in een elektrische groep opduikt.

    Bij B is de akoestische klank volgens mij ondergeschoven kindje. De gitaar moet de illusie van akoestisch wekken, en een beetje dat rammelgeluidje bij de cowboyakkoorden en eventueel wat getokkel in heel stille stukjes.
    In deze setting duiken de piezos op, je ziet vrijwel niks andres. En terecht, want binnen deze beperkingen voldoen ze redelijk tot goed. Er worden bovendien minder eisen gesteld aan de klankkwaliteit, omdat de gitaar in kwestie vaak als bij-instrument wordt ingezet.
    ( ik weet dat ik hier grof generaliseer, maar het is zondag en eigenlijk te heet om te typen, dus..)
    In de A- setting is de klank van het grootste belang. Hier komen de tekortkomingen van piezos ( en trouwens ook van alle andere versterkingswijzen) naar boven. Ik zou TS gelijk geven, het is geen pretje een piezo-direct-in-de-DI te horen. Maar er is wel vanalles mogelijk met randapparatuur - waarbij galmpjes en chorusjes vaak voor een aanvaardbare klank moeten zorgen..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  6. #16
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Laatst in Eindhoven, bij Kamermuziek in 't Groen, meende men dus zelfs buiten klassiek gitaar onversterkt te kunnen spelen. Slechts de eerste twee rijen zullen iets meegekregen hebben.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    ja, maar ik sta bekend om mijn werkelijk knalharde scheten!
    Harald heeft het even over het écht akoestisch spelen. Dat zie ik vaak bij kamermuziek, en vereist doodse stilte van het publiek. Dat is geen pretje - voor geen der betrokkenen.

    (...)

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Laatst in Eindhoven, bij Kamermuziek in 't Groen, meende men dus zelfs buiten klassiek gitaar onversterkt te kunnen spelen. Slechts de eerste twee rijen zullen iets meegekregen hebben.
    Onverstrekt kan prima op sommige podia. Zo herinner ik me een optreden voor de antroposofische kring op zondagochtend, 15 jaar geleden, in Velp. Hoewel.. voor een podium was geen plaats. Maar het kan

    Ik val in ZoonvP's B categorie, voor live optreden gebruik ik een electrisch/akoestische Yamaha, voor akoestisch een Martin. Die laatste heb ik laten uitruisten met een pickupje zoals Bert K (het lijkt potdomme wel een politiebericht met die afkortingen) noemt. De Yamaha klinkt beter live dan de Martin maar de Martin akoestisch weer beter dan de Yamaha.
    En zo heb alles sijn plek in de rockenroll besognje zou mijn moeder zeggen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Zo te zien heb ik de knuppel in het hoenderhok gegooid. Maar we hebben een discussie!

    @H.Huisjes
    Music Man Axis Sport? Gibson Les Paul Studio? Dat zijn mooie elektrische planken. Met een microfoon akoestisch versterken zal dus niet meevallen. Dit valt m.i. onder het kopje gebruikersgemak. Je hebt maar 1 gitaar nodig om zowel een elektrisch als een akoestisch (ahum) geluid te produceren.

    @Laser
    DPA ken ik. Mooie miniatuurmicrofoons. Ik heb een voorgaand model wel eens op een van mijn gitaren gehoord, de 4061 meen ik. Die kon je met bijgeleverde dubbelzijdige tape op de top plakken. Bleef goed zitten en kon je loshalen zonder schade. Niet te dicht bij het klankgat plaatsen, maar meer naar achteren. Anders krijg je een erg bassig geluid en zit het mogelijk in de weg bij spelen. Je krijgt een mooi totaalgeluid en het klankkarakter van je gitaar word feilloos opgepikt. Kan wel confronterend zijn als je een crappy gitaar hebt, want ook dat word genadeloos opgepikt.
    Ik heb overigens ook eens een grote groffe klemkonstruktie gezien die onderaan om je klankkast gaat met daar een hengel met microfoon aan. Da's echt geen gezicht natuurlijk plus zo'n gewicht aan je gitaar zit / staat m.i. niet lekker.

    @zoon van Piet
    OK, ik beken. Een klankgat element heb ik zelf ook . Maar dat is weer wat anders. In feite maak je gewoon een elektrische gitaar van een akoestische. Daar is niks mis mee en kan wél mooi klinken in tegenstelling tot piëzo's, als je in beide gevallen maar niet pretendeert dat je akoestisch bezig bent.

    Ik heb zelf geëxperimenteerd met 2 elementen, zo'n houten Dean Markley en een DiMarzio. De Dean Markley was een single coil (dus bromgevoelig) met een erg lage output en beroerde balans tussen de onderlinge snaren. De twee onomwonden snaren klonken relatief veel harder dan de rest, vooral de B. Nu kun je zo'n element wel wat 'tilten', die kant van het element meer de klankkast in en de baskant naar de snaren toe, maar dat hielp niet afdoende. Afgeserveerd dus .

    De DiMarzio is een P.A.F. humbucker nota bene. Mijn akoestische gitaar is ineens een dikke jazzbak! Dit element heeft stelbare pooltjes, dus het volume van de snaren is onderling prima in balans te brengen. Nauwelijks last van brom en een hogere output. Dit element heb ik nog steeds en gebruik ik ook.

    http://i348.photobucket.com/albums/q...ndhole_PAF.jpg
    http://i348.photobucket.com/albums/q...e_PAF_rear.jpg

    Als ik geen microfoon kan gebruiken en moet versterken en de keus moet maken tussen piëzo of klankgat (magnetisch), kies ik overduidelijk voor het laatste.

    @Laurent B
    Over gitariste Irina Kulikova bij Kamermuziek in het groen hebben we het in jouw topic al gehad. Hier even de link: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124534
    Het Rosenberg Trio trad daar wél versterkt op... met klankgatelementen. Jammer dat je dan het typische geluid van hun instrumenten mist, maar oh wat ben ik blij dat ze dan maar deze elementen gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Plant; 5 juli 2009 om 13:20 Reden: toevoeging foto's

  9. #19

    Standaard

    Voor klassiek gitaar zie ik toch echt geen andere oplossing dan de piezo elementen. Ben pas bij Verspuy in R'dam geweest, de goedkoopste microfoon voor nylon koste tegen de 400 euro, terwijl ze voor staalsn. een plakmicro hadden voor E40,-

    ps
    Wat is er met randapparatuur te doen? Het lijkt me wel wat om via bv de pc dobro geluid te produceren op een electrische gitaar

  10. #20
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht

    (...)
    Het Rosenberg Trio trad daar wél versterkt op... met klankgatelementen. Jammer dat je dan het typische geluid van hun instrumenten mist, maar oh wat ben ik blij dat ze dan maar deze elementen gebruiken.
    Ik vond het karakter wel doorkomen, ik hoorde die typische nadruk op het midden van die gitaren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top