Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2009
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    123

    Standaard Modus/kerktoonladders

    Ik ben mij wat meer aan het verdiepen in de theorie. Ik ben redelijk autodidact, heb maar weinig les gehad. Het meeste wat ik deed, deed ik op gevoel en gehoor, welke niet heel slecht zijn Ik ken wel theorie, maar die is redelijk basic.

    Mijn vraag gaat over (als ik het goed benoem ) over kerktoonladders/modus. Op verschillende plaatsen kom ik o.a. de termen "dorisch", "frygisch" en "eolisch" tegen. Heb het proberen op te zoeken maar kwam er niet uit. Ook niet met het stuk van Jeroen.

    Ik heb opheldering nodig over de volgende dingen:

    Als ik het goed begrijp betekenen de bovenstaande termen dat je de toonladder begint op op een andere toon dan de grondtoon, waarbij/door de intervallen veranderen? Ik heb dan het idee, dat bv! de dorische van X dezelfde toonladder is van de eolische van Y?

    Wat ik wel denk te begrijpen dat je door noten toe te voegen aan de pentatonische toonladder, je in een andere modus speelt, bijv eolisch?
    Gear:
    Taylor 714ce Ltd. 2008. Cedar/Koa
    Fender Lite Ash telecaster (Upgraded)
    Vox AC15

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Klopt.

    Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder voor iets meer info, zoals bv ;

    Neem de witte toetsen van een piano en speel steeds 8 opeenvolgende witte toetsen.

    * Ionisch: begin (tonica) op C (majeur toonladder)
    * Dorisch: begin op D
    * Phrygisch: begin op E
    * Lydisch: begin op F
    * Mixolydisch: begin op G
    * Aeolisch: begin op A (mineur toonladder, zonder de verhoogde Leidtoon)
    * Locrisch: begin op B (zeldzaam en praktisch nauwelijks bruikbaar vanwege de verminderde kwint B-F ten opzicht van de grondtoon)