Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Ik meen me te herinneren dat ze bij het CMB ook een plan hadden van een draailier, tenminste, dat was rond 1997 zo... en nu zijn de plannen daar niet uitzonderlijk duur.
    Je moet ook denken dat die plannen met de hand worden getekend en je als het ware een soort auteursrechtvergoeding betaald. Zomaar klakkeloos lopen kopieren lijkt me daarom een beetje uit den boze (hoewel we dat natuurlijk allemaal wel doen, zeker met CD's...).
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    In de bib in Kalmthout staat een boek over de bouw van allerlei oude folkinstrumenten (klompviool, banjo,...) en ook van een vrij basic "Vielle A Roue" (bouwplannen, handleiding, tekst en uitleg). Ik zal eens kijken wat ik kan doen.

    Gaat om dit boek:



    http://link.marktplaats.nl/413589844
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 4 maart 2011 om 13:43
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #13

    Standaard

    Inmiddels ben ik (net) klaar met de bouw van mijn draailier. Ik heb hem grotendeels volgens het artikel van Herman Dewit in bovengenoemd boek gebouwd met hier en daar een kleine wijziging. Zie de link hieronder voor een fotoimpressie.

    Ik kan iedereen verzekeren dat het absoluut niet eenvoudig is om een draailier te bouwen! Hiervoor heb ik een acoustische gitaar gebouwd maar bij een draailier zijn m.i. veel meer "bottlenecken" te overwinnen. Er zit dan ook méér dan 250 uur werk in.

    https://picasaweb.google.com/draaili...aailierbouw02#

  4. #14

    Standaard

    Grappig.
    Draailieren behoren tot de meest gebouwde instrumenten in Europa (bron, Ex-stiefpa, fanatiek lid van de groep "bouwerscontact" van de nederlandse vereniging voor huismuziek).

    Rest me, maar da's een persoonlijke mening, de vraag waarom je in godesnaam zo'n draak van een instrument zou willen bouwen!?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Ik heb het boek gekocht.
    Die draailier ziet er schitterend uit, kabouter_plons!!!
    Nu jeuken mijn vingers nog meer om eraan te beginnen.

    @ Dirk_Hendrik: hij bedoelt waarschijnlijk de hommel (of vlier of nog een hele reeks namen). Dit moet zo ongeveer het meest gebouwde huis- tuin- en keukeninstrument zijn in België en Nederland. Na de grote folkrevival van de jaren '60 en '70 wat naar de achtergrond verdwenen, maar de laatste jaren zie je ze steeds vaker terug opduiken binnen het folkwereldje.
    De draailier is een veel te complex instrument om 'vaakst gebouwde instrument' te zijn. Daarom is het ook zo'n duur instrument: basismodellen schommelen al snel rond de 3000 euro. Het was oorspronkelijk een typisch barok instrument. Er werd zelfs Vivaldi op gespeeld...
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  6. #16

    Standaard

    Wow! Schitterend instrument, Kabouter Plons.
    Prachtige bouw, in beeld gebracht door een mooie fotoreeks die erg aanstekelijk werkt..

    Puik!




    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #17

    Standaard

    Zeer opmerkelijk. Ziet er inderdaad complex uit. Mijn complimenten!

    Dit is dus waar Donovan indertijd over zong, een 'hurdy gurdy'.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Dit is dus waar Donovan indertijd over zong, een 'hurdy gurdy'.
    Niet helemaal...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hurdygurdy.com
    Certainly Donovan recorded a song called The Hurdy-gurdy Man. It's not clear whether he had the stringed instrument in mind when he wrote the song. Two minor pieces of evidence indicate that the song refers to the stringed hurdy-gurdy instead of the barrel organ. First, the lyrics refer to the hurdy-gurdy man "singing songs of love". The barrel organ can only play one or two songs, but the plural songs suggests that the instrument can play more than one. (Actually some versions of the barrel organ have interchangable discs or rolls which allow different tunes to be played, so this point is even more sketchy.) Second, Jimmy Page of Led Zeppelin reputedly played guitar on the studio recording (though no listing of musicians or instrumentation is given on the liner notes, and in some accounts he's quoted that he either didn't do it or doesn't remember doing it.) In any case it's documented that Page had an interest in the stringed hurdy-gurdy. There are unfounded rumors that a hurdy-gurdy appears on this album, and even on this song.

    Pierre Imbert had a hurdy-gurdy signed by Donovan some 15 or 20 years after the recording, and it was the first hurdy-gurdy that Donovan had actually seen. He told Pierre that he had been walking on a beach in Hawaii and been visited by a vision of a man floating above the waves playing a hurdy-gurdy, and had written the first verse of the song. The other verses were a combined effort on the part of Donovan and George Harrison.

    My personal theory is that Donovan used the word because he liked the alliterative quality of "hurdy-gurdy". In one verse he changes the refrain to "rolly-polly", which has the same quality, though I doubt that a song called "The Rolly-Polly Man" would have gotten quite as popular. Since he hadn't seen a hurdy-gurdy before, he probably just liked the way the word sounded.

    The song has also been covered by several other bands, including the Butthole Surfers. Donovan still plays it in concert.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  9. #19

    Standaard

    Ha, ik kan me goed voorstellen dat Donovan het toen niet helemaal duidelijk op zijn netvlies heeft gehad

    Maar een draailier wordt in het Engels een 'hurdy gurdy' genoemd.

    Ik heb vannacht nog wat op youtube gezocht en ben meteen een beetje fan geworden van Melissa the Loud:



    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Da's zo'n grote, lompe, weinig verfijnde, veel te luide, Hongaarse...


    Daarmee bedoel ik de draailier...
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top