Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38

Discussie: zang instalatie

  1. #1

    Standaard zang instalatie

    wat zou een goede zang instalatie zijn om te repetereren met mijn band ? ( drummer bas 2x gitaar en dan nog zang )

    het gaat voor mij er gewoon om dat ze luid genoeg gaan , ik hoef die kristalheldere klank niet .dus ronduit iets goedkoop dat zou moeten meegaan.

    ik dacht aan passieve speakers en een klein mixertje en dan nog een floormonitor. maar dan weet ik niet ofdat het luid genoeg gaat.

    enige suggesties ?

    alvast bedankt ,
    jan

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ik zou even vermelden wat voor muziekstijl je hebt (metal is over het algemeen een stuk harder dan jazz) en wat je budget is.
    Ik denk dat een simpele PA-installatie van 100 tot 200 watt wel voldoende is. Je kan deze in mooie bundels (versterker+speakers) aanschaffen.

    Verder zal je topic wel verplaatst worden naar 'live muziek'. Rack gear is bedoeld voor 19" gitaarapparatuur.

  3. #3

    Standaard

    ah ok ,

    ik speel met mijn band rock maar ik doe jazz op het muziekhumaniora.
    daarlangst , vind je die budget merken zoals the box of fame , t-bone ,...
    degelijk voor mijn vraag ? zolang het hard genoeg gaat en niet snel kapot gaat is het voor mij voldoende.
    mvg ,
    jan

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ja ik vraag het me wel een klein beetje af. Zelf heb ik ook een low budget setje en die heeft zo'n 2 jaar goed z'n werk gedaan. Daarna mogelijk te hoog belast en de versterker wil niet helemaal meer. Doet het nog wel maar valt af en toe weg (wordt zachter en 'overstuurd').
    Zorg dat je genoeg wattage hebt (dat was bij onze set wel een beetje een probleem met een 100 watt versterker en 2x75 watt speakers, als ik het goed heb).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    641

    Standaard

    Bij PA moet je de regel aanhouden dat het vermogen van je eindtrap 1,5-2x dat van je speakers is.

    Dus stel je hebt 2 speakers van 100 watt, dan moet je een eindtrap hebben van 2x200 watt.

    Wij hebben zelf 4 zelfbouwmonitoren en een peavey2600 eindtrap. Mengpaneel ervoor en knallen!

    Ik zou kijken naar een setje goede speakers en een degelijke eindtrap.
    Actieve monitoren zijn handig, maar ook zwaar en duur. Als je mengpaneel voldoende monitorgroepen heeft kan je altijd nog een actieve monitor erbij kopen.
    Aangeboden: (brakke) Boss ME-6 incl. adapter (ruilen tegen iets leuks...)

    Gezocht: Pedalenspul :-)

  6. #6

    Standaard

    Dan blaas je de speakers toch op??

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Ja lijkt mij ook.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Magic Bean Bekijk bericht
    Bij PA moet je de regel aanhouden dat het vermogen van je eindtrap 1,5-2x dat van je speakers is.
    dat snap ik niet goed , kan dit lukken ?

    http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/F...PAH0001617-000 x 2

    http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/B...PAH0005479-000

    http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/B...PAH0004218-000

    ik weet niet echt goed wat voor materiaal ik allemaal minumum zou nodig moete hebbe

    mvg,
    jan

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.721

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo123 Bekijk bericht
    Dan blaas je de speakers toch op??
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Ja lijkt mij ook.
    Nee en dat is de meest gemaakte denkfout. Haal maar eens een speakertje uit een oude wekkerradio oid, staat op 8 ohm 0.5 watt.

    Sluit die aan op je stereo van 100+100 watt of nog meer en blaas hem maar op. Je slaat steil achterover van het lawaai dat zo'n speakerje maakt voordat hij in rook opgaat, want tegen 100 watt is hij niet bestand, dat is namelijk 200 keer teveel.

    Een 100 watt speaker blaas je moeiteloos weg met een 30 watt versterker omdat die versterker al lang gruwelijk staat te clippen voordat het hard gaat. Daarbij hangt veel af van de kwaliteit van die versterker, maar als het ontwerp niet al te goed is zal hij gelijkstroomcomponenten naar de speaker sturen en daar kunnen speakers echt niet tegen.

    Dus 200 watt op een 100 watt speaker is geen probleem, je zult zelfs merken als je goed luistert dat de speaker bij zijn grenzen komt omdat je een soort verzadiging in het geluid gaat horen, maar hij gaat niet snel kapot. Ik heb 45 jaar geleden een paar grote boxen gebouwd met de Philips AD1256 M7 er in, een 12 inch speaker met een belastbaarheid van 10 watt. Die staan in de studio te draaien op een versterker van 2*100 watt en soms heel hard en ze doen het nog altijd prima.

    In een andere ruimte staan twee boxen die mijn schoonpa bouwde in de jaren 60, met de beroemde Philips 9710 er in, ook van 10 watt en die draaien op een JVC versterker van 2*45 watt, geen enkel probleem. Als je te hard gaat hoor je de spreekspoel tegen de magneet aan ratelen en dan moet je iets zachter.

    Een ander verhaal las ik over de Bose PA versterkers, werd geschreven door een afgestudeerde electronicus. Dat zijn beulen van versterkers, maar daarvan kan iets uitvallen waardoor er 80 volt gelijkspanning op de speakers kan komen te staan en die zijn binnen een halve seconde overleden. Ik weet niet of dat 100% waar is, maar het is wel een bizar verhaal.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Met mijn bandje ben ik ook met het goedkoopste van het goedkoopste begonnen. Dat werkte niet echt. Nu zijn onze meeste spullen van DAP, Chinese EV klonen. Dat is veel beter.
    Met twee van deze jongens: http://www.audiogoedkoop.nl/audio-k115a-p-11673.html en een mengpaneeltje kom je een heel eind. Die zijn fullrange, kun je altijd nog uitbreiden met x-over en subs.
    Behringer Eurolive schijnt ook wel een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
    ALLES IS VERKOCHT!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top