Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Tremeloprobleempje

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard Tremeloprobleempje

    Ik heb een probleem met de tremelo van mijn gitaar (strat relic 60 custom shop)
    als ik hem gebruik dan ontstemt mijn gitaar onmiddellijk, hoe kan ik dit oplossen?

    Een andere strat E9 heeft hetzelfde probleem..
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    net nieuwe snaren?
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Ik moet eerlijk toegeven dat de snaren niet nieuw zijn

    Op de custom strat heb ik 011 die ik regelmatig vernieuw, ik ga ze voor de zekerheid eens vernieuwen !
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik kreeg ooit de tip om na het stemmen, met de naren vast houden op de fretboard, er een ruk (met beleid) aan te geven en dan opnieuw te stemmen. Toen was het weg.
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Ik kreeg ooit de tip om na het stemmen, met de naren vast houden op de fretboard, er een ruk (met beleid) aan te geven en dan opnieuw te stemmen. Toen was het weg.
    Dat doe ik al jaren, met al m'n gitaren! Ik heb ooit gelezen dat t kwam omdat je dan de wikkelingen rond je stemmechaniek wat strakker trekt, waardoor de boel minder snel verschuiven kan. Geen idee of dat zo is, maar je krijgt er inderdaad wel minder snel ontstemproblemen door!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Ja die truc ken ik ook, de gitaar blijft in het geheel wel goed gestemd enkel met de tremelo ontstemt hij fel...
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow Bekijk bericht
    Ja die truc ken ik ook, de gitaar blijft in het geheel wel goed gestemd enkel met de tremelo ontstemt hij fel...
    lopen je snaren niet aan in je topkam? ietsje uitvijlen of grafietpoeder wil ook weleens helpen dan

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Uitrekken snaren is zelfs zonder trem 'n must

    - is de topkam goed?
    - is de tremolo goed vastgeschroefd?; bij Strat-style: schroeven niet te vast draaien, buitenste twee wat vaster dan de middelste vier

    Kijk naar punten waar frictie tussen de snaar/snaren en gitaaronderdelen ontstaat, dat zijn meestal de boosdoeners.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Er is hier ergens toch een topic met een goede manier om je snaren op je gitaar te zetten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Allereerst staat deze topic hier verkeerd, het gaat immers niet over versterkers en randapparatuur. Misschien is elektrische gitaren of gitaar diverse een betere plaats.

    Toch maar even antwoorden:

    Je speelt op .011 snaren. Héél goed, eindelijk weer eens iemand die niet op van die 'elastiekjes' speelt. Echter veel gitaren worden standaard geleverd met .010 erop. Daar is dan ook de topkam naar gevijld.

    Ik denk dat je probleem is dat de snaren een beetje strak in de topkam zitten. De snaar schuift een beetje heen en weer door de sleufjes bij tremologebruik. Waarschijnlijk blijven nu de snaren een beetje steken en komen niet helemaal in de originele positie terug.

    Dus de sleufjes precies breed genoeg en daarbij vooral niet dieper (laten) vijlen zou een oplossing kunnen zijn.

    Je kunt ook de topkam (laten) vervangen voor een grafieten topkam (Graphtech), waarover de snaar soepeler glijd. Maar dan is je gitaar niet meer origineel en er zijn mensen die daar waarde aan hechten. Ik heb weleens de tip gehad om bij een origineel zadel met een potlood door de sleufjes te gaan alvorens de snaren erin te laten zakken. Dan breng je in feite ook wat grafiet aan.

    Andere mogelijke oorzaken zijn:

    - De snaren kunnen frictie ondervinden bij de stringtree (dat dingetje dat bij de eerste snaren tussen topkam en stemmechanieken zitten om die snaren naar beneden af te buigen). Die zijn van metaal en metalen snaren langs metalen stringtrees glijden niet. Ook hier kun je een Graphtech stringtree gebruiken.

    - De mechanieken zelf of de wijze waarop de snaren gemonteerd zitten.
    Zelf 'klem' ik de snaren goed af door bij het opzetten de eerste winding boven de snaaruiteinden te leiden en vervolgens de rest naar beneden onder de snaaruiteinden. Bij het spannen van de snaren komen de snaaruiteinden tussen de windingen uit en de windingen knellen die uiteinden af. Een soort 'locking' dus.

    Succes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top