Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: 1e custom gitaar

  1. #1

    Standaard 1e custom gitaar

    Hallo, ik ben Jeffrey en zo goed als nieuw op dit forum. Ik speel sinds dit jaar ongeveer gitaar (kan 't nog niet echt goed:P). Ben zelf nogal 'n knutselaar en aangezien ik nu 'n beetje 'n slechte gitaar heb (Strat van Amuse) wil ik er zelf een les paul gaan bouwen.

    Ik ben nog echt 'n leek op 't gebied van gitaren bouwen. Hieronder wil ik even de materialen opsommen die ik wil gaan gebruiken:

    Essen hout (sowieso voor de body, kan 't voor de hals ook?)
    Seymoun Duncan humbuckers (of soortgelijke humbuckers die iets goedkoper zijn)
    Graphite topkam
    Tuners van Gotoh (Gotoh schijnt goed te zijn?)
    Brug van Gotoh (TOM-style)
    Tailpiece van Gotho
    Voorgezaagde fretboard (welk hout kan ik 't beste nemen voor 'n les paul?)
    Fretwire (wederom: welke kan ik 't beste nemen?)
    Trussrod (wederom dezelfde vraag).

    Als jullie dit lijstje zien komt dat dan 'n beetje redelijk over of moet er iets nodig veranderd worden?

    Hier het essen:



    Weet iemand wat voor hout dit is (de onderste balk met die vage plekken erop)?

    Laatst gewijzigd door Jeff.; 23 mei 2009 om 19:33

  2. #2

    Standaard

    Essen voor de body kan prima. Alhoewel een LP traditioneel van mahonie is, evt. met esdoorn top. Essen voor de hals lijkt me geen goed idee. Ik zou mahonie (traditioneel) of esdoorn nemen.

    Gotoh spullen zijn volgens mij prima.

    Fretdraad is een kwestie van smaak. Dikke hoge frets spelen makkelijker, maar je moet niet te hard knijpen anders wordt alles vals.

    Ik geloof dat LP's rosewood of ebben toetsen hebben.

    Iemand anders over de truss rod? Ik ken de merken niet omdat ik ze zelf maak.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Iemand anders over de truss rod? Ik ken de merken niet omdat ik ze zelf maak.
    Bedankt! Ik dacht al dat het essen er niet geschikt voor was (de hals), de nerf is daar te open voor toch? Ik heb hier ook nog eiken (daar ben jij wel fan van toch ), merbau, meranti, grenen en iroko liggen.

    Als de truss rod echt niets anders is dan 'n tapeind en wat moeren dan is dit dus makkelijk zelf te fabrieken?

    *Ik heb btw wat foto's van het essen in de OP gezet.
    Laatst gewijzigd door Jeff.; 23 mei 2009 om 19:34

  4. #4

    Standaard

    'n Truss rod is idd maar een simpel ding. Ook niet duur, dus heel veel valt er niet op te besparen; maar het is leuk om het zelf te doen en te merken dat het werkt.
    Laatst had hier ook iemand zelf een dual action gemaakt, ik weet alleen even niet meer wie.

    Een hals van eiken gaat prima. Grenen is volkomen ongeschikt. Merbau lijkt me mogelijk, vind ik ook erg mooi. Meranti als mahonie-achtige zou misschien kunnen, maar ik zou erover twijfelen ('poor man's mahogany').
    Sowieso zou ik goed nadenken over het halshout. De hals vormt veruit het grootste deel van de 'boog' die een gitaar is en heeft daardoor de meeste invloed op het geluid. Mahonie is bijvoorbeeld wat zachter en klinkt daardoor wat minder helder dan het hardere esdoorn. Ik schat dat eiken er een beetje tussenin zit.
    Iroko weet ik zo niet. Is dat niet ook een mahonie-achtige?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Laatst had hier ook iemand zelf een dual action gemaakt, ik weet alleen even niet meer wie.
    Sanderltd.
    no life without music

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    496

    Standaard


    Weet iemand wat voor hout dit is (de onderste balk met die vage plekken erop)?

    Dat is gevlamed berken

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    is dat niet te donker voor berken, volgens mij is dat veel lichter qua keur, zoals esdoorn.

    Maar wat dit is, das te moeilijk voor mij, ook te ver af.


    s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    496

    Standaard

    Heb hier ok berken, wat net zo donker is als op de foto.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Voor de body zou ik mahonie nemen, Kaya is prima. Top, esdoorn, hals esdoorn of mahonie, mahonie het liefst kwartiers gezaagd. Toets ebben of pallisander. Let op bij een prefab toets dat er meerdere maten zijn en neem een gibson mensuur. Qua trussrod vind ik een dual action erg fijn. Je kan hem zelf maken, maar bij twijfel gewoon kopen. Als er problemen komen, dan kom je er bijna onmogeljik weer bij.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    Sanderltd.
    Bedankt voor de vermelding, maar hij is jammer genoeg onterecht.
    Ik had eerst een dual action truss rod gekocht, deze was echter niet helemaal mijn zin. Daarom heb ik daarna een single action truss rod zelfgemaakt.
    Ik had via Google een hele handige link gevonden; kijk maar eens in mijn topic 'eerste zelfbouw gitaar', daar staat ergens een link naar de site met die truss rod.
    Veel succes een bouwplezier!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top