Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard Orpheo's grote pickup-testmiddag

    Vorige week is Macwilliams langs gekomen, en hebben we samen nagenoeg al mijn gitaren uit het rek gepakt, om ze eens aan een grondige test te onderwerpen. De pickups waren vooral interessant. qua hout was het allemaal wel gelijk. Ik heb net gekeken, maar nee, ik had nog geen topic hierover geopend, wat ik dus wel dacht :P

    Er waren een hoop verrassingen tussen, moet ik zeggen.

    JB/jazz set:

    verdraaid, niet eens zo'n heel erg slechte set! Helemaal niet zelfs! De jazz is heel erg open, gearticuleerd, smooth, en reageert heel precies op je spel. de JB idem. Scheurt heel lekker, en clean is ie ook heel veelzijdig. het enige dat ik wenste was dat de JB iets meer output en agressie had, zonder verlies van de tone, iets meer laag mag, niet perse nodig.

    Dimarzio bluesbucker
    heel lang hebben ze in mijn main axe gezeten, en voor heel veel, heel bruikbaar, maar niet voor wat ik wil spelen. Niet strak genoeg. simpel. Ze zitten nu in een andere gitaar, en dat bevalt in die gitaar, heel erg goed. Veel meer 'vettigheid', ondanks dat de andere gitaar qua hout 'vettiger' had moeten klinken (maar t vergelijk is niet eerlijk; bij de eerste zat de grootste spoel naar de brug gericht, bij deze naar de hals). maar het 'klikt' beter zeg maar. Op de hals is het een p90-achtig geluid, maar met iets minder ballen, en vooral: STILLER! op de brug is het een overwonden p90, absoluut. perfect voor, jaja. blues. Coiltaps klinkt walgelijk slecht eigenlijk.

    Dimarzio Air norton
    Jarenlang mijn favo pickup geweest, en eigenlijk helemaal zo slecht nog niet, na al mijn omzwervingen. Lekker strak, veelzijdig, gromt lekker, niet superveel output, net genoeg. Qua voicing is ie 'perfect', alleen hij duikt niet echt de diepte in. Hij is niet zo complex en direct in tone als ik zou willen. De mids grommen echt geweldig, precies goed voor blues en alle bluesbased muziek. De bassen zijn strak genoeg voor metal, maar warm en los genoeg voor jazz, en het hoog zingt gewoon. In hals EN brug.

    Prails: heb ik al zoveel over gezegd, het blijven geweldige elementen.

    rio grande TX/BBQ:
    fijne elementen, maar pasten totaal niet in de gitaar, noch bij mijn speelstijl, veel te vintage! Echt pafjes, met iets meer power. Niet superhot ofzo, gewoon net iets meer knal erin zeg maar. Niet mijn ding, helaas...

    Gibson Iommi:
    warm, vet, brullend, stuwend. in een sg: TE GEK! in een LP: veel te vet en te veel power. past gewoon niet.

    Goedkope dean pickups, made in china:
    eigenlijk zo slecht nog niet! beetje ala de TX/BBQ set, maar iets smoother. Heel fijn voor ouwe rock. De amp gaat flink open, en deze pups geven precies wat je nodig hebt. Leuk om even pups in de gitaar te hebben, maar niet op permanente basis, daar zijn ze dan weer wat te vlak voor. Passen vooral lekker in een basswood body, want voor de LP zijn ze ok, maar iets te wollig.

    Met deze ervaringen op zak ben ik alles gaan verkopen wat ik niet fijn vind, om nieuwe sets te kopen.

    Nieuwe aanwinsten:
    duncan distortion+jazz
    duncan prails
    duncan custom + duncan screamin demon

    de custom + SD moeten nog komen, de andere 2 liggen al in de gitaar. en DAMN, wat een sounds.

    Distortion/jazz:
    wat een crime om dit goed af te stellen, maar als het eenmaal zit, dan zit het! De balans in hoogte tussen jazz en JB/distortion is heel gevoelig. Iets te hoog van de een of de ander, en je bent je tone kwijt. De distortion IS de JB, maar dan met een ceramische magneet ipv alnico5. Geeft dus meer knauw, rauwheid, agressie, output (sterker magnetisch veld), maar qua voicing is ie hetzelfde eigenlijk, idem qua pinches. De truc was om beiden heel laag erin te zetten. ze hebben zoveel output dat het gewoon vrij weinig uitmaakt voor je stuwkracht zeg maar. De distortion laag geeft een heel erg tele-achtig gevoel clean of met lichte OD, ook gesplit. De jazz gesplit is heel erg stratty, klinkt enorm glasachtig helder, maar goed, die ervaring had ik al met de vorige jazz. De combi pakt echt lekker uit!

    De distortion/jazz zijn zo mogelijk nog gevoeliger en precieser dan de jb/jazz. de jazz reageert ook op de brugpup namelijk, gek genoeg de air norton bijvoorbeeld is veel makkelijker in pinches, maar de pinches zijn veel vlakker. de distortion gooit pinches er geweldig uit, maar pak je 'm verkeerd, dan doet ie 't echt niet. De positie van je hand is bij de distortion ook veel crucialer voor je tone dan bij de JB of air norton. de prails hebben dat ook btw.

    Prails:

    in deze gitaar klinken de prails eigenlijk als prails, weer, maar met het karakter van de gitaar natuurlijk. licht uitgeholde LP met trem. in serie zijn ze iets minder strak, maar de p90 en strat kant excelleren. Clean en met lichte OD spelen is echt een genot. De serie-versie is ook heel prettig, maar je moet er geen slayer-trashzooi op verwachten. Op mijn andere gitaar met prails gaat dat weer veel beter, gek genoeg.

    Als de andere 2 pups binnen zijn, maak ik de review af

    Samenvattend:

    beste pups voor mij? Prails als set, Jazz in hals, en JB5/8/C in brug



    edit: JB5/8/C=jb met alnico 5, 8 of ceramische magneet.
    Laatst gewijzigd door Orpheo; 28 mei 2009 om 13:34

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    En ik maar denken dat jij de JB altijd te schel vond...
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3

    Standaard

    Probeer de DiMarzio Norton eens. Een beetje een vergeten pickup. Werkt goed in elke gitaar/hout, onder elke setting.

  4. #4

    Standaard

    ..no love for the Motherbucker?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Leuke review!

    Ik ben het niet met alles eens (Air Norton in de brug: ) maar desalniettemin interessant om te lezen!

    Zo ben ik nu me aan het orienteren op het Bare Knuckle aanbod, en da's nog niet zo makkelijk! (het zijn er veel!!! )



    Jammer dat de Rio Grandes al weg zijn

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Nu weet ik zeker dat ik een Air Norton in de halspositie van mijn PRS ga plaatsen. Ik twijfel nog wel over de brugpositie. D-Sonic?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    rio grande TX/BBQ:
    fijne elementen, maar pasten totaal niet in de gitaar, noch bij mijn speelstijl, veel te vintage! Echt pafjes, met iets meer power. Niet superhot ofzo, gewoon net iets meer knal erin zeg maar. Niet mijn ding, helaas...
    Klonk die misschien als een Ford Mondeo????


    btw, wanneer neem je nou eindelijk mijn advies aan, en bel je Jon Moore in Canada even?
    ...Two weeks later, I found the Funk in bed with a Conger Eel. At first I thought it was a sea anemone, but under closer inspection, I realized that it was a funky ball of tits from outer space.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2006
    Locatie
    Gent, België
    Berichten
    568

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    En ik maar denken dat jij de JB altijd te schel vond...
    Dat dacht ik ook...
    Blues Hour: These minstrels will soothe your jangled nerves.

    Gezocht: Gibson Les Paul Studio Gem (blauw, donkergroen of sunburst)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Nu weet ik zeker dat ik een Air Norton in de halspositie van mijn PRS ga plaatsen. Ik twijfel nog wel over de brugpositie. D-Sonic?
    Ik heb er een tijdje over gedacht om naast mijn AN bij de hals een Air Zone in de brug te zetten (ipv de Tone Zone). Naar verluid is die ook PAF'ig maar dan ietsjes hotter en vetter...

    Helaas zijn die niet met chromen kap leverbaar (minimaal 3 maanden levertijd!) anders had ik er nu al 1 gehad... (waxpotten ga ik zelf niet doen)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling Bekijk bericht
    Ik heb er een tijdje over gedacht om naast mijn AN bij de hals een Air Zone in de brug te zetten (ipv de Tone Zone). Naar verluid is die ook PAF'ig maar dan ietsjes hotter en vetter...

    Helaas zijn die niet met chromen kap leverbaar (minimaal 3 maanden levertijd!) anders had ik er nu al 1 gehad... (waxpotten ga ik zelf niet doen)
    Ja ik wil een pickup met een enorme grom en veel midden. Hij moet mijn Engl echt laten schreeuwen, maar wel warm blijven klinken. Ik loop met een grote boog om schelle sounds heen.
    Is de Air Zone niet te low-gain? Ik dacht meer aan een high power zoals de X2N, D-Sonic of D-Activator (X).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top