Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard Weg met de piëzo elementen!

    Trouwe lezers hebben misschien al gemerkt dat ik in reaktie op diverse topics over akoestische (bas)gitaren behoorlijk afgeef op piëzo elementen.

    Waarom? Omdat daar m.i. niets akoestisch aan klinkt. Het pikt snaartrillingen op bij de brug, zet die om in een spanninkje en vervolgens mag iedereen 'genieten' van een spetterig klinkend geluid .

    Ik raakte daar, aan de hand van een topic van iemand die problemen had met een hoge E snaar die relatief veel zachter klonk, met een mede-forum bezoeker over in een onderlinge discussie - kompleet off-topic dus. Ik merkte dat zelf en stelde voor een eigen topic hierover te starten, bij deze.

    Voor de mensen die de voorgaande discussie willen lezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124619

    De voordelen van piëzo's boven een microfoon zouden dus kunnen zijn:

    - goedkoop (gitaar met ingebouwd element t.o.v. aparte microfoon + statief)
    - gebruikersgemak (inpluggen - klaar)
    - controle over het geluid bij optredens (indien regelmogelijkheden)
    - bewegingsvrijheid met behoud van geluid
    - ...

    Maar:

    Piëzo's hebben een slecht en absoluut niet akoestisch geluid. Je hoort soms wel een systeem wat er bovenuit stijgt, maar dat blijkt dan een hybride systeem te zijn met... een aanvullend microfoontje .

    Elektroakoestische gitaren hebben ook last van feedback op podium, net als een microfoon. Iedereen gebruikt silencers in het klankgat en veel gitaren hebben faze-omkeer knopjes en parametrische EQ aan boord om frequenties te kunnen onderdrukken om zo feedback te voorkomen.

    Daarnaast worden fabrieksgitaren die standaard elektro-akoestisch geleverd worden vaak voorzien van een dikker bovenblad tegen feedback, wat dan ook mogelijk nadelige gevolgen heeft voor het puur akoestische geluid. Sowieso belemmert een piëzo stripje onder de brug de overbrenging van trillingen naar de kast en beïnvloed het element het akoestische geluid nadelig.

    En dan nog de reden waarom ik op dat andere topic reageerde; als een element niet goed word ingebouwd heb je kans op drukverschillen op het piëzo element resulterend in volumeverschil tussen de snaren. Plus ook kans daarop als je afwijkende stemmingen gebruikt.

    Je betaalt dus meer voor een in alle opzichten slechter geluid. En waarom? Zang moet en kan toch ook met microfoon versterkt worden? Ook in lawaaiige kroegen en grote podia? Waarom dan die eeuwig ingeplugde en slecht klinkende gitaren, zelfs op studio opnamen .

    Dat je wel degelijk met een microfoon kunt spelen, ook in volle kroegen en op festival podia bewijst b.v. de Schotse singer/songwriter Dougie MacLean. Een microfoon aan een dunne beugel hangend buiten het klankgat met een klein microfoontje schuin ernaar toe gericht. En dat klinkt veel beter . Plus geen verbouwing, maar zo los te nemen. Ik heb even een opname uitgezocht waarop je het goed kunt zien en waarvan de opnamekwaliteit nog iets voorstelt (niet zo'n beverig en schetterig GSM prul): http://www.youtube.com/watch?v=RJer7...eature=related
    Dit doet hij zo dus ook op grote festivals .

    Denk je er ook zo over, kies je zelf ook bewust voor microfoon(s), let's hear it!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Cool

    Ik heb er niet veel ervaring mee, maar de elektrische gitaren met piezo die ik bespeeld/gehoord heb klonken echt heel erg gaaf.

    De één was een Music Man Axis Sport met een piezo ingebouwd vanaf de fabriek, de ander was een Gibson LP Studio, waarbij de piezo later ingebouwd was.

    Ik overweeg nog steeds om een piezo in één van mijn gitaren in te laten bouwen, waarschijnlijk m'n Music Man Axis Super Sport.

    Ik vond het geluid bijna identiek als aan een "gewone" akoestische gitaar met stalen snaren.
    Maar ik ben een n00b, (zeker) op akoestisch en piezo gebied.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Identiek aan de piezo versterkte akoestische gitaren waarschijnlijk

    Maar ik deel in zeker opzicht wel de aversie tegen piezo's. Toegegeven, er zijn wel systemen die behoorlijk goed klinken. Maar ergens hoor je het altijd een beetje knerpen. Je zet een kristal onder druk en het klinkt ook een beetje 'onderdrukt'.

    Wat betreft de technische nadelen ben ik niet zo zeker, weet je zeker dat het veel invloed heeft? Ik denk dat een kristallen strookje onder de brug wel iets zou kunnen uitmaken, maar het betekent niet direct ook een nadeel. Net als dat je een brug of kam uit verschillende materialen kunt plaatsen: het is maar net wat je mooi vind.
    Wat betreft het dikkere bovenblad: het zou kunnen maar ik heb er nooit eerder van gehoord dat ze dat doen.

    Waarom? Omdat daar m.i. niets akoestisch aan klinkt. Het pikt snaartrillingen op bij de brug, zet die om in een spanninkje en vervolgens mag iedereen 'genieten' van een spetterig klinkend geluid .
    Dat vind ik een slecht argument. Ook een microfoon en een magnetisch element zetten een akoestische trilling om in een electrische spanning. De wijze waarop dat gebeurt verschilt alleen. Het gaat er gewoon om dat ze dat zo goed mogelijk doen. Je kunt immers ook een slechte/verkeerde microfoon gebruiken....

    Overigens kan een magnetisch element een akoestisch geluid ook heel mooi weergeven, denk maar aan de klankgat elementen. Daar hou ik dan wel weer van.

    De vraag is of de nadelen opwegen tegen de voordelen? Gebruikersgemak in een livesituatie is vrij essentieel. En een microfoon in een beugel voor je gitaar is nou niet bepaald elegant (al hoewel dan bij McLean wel netjes gedaan is, maar hij stuitert ook niet over het podium bijvoorbeeld).... in een studiosituatie is een microfoon wel eenvoudig te realiseren en daar geef ik zelf dan ook de voorkeur aan.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 4 juli 2009 om 11:21
    -

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 februari 2007
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    229
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Er zijn piezo's die niet goed klinken maar er zijn er ook die het erg goed doen.
    De Fishman Matrix Infinity is een 100 procent piezo en zeer eenvoudig in te bouwen en ook te verwijderen.
    Ik heb deze ingebouwd in mijn Taylor 410 en ben daar erg over te spreken,voor mij geen ES systeem van Taylor alhoewel ik de klank daarvan zeker niet slecht vind weet ik dat er veel problemen mee zijn, die problemen zijn met een dergelijk systeem vaak lastig en moeilijk op te lossen.
    Dus weg met alle piezo's is wat kort door de bocht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2008
    Locatie
    NL
    Berichten
    147

    Standaard

    Hey,

    Ik had ook een preamp gekocht voor mn akoustische gitaar en het inbouwen ging goed maar ook hier werden de snaren verschillend versterkt....
    Heb alles geprobeerd maar kon het niet verhelpen.
    Ik ga nu gewoon een nieuwe brugkam kopen en een nieuw gootje voor de brug en dan moet het werken
    Te koop: Boss ME-50 Multi effect 120,-

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Tja,
    ik heb een Acoustic Guitar Magazine abonnement,
    en las net dit artikel:
    http://www.acousticguitar.com/articl...rticleid=24053

    Kleine microfoon op armpje,
    ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar zou een oplossing kunnen zijn voor de piëzo 'quack" die ik ook niet zo goed klinken vind.
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Smile

    Piezo's zijn helemaal niet ruk.
    Je moet alles op zn waarde schatten en goed weten te gebruiken. Als je enkel een piezo gebruikt om een gitaar uit te versterken zal t niet geweldig zijn nee... Maar dat moet je ook helemaal niet willen.

    Zo'n piezo is een geweldige aanvulling op een microfoon en zo moet je hem ook gebruiken. Gebruik de combi mic en piezo live en je bent god. De piezo geeft je wat de mic je niet geeft en andersom, want met alleen een mic redt je t live ook niet.

    Een piezo hoor je dan ook altijd in combinatie met een mic te gebruiken, en daar zijn ze imho super geschikt voor. Niks mis met het piezo element!

    R.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Ja, I agree. Een piezo moet je niet zien als een vervanger maar als een andere manier. Praktischer meestal en praktisch is King op een stage. In een studio is een mic net zo praktisch dus dan mag smaak prevaleren.

    Een piezo pretendeert ook niet een natuurlijke weergave te zijn zoals een gitaarpickup dat ook niet doet en ik heb nog nooit iemand horen klagen dat zijn Dimarzio het akoestische geluid van zijn gitaar zo slecht weergeeft. Een redelijk goede middenweg is een woody van Duncan gecombineerd eventueel met een piezo systeem als het praktisch en "redelijk" in de buurt moet komen van een mic.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als verslaggever/recensent heb ik zo ongeveer de hele 'unplucked''- trend moeten verslaan. Daarbij viel hjet me veel te vaak op dat musici gemakzuchtig kozen voor de piezo. Het geknerp was niet van de lucht en bijna iedereen klonk kil en levenloos.
    Dus ik sluit me direct bij TS aan!!!
    Maar gezegd moet worden dat een 'niet akoestisch geluid' niet per se een nadeel hoeft te zijn. Of liever: een 'niet akoestisch geluid' kan desondanks een heel goed geluid zijn.
    Het afgelopen jaar heb ik me gericht op akoestische muziek - versterkte akoestiesche muziek, moet ik zeggen. Mijn oplossing:



    Klinkt absoluut niet akoestisch!
    Maar wel geweldig.. En dit element hoor je op heel wat authentieke oude opnames, van bluesneger tot hippie.
    Vraag moet zijn wat we willen horen: authentiek klinkende akoestische gitaren? waarbij de -knerpende- piezos meteen afvallen, net als mijn -bassige-element en het gros van de -nasale- microfoons. een dure studiomic zou de onhandige en onbetaalbare oplossing zijn..
    ( Ik heb daarmee opgetreden.. die krnegen zijn te groot om op je gitaar te monteren, je staat dus doodstil.. en kunt geen scheet laten op het podium..

    Of willen we grote geluiden, soulfull sounds horen? ook daarin blinken piezos niet uit.. al kan veel bereikt worden met wat randapparatuur. Opvallend is dat de gitaristen die ik goed vond klinken vaak electrische jongens waren, niet vies van wat randapparatuur. akoestische puristen blonken meestal uit in droge ijle klanken, die ze zelf als kristalhelder omschreven..

    Doe mij maar het dikke vette smerigsmeuïge geluid van m'n DeArmondje!
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Ja, een oude Dearmond, mooi maar dan mik je ook niet helemaal op een natuurgetrouwe weergave maar je moet dan ook anders denken zei ik al.
    Het akoestische gitaargeluidje van Cake is een mooi voorbeeld, cheap ass gitaar met een cheap ass pickupje maar effectief of de J45's van de Beatles die soms ook in de studio dmv het ingebouwde melodymakerachtige pickupje opgenomen werden.

    Als ik een piezo gitaar gebruik dan hang ik dit ding er trouwens wel altijd tussen want direkt in de DI zou ik niet zo snel doen.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top