Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard 'geluidseffecten die door de voeten bediend worden'

    Soms.. maak je in het echte leven dingen mee, die de rijkste fantasie overtreffen. Dit had je nooit kunnen verzinnen. Zo morste ik vanochtend koffie van het lachen..

    De meesten hier weten dat ik zwaar pedalofiel ben. Bezitter van 100+trapdozen, initiator van de Nationale Tube Screamer Test, pedalenadviseur voor musici van klein tot groot. Minder mensen weten dat ik freelance journalist ben en als zodanig regelmatig werkzaam als recensent. ( "recensenten zijn gefrustreerde ex-musici", zei ooit een wijs man. Hij had gelijk! )

    Afgelopen week was ik bij het ook hier veelbesproken concert van My Bloody Valentine
    Ik was er voor de plaatselijke krant. Niet echt als recensent, bedoeling was een mengvorm van recensie en een verslag, omdat die ervaring van 129,8 dB ook voor niet-kenners van die muziek interessant is. Het leverde een (m.i.)aardig artikel
    op. Een van de negatiefste recensies die ik ooit schreef, opgeleukt met een sfeerbeschrijving van die bonk herrie.
    Negatieve recensies leveren vaak commentaar, natuurlijk. Zeker als je een groep neersabelt die een fanatieke achterban heeft, of een achterban bestaande uit jonge meiden. Dus je kon wachten op de ingezonden reacties - al kwamen die niet van jonge meiden.
    Vanochtend staat er eentje in de krant, ergens halverwege hier.

    Dat ik daarin de wind van voren krijg, is begrijpelijk. Daar heb ik geen moeite mee. Ik gaf mijn mening, hij nu de zijne. Maar dan staat er opeens:

    "Er is weinig interactie omdat de geluidseffecten die door de voeten bediend worden een grote rol spelen. Vandaar de genre-naam shoegaze."

    Dat ik mag meemaken dat iemand mij uitlegt wat pedalen zijn - en hoe ze gebruikt worden! geluidseffecten die door de voeten bediend worden.. en daar zijn die Valentijntjes kennelijk zó druk mee in de weer, dat ze geen tijd hebben om omhoog te kijken!

    Schitterend.. dit had ik nooit kunnen verzinnen! pedalen die je aan moet kijken om ze goed te laten klinken? pedalen die je constant met de voet moet bedienen? ( ik heb geen wahwah gehoord die avond.. en ik meen dat de meesten van ons de wah kunnen bedienen zonder te kijken?)

    Ik zou dit inlijsten, ware het niet dat er koffie overheen gespetterd is..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.395

    Standaard

    Ze kijken toch naar hun voeten omdat ze te verlegen en depri zijn om gewoon voor zich uit te kijken

    We noemden ze vroeger (in de jaren 80) kwartjeszoekers of Zwollies, dat laatste omdat er opvallend veel van die lui uit Zwolle kwamen. Meestal waren ze inderdaad errug fanatiek en er vooral van overtuigd dat hun muziekkeuze, kledingkeuze etc. de enig juiste was. Wie dat niet vond was dom en mocht zonder uitzondering met minachting tegemoetgereden worden.

    Grappige recensie trouwens.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.516

    Standaard

    Dat doet me denken aan een concert van Akkerman die om de 5 seconden zich omdraaide om aan een knopje van een 12inch te draaien -zo subtiel dat de oplettende luisteraar totaal geen verschil kon ontwaren wat nog maar eens onderstreept dat onze Jan een paar bijzondere oren heeft- en daar zo druk mee in de weer was dat er nauwelijks tijd overbleef om iets te spelen, laat staan om het publiek aan te kijken.

    Ik dacht toen nog, make up your fuckin mind Jan, gebruik een stompbox.. aan of uit en dan kan je gewoon doorspelen.

    Maar goed, ik begrijp dat een stompbox het probleem niet oplost, hoogstens dat je, in plaats van je om te draaien je nu moet bukken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Edit: verkeerde band voor.
    Laatst gewijzigd door Valoosj; 30 mei 2009 om 13:08
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2008
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    1.124

    Standaard

    Mooi artikeltje wel, qua schrijfstijl!

    Er blijkt wel duidelijk uit dat de recensent (jij) weinig met de muziek zelf hebt, en dat is op zich niet professioneel, vind ik.

    Verder is de term "shoegaze band" een heel bekende aanduiding voor een type muziek / podiumpresentatie, en blijkbaar valt Valentine in die categorie. Dus dat een lezer dat even fijntjes uitlegt - omdat de recensent dat niet door lijkt te hebben - is niet zo raar. Het gaat niet zozeer om het uitleggen dat pedaaltjes met de voeten bediend worden, het gaat om de link daartussen en het type muziek en presentatie.
    Alexander van Engelen

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yek1 Bekijk bericht
    Verder is de term "shoegaze band" een heel bekende aanduiding voor een type muziek / podiumpresentatie, en blijkbaar valt Valentine in die categorie. Dus dat een lezer dat even fijntjes uitlegt - omdat de recensent dat niet door lijkt te hebben - is niet zo raar. Het gaat niet zozeer om het uitleggen dat pedaaltjes met de voeten bediend worden, het gaat om de link daartussen en het type muziek en presentatie.
    Blijkbaar? MBV zijn zo'n beetje de uitvinders van de shoegaze. En de term heeft verder niet zo heel veel met pedaaltjes te maken, maar met wat Rinze zei:
    Ze kijken toch naar hun voeten omdat ze te verlegen en depri zijn om gewoon voor zich uit te kijken

    Ik was ook bij dit concert, samen met Joey Handsome, en ik hou echt wel van een potje shoegaze en ik heb veel concerten gezien. Toch he, het was wel een van de slechtere concerten die ik heb gezien. Er was echt geen flikker aan. En dat terwijl ik wel uit m'n dak kan gaan bij Mark Lanegan, die niet eens een instrument heeft om z'n desinteresse in alles mee te verbloemen.

    Ook een mooie in het shoegaze-genre, A Place To Bury Strangers. Heftiger en meer pedalen dan MBV, maar wat stuiteren die rond zeg, niet normaal! Dat is pas optreden!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yek1 Bekijk bericht
    Mooi artikeltje wel, qua schrijfstijl!

    Er blijkt wel duidelijk uit dat de recensent (jij) weinig met de muziek zelf hebt, en dat is op zich niet professioneel, vind ik.
    Dat mag je vinden. Een recensie is echter niets anders dan een - liefst degelijk onderbouwde- mening. Maar dan een mening die toevallig gedrukt wordt. En ik hoef geen fan te zijn om een mening te hebben, dat zou enkel positieve recensies opleveren en juist dat zou ik onprofessioneel vinden.

    Los daarvan probeer ik altijd om muziek op haar eigen waarde te beoordelen en zo kwam ik zelfs tot tamelijk positieve recensies van Blof en zelfs rene froger..


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yek1 Bekijk bericht
    Verder is de term "shoegaze band" een heel bekende aanduiding voor een type muziek / podiumpresentatie, en blijkbaar valt Valentine in die categorie. Dus dat een lezer dat even fijntjes uitlegt - omdat de recensent dat niet door lijkt te hebben - is niet zo raar. Het gaat niet zozeer om het uitleggen dat pedaaltjes met de voeten bediend worden, het gaat om de link daartussen en het type muziek en presentatie.
    Natuurlijk ben ik bekend met de term. Deze was al in een aankondigend artikel genoemd. Shoegaze staat voor depri introverte muziek. Het heeft niks van doen met je pedalen. Dan zou het pedalgaze moeten heten.. Mooie naam!

    @hoofd: ik heb inmiddels aardig wat reacties gehad, ook van fans. ook die zijn over het algemeen van mening dat het niet best was. Dat vind ik een goed ding, omdat juist fans vaak alleen het goede (willen) horen.
    Mijn hele artikel zou aardig samen te vatten zijn met jouw woorden:
    Er was echt geen flikker aan.
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat doet me denken aan een concert van Akkerman die om de 5 seconden zich omdraaide om aan een knopje van een 12inch te draaien -zo subtiel dat de oplettende luisteraar totaal geen verschil kon ontwaren wat nog maar eens onderstreept dat onze Jan een paar bijzondere oren heeft- en daar zo druk mee in de weer was dat er nauwelijks tijd overbleef om iets te spelen, laat staan om het publiek aan te kijken.

    Ik dacht toen nog, make up your fuckin mind Jan, gebruik een stompbox.. aan of uit en dan kan je gewoon doorspelen.

    Maar goed, ik begrijp dat een stompbox het probleem niet oplost, hoogstens dat je, in plaats van je om te draaien je nu moet bukken.
    Een concert? Dat doet hij toch bij al zijn concerten? Heb hem meerdere malen mogen meemaken en bij al die keren staat hij ongeveer 50% van de tijd met zijn rug naar het publiek, met zijn knopjes te pielen. En het publiek pikt dat ook nog. Ik zou allang m'n geld hebben terug gevraagd.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Een concert? Dat doet hij toch bij al zijn concerten? Heb hem meerdere malen mogen meemaken en bij al die keren staat hij ongeveer 50% van de tijd met zijn rug naar het publiek, met zijn knopjes te pielen. En het publiek pikt dat ook nog. Ik zou allang m'n geld hebben terug gevraagd.
    Plus dat die gast half doof is en zijn geluid niets meer is dan een hoop schel geknetter. Echt zwaar overschat. Na 3 nummers heb je het wel gezien/gehoord.
    Zelfs hem zie ik zijn geluid afregelen terwijl de versterker tegen z'n benen staat te blazen...tsja, dat je dan weinig hoog hoort lijkt me duidelijk (hij had geen monitor)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2008
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    1.124

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stratman1976 Bekijk bericht
    Plus dat die gast half doof is en zijn geluid niets meer is dan een hoop schel geknetter. Echt zwaar overschat. Na 3 nummers heb je het wel gezien/gehoord.
    Zelfs hem zie ik zijn geluid afregelen terwijl de versterker tegen z'n benen staat te blazen...tsja, dat je dan weinig hoog hoort lijkt me duidelijk (hij had geen monitor)
    Zag hem een paar mnd geleden met 5 great guitars (oid) en daar was ie toch echt (met akoest.gitaar) heer en meester. En dat waren niet de minste gitaristen waar ie me speelde. Meester van dynamiek, en atypische toonladders.
    Alexander van Engelen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top