Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1

    Standaard 'old school' high gain preamp

    Beste mensen,

    ik ben alweer bijna een jaar in het bezit van een engl e530 preamp en ik ben nog steeds erg tevreden over dit apparaat. Toch zit ik er aan te denken om er een preamp bij te kopen. Ik heb steeds vaker behoefte aan een wat ouderwetsere of 'old school' high-gain sound, dan moet je denken aan de sound van slayer (ik dacht dat ik over die band heen was maar ik begin hun sound gewoon te waarderen), Death en Paul Gilbert (beetje meer bluesey sounds met veel bite is belangrijk!). Wat me zo aantrekt in hun sounds is dat er o.a. niet zo'n overkill aan low-end in zit, wat je veel hoort bij nu-metal bands etc, en dat het lekker rauw en ongecontroleerd klinkt, waar engl's bijvoorbeeld eerder strak en gecontroleerd klinken. Merken die me daarbij te binnen schieten zijn bijvoorbeeld marshall en soldano.

    Ik zit er zelf aan te denken om eem jmp-1 aan te schaffen, lijkt me een gaaf ding, alle marshall sounds schijnen er in te zitten en de recording out-put lijkt me wel handig. Minder vind ik dat alles elektronisch bediend wordt, ik gebruik geen midi, komt misschien ooit nog maar ik zou toch eigenlijk liever gewoon aan potmeters draaien. Zoals de vlag er nu bij hangt maakt de jmp-1 de meeste kans, hoe zijn jullie ervaringen met dit ding?

    Ik vraag me heel erg af wat voor preamps er nog meer bestaan op dit gebied, ik kan me van de meeste preamps niet echt voorstellen hoe ze nou zullen klinken etc, vandaar dat ik beroep doe op jullie expertise.

    De gebruikelijke info:

    - budget: 400,- max, 2e hands is geen enkel probleem.
    - bij voorkeur 1 unit hoog. (voor de soldano sp77 (ervaringen?) maak ik een uitzondering, is misschien te groot maar hij is wél paars.)
    - High gain met een lekkere bite en niet zo strak als veel high-gainers
    - Buizen of transistor maakt in principe niet veel uit zolang ie maar goed klinkt, buizen vind ik wel leuker omdat je dan nog met buisjes kunt experimenteren.

    Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2006
    Locatie
    Boxtel, Brabant
    Berichten
    1.773

    Standaard

    Het eerste wat me te binnen schiet is de Marshall JMP-1. Het ding is minder modern gevoiced dan de ENGL. Past ook prima in je budget. Ik zou die eens testen
    Voor mij, komt altijd een ander.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Geen idee wat ze kosten, maar een H&K Access is wel heel erg old-skool highgain.

    Edit: ow, maar ook 2HE...laat maar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2006
    Berichten
    1.435

    Standaard

    Er staat op marktplaats nog een kitty hawk quattro te koop, goedkoop, volledig buizen en heerlijke sound. En ik gebruik van het hot-lead kanaal maar de helft van de gain en dat is al erg veel...
    Gear: Mayones, Skervesen, Mesa
    Band: Firezone http://www.firezone.bandcamp.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    JMP-1 is denk ik wel goed voor wat je zoekt. Die Kitty Hawk is ook niet verkeerd maar je moet wel het speciale KH sausje trekken, er zit een soort mid in wat heel eigen maar ook nogal dominant is.

    Zelf heb ik een JMP-1, even met verschillende buisjes zitten wisselen (er zitten twee in, een voor clean en een voor vervormd) tot ik het mooi vond. Nu krijg ik er alles uit van clean (en heel behoorlijk ook) via randje blues via AC/DC crunch naar Slayer heavy. En meer heb ik niet nodig. Ben het laatste jaar ook merkwaardig GAS-vrij wat versterkers betreft.

    Maar gelukkig ben ik weer gaan bassen, nu zit ik wel op basversterkers te loeren
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #6

    Standaard

    ADA MP-1 of een Lee Jackson GP-1000

  7. #7

    Standaard

    aa te gek, bedankt voor de reacties, echt leuk omdat ik zelf nog niet aan bijvoorbeeld kitty hawk of lee jackson had gedacht en ik moet zeggen: met name die gp-1000 lijkt me heel erg gaaf. Ik ga mijn ogen ervoor open houden, die jmp-1's staan altijd wel op marktplaats dus dat kan altijd nog. Ze zijn volgens mij redelijk zeldzaam, alle 'advertenties' die ik vind zijn mensen die er juist 1 zoeken, dat wordt een leuk vakantie-doel zo. Het gaat ook nog wel een paar weken duren voordat ik daadwerkelijk tot aanschaf over ga dus die kan ik mooi gebruiken om bijvoorbeeld een lee jackson preamp te vinden.

    heel erg bedankt allemaal en verdere suggesties zijn nog steeds meer dan welkom!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    ..wel foto's als je iets gevonden hebt he?

  9. #9

    Standaard

    Weliswaar 2HE, maar wellicht ook niet te versmaden: Kasha Rockmod.

    http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=58669

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Check mijn topic van een maand geleden eens, toen vroeg ik me ook af wat een tweede preamp zou doen.
    Ik heb ook de E530 (met mod) en heb besloten dat 'ie voorlopig genoeg doet voor mij en ik dus geen 2e preamp nodig heb/wil hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top