Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard akoestische gitaar brug

    Ik ben in mijn hoofd bezig met het ontwerpen van een zelfbouw akoestisch.
    Na een paar duizend plaatjes in google met acoustic guitar bridge, zie ik alleen maar bruggen met pins. Tuurlijk de beproefde methode....maar dat wil ik niet.
    Ik wil een verstelbare brug op mijn akoestiche gitaar. En dan niet alleen in de hoogte, maar ook de mensuur.
    Bestaat dit ergens? of bedenk ik iets onzinnigs/onmogelijks.

    gaarne uw ideeën
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Zo'n brug heet een floating bridge in 't Engels. Is best wat over te vinden.

    Google is je vriend!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsberman Bekijk bericht
    Zo'n brug heet een floating bridge in 't Engels. Is best wat over te vinden.

    Google is je vriend!
    floating bridge is volgens mij gewoon een in zijn geheel verschuifbare brug (die dus enkel door snaarspanning op zijn plaats wordt gehouden.
    ik denk dat de TS het heeft over een brug met individueel verstelbare zadels.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    floating bridge is volgens mij gewoon een in zijn geheel verschuifbare brug (die dus enkel door snaarspanning op zijn plaats wordt gehouden.
    ik denk dat de TS het heeft over een brug met individueel verstelbare zadels.
    Juist, dat bedoel ik. Individueel verstelbare zadels, zoals gebruikelijk op elektrische gitaren.

    Ofwel, welke problemen kom ik tegen als ik probeer een zo fijn/licht mogelijke brug van een E.gitaar op een A. gitaar te monteren?
    Het woord "floating bridge" hielp me trouwens al wel wat verder in google afbeeldingen,



    Laatst gewijzigd door grizzly; 18 juni 2009 om 21:34
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Ik dacht inderdaad aan een echte losse, zoals deze:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik wil een verstelbare brug op mijn akoestiche gitaar. En dan niet alleen in de hoogte, maar ook de mensuur.
    Bestaat dit ergens? of bedenk ik iets onzinnigs/onmogelijks.

    gaarne uw ideeën
    Ik meen mij te herinneren dat ik vroeger een akoest. 12-snarige Hagström heb gehad, die een brug had
    die in hoogte instelbaar was, maar ook per paar snaren een verstelbaar zadeltje had.
    Ik moet wel bekennen dat het lang geleden was, maar m.i. moet dit wel bestaan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht

    Ik wil een verstelbare brug op mijn akoestiche gitaar. En dan niet alleen in de hoogte, maar ook de mensuur.
    Waarom zou je dat willen?

    Ik kan me zo voorstellen dat de trillingsoverdracht van de snaar via complexe brug naar het bovenblad van de akoestische gitaar niet echt geweldig is.

  8. #8

    Standaard

    Hoi Grizzly! Ook weer in de uitvindersstoel? Goed werk!

    Ik vraag me ook een klein beetje af hoe zinvol dit idee is. In principe lijkt me voor elke gitaar gelden: hoe minder bewegende onderdelen, hoe beter; en zeker bij een akoestische gitaar wil je dat de overdracht van trillingen naar de body optimaal is.

    Na het maken en plaatsen van een verzamelingetje bruggen begint me steeds meer op te vallen dat de configuratie van de zadels altijd hetzelfde uitvalt, nl. die 2 diagonaaltjes: e vrijwel op de mensuur, B ietsje naar achter, G nog iets verder naar achter, D weer ietsje naar voor en A en E weer wat naar achter. Als ik tegenwoordig een brug op een gitaar zet, hoef ik achteraf nauwelijks nog te intoneren omdat ik de zadels op het oog al vrijwel goed heb gezet.

    Misschien is dit een manier: maak enkele kammen voor in je akoestische brug. Bij de eerste schat je de intonatie. Als dan de gitaar klaar is, controleer je de intonatie en vijl je je 2de kam wat meer in de goede richting; of misschien kun je de eerste aanpassen door op de zadelposities waar het nodig is de kam nog iets verder schuin naar achter weg te vijlen.

    Ik ben benieuwd. Succes!

    EDIT:

    Verstelbaarheid in de hoogte lijkt me een stuk zinvoller.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 19 juni 2009 om 12:27
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

    Verstelbaarheid in de hoogte lijkt me een stuk zinvoller.
    Voor verstelbaarheid in hoogte geldt hetzelfde. Je kan het benen brugzadel afvijlen en lager maken. Voor een hogere snaarhoogte pak je een nieuw hoger brugzadel. Makkelijk zat. Geen gedoe met verstelbare bruggen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Hoi Grizzly! Ook weer in de uitvindersstoel? Misschien is dit een manier: maak enkele kammen voor in je akoestische brug. Bij de eerste schat je de intonatie. Als dan de gitaar klaar is, controleer je de intonatie en vijl je je 2de kam wat meer in de goede richting; of misschien kun je de eerste aanpassen door op de zadelposities waar het nodig is de kam nog iets verder schuin naar achter weg te vijlen.
    Stewmac heeft hier een geweldig tooltje voor. Ik zit nog steeds te bedenken hoe ik dit zelf kan maken.

    http://www.stewmac.com/shop/Tools/Sp...Intonator.html

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top