Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Western gitaar

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    22 mei 2009
    Locatie
    In de buurt van Maastricht
    Berichten
    45

    Standaard Western gitaar

    Heej,

    Wie mijn voorstel topic heeft doorgelezen weet dat ik dus ga overstappen op Western.
    Tsja, omdat ik nog een beginner ben, wil ik dus een niet al te duren gitaar.
    Dus max. 200.
    Ik weet dat dit weinig is, maar als jullie een goede voor mij hebben die iets duurder is, maakt mij dat niks uit.
    Het liefste wil ik een nieuwe, of een tweedehandse in Limburg

    -xxx-
    Claudia

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Net eens wat gegoogled, en merken als Yamaha, Tanglewood, Ibanez, Cort, Epiphone hebben wel wat in die prijsklassen, tot wat boven de 200 euro). Althans online, misschien dat het in de winkel wat duurder is. Maar koop niet online, zou ik zeggen, vooral als je zelf al speelt moet je de gitaar die je wilt kopen zelf getest hebben, er kan zoveel verschil zijn.

    Probeer wel te kijken of je er een met een massief bovenblad (ipv gelaagd) kan vinden. gemiddeld zal dat wat beter klinken (let wel, gemiddeld). Dat begint nét rond de 200 euro, meestal.

    Laat je niet teveel afleiden door het uiterlijk. Tegenwoordig kunnen veel fabrieken verrassend goed uitziende gitaren maken die echter niet altijd even goed klinken als ze eruit zien.

    Ga vooral ook veel proberen, zodat je een idee krijgt van verschillen in geluid en bespeelbaarheid (alhoewel dat laatste vaak met afstellen verbeterd kan worden, akoestische gitaren staan nogal eens wat te zwaar afgesteld om in elk geval rammelende snaren te voorkomen).
    Je hebt Daan Smit in Maastricht, in Roermond zit nog iets, dacht ik. Althans, heel vroeger ben ik daar wel eens in een behoorlijke winkel geweest.
    In Stein zit ook nog een winkeltje met best aardige akoestische gitaren, trouwens.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Thumbs up

    Heb voor mijn zoon net een western gekocht een James Nelligan in de aanbieding voor 249 euries, heeft een massief bovenblad en klinkt als een klok.
    Weet niet of ik de zaak hier mag posten dus stuur ik je ff een PM.
    Mvgr. Dirk Jan

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    22 mei 2009
    Locatie
    In de buurt van Maastricht
    Berichten
    45

    Standaard

    @LaurentB, mijn leraar heeft een Fender gekocht, een zwarte western, ik heb hem getest en hij klonk goed, hij klonk zelfs beter als de gitaar van mijn broer die 3 keer zo duur was.
    Ik denk dat ik die ga kopen, aangezien dat de enige is die ik tot nu toe getest heb, afgezien dan van een voor mij véél te dure Ovation XD
    Die Fender is in het zwart en in Natural, ik heb nu al een spaanse Natural, dus welke zou ik pakken?

    dit is de link

    @Muzieknono, bedankt voor je reactie! Zoals ik al hierboven heb beschreven lijkt mij die Fender te kopen de beste optie áls jullie er niets op aan te merken hebben natuurlijk. Ik heb hem al in mijn handen gehad, een uur op gespeeld, en hij klonk voor die prijs uitzonderlijk goed. Mijn leraar heeft hem ook via die site gekocht, alles is veillig. Dus, wat vinden jullie?

    -xxx-
    Claudia

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ik zou echt even wat meer geduld proberen te hebben (ik weet het, het is moeilijk, ik ken dat maar al te goed) en zelf in een paar winkels ook wat gaan proberen, en NIET via Internet kopen. Verschillende exemplaren van precies hetzelfde model kunnen bij akoestische gitaren écht flink verschillen, zelfs bij dure merken. Toevallig las ik gisteren op Harmony Central nog van iemand die zich vergist had daarmee.

    Akoestisch zou ik zelf alleen een gitaar kopen die ik zelf bespeeld heb. Het is geen apparaat dat uit metaal en plastic bestaat dat altijd precies hetzelfde is. Het is van hout en elk stuk hout is anders, reageert anders.

    Fender heeft op akoestisch gebied niet de reputatie die het op elektrisch heeft, overigens. Vroeger waren ze zelfs ronduit slecht, maar ik heb over die laatste modellen wel eens vaker wat positiefs gelezen dus blijkbaar is het nu vooruit gegaan.

    Hou deze Fender dan goed in gedachten, en ga gewoon nog eens wat andere gitaren proberen. OOK een paar die eigenlijk te duur zijn. Dat is enigszins frustrerend, maar dan weet je wat er mogelijk is qua klank en bespeelbaarheid.
    Het fijne is dat jij zelf al kunt spelen, dus je kunt zelf ook beoordelen wat je goed vind klinken en wat niet.

    Ik heb ook een tijd gitaarles gegeven en veel relatief goedkope gitaren voorbij zien komen, en er zijn grote verschillen, voorál in die lage prijsklasse.

    De kleur is in zoverre belangrijk dat een gitaar je wel moet uitnodigen om te bespelen, vind ik, maar komt na de klank en bespeelbaarheid natuurlijk. Staar je er niet blind op.
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 24 mei 2009 om 11:04

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    22 mei 2009
    Locatie
    In de buurt van Maastricht
    Berichten
    45

    Standaard

    Heel erg bedankt voor je reactie!
    Het is inderdaad moeilijk, en ik zal zeker je raad opvolgen LaurentB!


    -xxx-
    Claudia

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    *pfoeh* gelukkig! Gitaren proberen is leuk!

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    22 mei 2009
    Locatie
    In de buurt van Maastricht
    Berichten
    45

    Standaard

    Hahaha...echt wel
    Dan ga ik net doen alsof ik het geld heb om een Ovation te kopen
    Zullen zo ook echt geloven, komt iemand van 14 binnen, ja, ik had laatst een Ovation hier zien staan, zou ik die even mogen proberen XD
    Nog bedankt hè

    -xxx-
    Claudia

  9. #9
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Nou, als je maar steeds netjes vraagt of je even mag proberen (men is, niet onterecht, wel eens bang dat die gitaren beschadigd worden), jassen met scherpe ritsen of knopen uitdoet en zo, dan zullen ze je best terwille willen zijn in een fatsoenlijke zaak hoor.

    En sta ook niet verbaasd als een wat goedkopere gitaar soms beter klinkt dan een duurdere, maar dat had je zelf al gemerkt dat dat kan voorkomen. Maar je mag best eens vragen of je ook een wat duurdere mag proberen ter vergelijking hoor.

    Toen ik vijftien was kwam de verkoper zelfs met een veel duurdere (een klassieke Yamaha van 1900 gulden) aanzetten, eigenlijk om te laten horen dat die niet beter was dan degene die ik op dat moment in mijn handen had (een Hopf die 1300 moest kosten, maar die ik voor 800 kreeg vanwege een lichte beschadigimg).

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Thumbs up

    Ben het helemaal met LaurentB eens, koop alsjeblieft niet via internet en ga zoveel mogelijk proberen, inderdaad ook gitaren die boven je budget liggen dan kun je klankkleur en gevoel vergelijken.
    Ga vervolgens binnen je budget kijken en proberen, de gitaar die je telkens weer pakt en eigenlijk niet meer terug wil leggen is de goede.
    Veel succes, enne als je geslaagd bent in je missie ff foto's posten.
    Mvgr. Dirk Jan

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top