Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 24 van 24

Discussie: Rewiring zinvol?

  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Nu we het erover hebben: dat wegzuigen van lage tonen is inderdaad wel vreemd. Je zou eerder verwachten dat het dof werd. Het werd echter erg dun en krasserig. Kan zijn dat er mss meer aan de hand was, maar het lag zeker aan de wiring.

    Ik verbaas me eerlijk gezegd over de reacties, iedereen weet toch dat wiring wel degelijk van invloed is? Vooral bij goedkope (chinese) makelij is een rewiring goed te merken. Of heeft nooit iemand het verschil in de praktijk gehoord?
    Kllinkt als een soldeerfout, pickups uit fase gesoldeerd ofzo. Dan gaan ze tegen elkaar in werken en krijg je een "dun" (veel hoge tonen) geluid.

    Anyway, bedraden en afschermen kan inderdaad van invloed zijn. Niet heel erg veel, maar wel iets.
    Ik gebruik trouwens gewoon een stuk UTP kabel om aders uit te halen. Soldeert fijn, stevig, makkelijk te verwerken (goed buigbaar voor van die kleine jumper stukjes) en als je langere einden moet kan je een stuk gewoon getwist laten (tis niet voor niet Twisted Pair ) om storing tegen te gaan.

    Wat ik zou aanraden is om meteen even een rolletje zelfklevend kopertape te kopen en daarmee de binnenkant van de controlcavity te beplakken, en dan die laag tape aansluiten op de massa/ground van de gitaar. Kost ook geen drol en gaat een hoop storing tegen.

    Anyway, een DiMavery gitaar van Plywood (was dat nou MDF of multiplex? either way, it's bad...) is imho niet echt het geld waard om daar nog gekke dingen mee uit te halen.
    Als je voor heel weinig geld nog iets leuks er mee kan doen, zoals opnieuw bedraden en afschermen en je hebt tijd over om het als leerproject te gebruiken: Go for it.
    Nieuwe pups zou ik niet kopen, tenzij iemand een pickup swap doet en jij voor weinig de oude pups van die persoon over kan nemen.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McKaamos Bekijk bericht
    en als je langere einden moet kan je een stuk gewoon getwist laten (tis niet voor niet Twisted Pair ) om storing tegen te gaan.
    Hmm daar heb ik iets over gehad tijdens Cisco... ff diep nadenken.

    Dat twisten is goed voor noise cancelation, oftewel het opheffen van ruis. Zou dit misschien een nieuwe methode van shielden kunnen zijn? Met andere woorden: stel je nummert 3 single coils 1, 2 en 3, en neemt aan dat signaal 'plus' is en aarde 'minus'. Als je de pickups op deze manier met je schema zou verbinden door een halve meter twisted pair ertussen te solderen dan zou je theoretisch 'noise cancelation' kunnen gebruiken wat gewoon netwerkverkeer zo betrouwbaar maakt (oftewel clean signaal door humbucking).

    Of je zorgt voor zoveel mogelijk windingen tussen de twee aders van je single coil, toch vaak wel lengte over


    NB 'plywood' is gelaagd hout, oftewel multiplex.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 28 mei 2009 om 10:07
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Hmm daar heb ik iets over gehad tijdens Cisco... ff diep nadenken.

    Dat twisten is goed om noise cancellation te voorkomen. Zou dit misschien een nieuwe methode van shielden kunnen zijn? Met andere woorden: stel je nummert 3 single coils 1, 2 en 3, en neemt aan dat signaal 'plus' is en aarde 'minus'. Als je de pickups op deze manier met je schema zou verbinden door een halve meter twisted pair ertussen te solderen dan zou je theoretisch 'noise cancelation' kunnen gebruiken wat gewoon netwerkverkeer zo betrouwbaar maakt (oftewel clean signaal door humbucking).

    Of je zorgt voor zoveel mogelijk windingen tussen de twee aders van je single coil, toch vaak wel lengte over


    NB 'plywood' is gelaagd hout, oftewel multiplex.
    De NoiseCancelation wil je niet voorkomen (flauw, taalfoutje enzo)
    Anyway, het hele effect wordt bereikt door de twee draden te wisten iig.
    Omdat twee geleiders om elkaar getwist dicht bij elkaar blijven heb je over de gehele lengte het magnetisch veld van beide draden met elkaar in fase waardoor ruis minder makkelijk opgepikt wordt. (zo is de theorie mij uitgelegd iig)
    Uiteraard heb je bij singlecoils sowieso de hum van de coils zelf, maar dat kan je redelijk opvangen door de cavities te shielden (kooi van faraday maken)

    Het oppakken van externe ruis kan je wel wegwerken door je bekabeling goed te doen. Ofwel door een shielded kabel te gebruiken (neem een stuk microfoonkabel en gebruik de buitengeleider als shield verbonden aan de massa/aarde) ofwel door te zorgen voor twisted pairs waar mogelijk.

    Ik gebruik voor mijn project UTP iig, en heb er iemand anders ook over gehoord. Schijnt goed te werken. Ik kan het je nog niet uit ervaring vertellen, maar dat komt binnenkort

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McKaamos Bekijk bericht
    De NoiseCancelation wil je niet voorkomen (flauw, taalfoutje enzo)
    ...en het enige dat duurder is dan netwerkbeheer is WAN-beheer etc

    ik zal mn taalfout aanpassen, ben niet goed wakker en volgens mij heb ik vanavond groene snaren (licht verkouden).
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top