Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Git Aar Bekijk bericht
Voor klassiek gitaar zie ik toch echt geen andere oplossing dan de piezo elementen.
Hangt van de stijl af. Binnen country is zo´n piezo zelfs wenselijk, net als voor het ´unplugged´ gebeuren, omdat piezo daarbinnen nou net de typische ´akoestische´ sound is die bij die stijl hoort.

Als je flamenco of klassiek speelt ben ik het zowaar met de TS eens (maar dan ook echt alleen voor die stijlen.) Je hoeft met dat soort muziek niet snoeihard, en piezo is gewoon niet afdoende. Een klemmicrofoontje op de gitaar wat goed doorversterkt wordt (dat laatste is dan wel een eis) kan echt heel goed klinken. Het vervelende is echter dat het geen garantie op een goed geluid geeft. Een brakke installatie of knoppenman, en het klinkt minstens net zo beroerd als een goedkope piezo die via DI rechtstreeks ingeplugd wordt.

Voor steelstring zijn er genoeg varianten. Mijn belangrijkste podiumgitaren hebben allen een piezo/mic combinatie, en dat bevalt me prima. Het Maton systeem springt er bovenuit in eenvoud en sound wat mij betreft. Het AER systeem in mijn Bozo 12 string bevalt me ook goed. De Fishmann stereo blender in mijn Alhambra steelstring is ook OK maar is beduidend lastiger in het gebruik dan de andere twee systemen. Je kunt veel meer instellen, en blijft dan ook met knopjes en schuifjes spelen. Ik heb een piezo in mijn klassieke gitaar, maar daar ben ik niet tevreden over. Als ik serieus nylon wil spelen op het podium ga ik toch eens op zoek naar een Godin denk ik.