Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37

Discussie: Blueskwint

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard Blueskwint

    Iedereen kent het bluesschemaatje (in C):
    C7
    F7
    G7

    Die G7 is de blueskwint (in schema C-F-G is G de kwint).

    Iedereen rommelt er met een bluesschema overheen, maar ik kan bijna niet meer luisteren naar blues. Niet meer spannend. Ik wil iets anders.

    Dominant septiems kom je in vele ladders tegen (o.a. de mixo-ladder in de gewone kerktoonladder). Er is echter nog een ladder: de 7e trap van melodisch mineur (het Alt-akkoord).

    Het 7e akkoord van de melodisch mineurladder bestaat uit de volgende tonen (gedacht vanuit C):

    1c - 2des - 3es - 4fes - 5geses(f) - 6as - 7bes - 1/8c

    oftewel:

    1 - b9 - #9 - 3 - #11/b5 - b13/#5 - b7 - 1

    Dat akkoord heeft dus de 3 en de b7 van het gewone dominant septiem akkoord, met verschil dat er geen reine kwint is.

    Al die alteraties maken het akkoord bij uitstek geschikt om eens te spelen in een blues. Op welke trap (I-IV-V) dan ook. Vraag is echter welke penta je erover gebruikt.

    Neem het C7-alt-akkoord. Over een C7 speel je een C-bluesladder. Maar met alt is dat anders. Het C7-alt-akkoord komt namelijk uit Des melodisch mineur, en die Des kun je al een mineur-penta geven, met verschil dat je de dominant septiem over Des een half verhoogt naar C. Dat betekent dat je over C7-alt ook een Des mineurpenta kunt spelen met verhoogde septiem. In wezen ben je dan een halfje (C naar Des) opgeschoven met je penta met een slide van Ces naar de C.

    Kortom, zo durf ik de stelling aan: over een C blues kun je Des mineur (blues) penta's gebruiken!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Eens, maar die verhoogde septiem is dan wel heel belangrijk, dat is een belangrijk deel van de reden dat die gealtereerde ladder werkt. En typische bluespenta-frasen hangen vaak nogal op de septiem. Best listig om dat rond te breien. Scofield doet het wel vaak, met een slur een halve stap naar beneden. Overigens: als de rest van de band een hele brave vanille C7 blijft tokkelen, moet je wel heeeeel soepeltjes timen om dit te laten werken hoor.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Ja, vanuit je penta-techniek ben je wel gewend om die 1 te benadrukken. De te benadrukken toon over C7 als je over Des-mineur-penta speelt is de #7 van die mineurpenta. Dat maakt dat je in je techniek heel andere licks gaat spelen. Maar wel f# spannend...

    Ik moet de sound nog goed in me op nemen. Ben ermee aan het goochelen. Ik heb het idee dat die truc het beste werkt over de V7 van het bluesschema, en dan met name naar overgang I of IV.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    yep, je hoort ook veel dat gitaristen als ze bijvoorbeeld twee maten over dat akkoord spelen, maar een halve maat die gealtereerde ladder gebruiken. Even aanstippen voor de extra spanning, niet helemaal uitmelken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Melodisch mineur over Blues moet je heel spaarzaam mee zijn, de akkoordprogressie leent zich daar niet echt toe, uiteindelijk moet je terugvallen op de klassieke Bluesladder, of op de ' echte ' (5 noten)pentatonics.
    Pentatonics zoals de meesten het gebruiken heeft zijn beperkingen.
    Even herhalen dat het Bluesakkoord zoals wij het kennen, het vijfde akkoord is van de major scale . Wat het meest bekend is is de ' I' pentatonic, of zijn relatief mineur ( C en Am ). Minder bekend is dat je daarnaast ook de IV en de V kan gebruiken ( F en G ). Ook bekend is de Major + 3 pentatonic ( Eb voor C dus, wat meestal gebruikt wordt als C mineur ) , als je wat speelt met de verschillende ' modi' van dat Eb pentatonic zorg je voor afwisseling in je spel.

    Nog over Mel Min : Je kan naast het geciteerde +1, voor C7 bvb ( Db Mel Min ) ook aan de slag met + 4 ( F mel min ), +5 ( G mel min ) of - 2 ( Bb mel min ).

    Veel hangt af van je band speelt, als je bvb met een pianist speelt die graag ' grote' akkoorden speelt, moet je opletten dat het niet gaat ' vloeken'.

    En , euh, af en toe een adem pauze inlassen werkt ook goed......

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    octotonisch?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Half/heel ladder werkt ook geweldig over V7

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=4

    Het mooie van deze ladder vind ik dat hij zo makkelijk vertaald naar allerlei andere ladders zoals bijv melodisch mineur. Herhaal een paar tonen uit deze octatonische ladder en je hoort vanzelf een andere ladder waar deze tonen ook in voorkomen, zoals jouw Db blues (f ipv fis), of mijn favorieten E algerian en B moorish

    http://www51.wolframalpha.com/input/...Phrygian+scale
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Diminished is natuurlijk geschikt om met Dom akkoorden te spelen.
    Wat opvalt aan een diminished akkoord is dat het feitelijk een 7b9 akkoord is zonder grondnoot, en dat ze inwisselbaar zijn .
    In Diminisihed : C#dim7 = E dim7= G dim7 = Bb dim7 zijn inwisselbaar met C7b9,E7b9, G7b9, B7b9.

    Komt goed van pas in voice leading...............

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik wil er wel aan toevoegen dat het een hele kunst is om dit soort theoretische inzichten ook naar mooie muziek te vertalen. Een ladder op en neer spelen, of in voorspelbare sequenties (1-2-3-4-2-3-4-5 etc) klinkt snel zo saai en voorspelbaar dat het de "spannende" nootkeuze volstrekt te niet doet. Zoals Lou Donaldson zegt: "guys today sound like they're practicing scales".
    Een stuk muzikaler vind ik het al klinken als je een simpele melodische frase gaat vertalen naar de verschillende ladders: het penta lickje dat je over de I deed, pas je over de V aan zodat er noten uit gealtereerde ladder inzitten bijvoorbeeld.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik wil er wel aan toevoegen dat het een hele kunst is om dit soort theoretische inzichten ook naar mooie muziek te vertalen. Een ladder op en neer spelen, of in voorspelbare sequenties (1-2-3-4-2-3-4-5 etc) klinkt snel zo saai en voorspelbaar dat het de "spannende" nootkeuze volstrekt te niet doet. Zoals Lou Donaldson zegt: "guys today sound like they're practicing scales".
    Een stuk muzikaler vind ik het al klinken als je een simpele melodische frase gaat vertalen naar de verschillende ladders: het penta lickje dat je over de I deed, pas je over de V aan zodat er noten uit gealtereerde ladder inzitten bijvoorbeeld.
    Helemaal mee eens, al lijkt het ' op papier' soms theoretischer dan het is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top