Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 146
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2006
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    379

    Standaard Topic voor mensen die een interface willen kopen!

    Met de honderden onlangs geopende topics met dezelfde vragen leek het me niet onverstandig om hier wat basis informatie neer te zetten over opnemen met een externe geluidskaart, ofwel audio-interface.

    Introductie:
    Stel, je wilt beginnen met zelf opnames maken. Je hebt dan een paar opties, maar de meest toegankelijke is tegenwoordig een computer met een externe geluidskaart of audio interface. Deze externe kaarten zijn tegenwoordig al zeer goedkoop te krijgen en ze hebben vaak veel opties. Met de eenvoudigste kaartjes kun je bijvoorbeeld al direct je gitaar inprikken of meestal (minstens) twee microfoons tegelijkertijd opnemen. Als je een stand-alone PC of Mac hebt, zijn PCI geluidskaarten ook een prima optie. Ze kunnen sneller werken omdat ze direct op een moederbord geprikt zitten. Ze hebben over het algemeen dezelfde functies als externe kaarten, maar om het overzichtelijk te houden hou ik het in dit topic even bij externe interfaces.

    De kaarten zijn via USB of via FireWire aan te sluiten op je computer. Drivers worden bijgeleverd, of je kan je downloaden van de website van de fabrikant.
    Het voordeel van dit soort kaartjes is, dat je geen mixer meer nodig hebt, er meestal koptelefoon uitgangen op zitten en je vrijwel elk type speaker er op aan kan sluiten. Je hoeft dus niet perse studio monitoren te kopen om terug te kunnen luisteren wat je aan het opnemen bent.

    Waar bestaat een audio-interface uit?

    Een audio-interface is een bij elkaar verzamelde hoop componenten die ervoor zorgt dat geluid vanuit het analoge domein (je gitaar, stem, keyboards, etc.) naar het digitale domein (de computer die alleen ééntjes en nulletjes kan lezen) wordt omgezet. Ook kunnen de meeste interface MIDI-informatie doorgeven aan je computer, waardoor je bijvoorbeeld samples kunt aansturen. De belangrijkste ingrediënten van een interface zijn de preamps en de converters. Preamps zijn componenten die microfoons kunnen versterken en converters zijn de componenten die daadwerkelijk het analoge signaal in die ééntjes en nulletjes omzet. Microfoons hebben altijd preamps en converters nodig om je computer in te komen. Voor het direct inprikken van keyboard, gitaren, basgitaren zijn alleen converters nodig. Voor die directe gitaar opnames hebben de meeste pre-amps ook Instrument Inputs of Hi-Z inputs geintergreerd. Er zijn zelfs audio interfaces die enkel die functie hebben, zoals bijvoorbeeld deze interface van Behringer
    . Mocht je dus alleen gitaren direct willen opnemen, is dat een erg goedkope mogelijkheid.

    Sequencers
    Om vervolgens binnen je computer aan de slag te gaan met opnames zul je gebruik moeten maken van een sequencer. Dat is simpel gezegd een software pakket waar je muziek in kan opnemen en bewerken. Ook hier zijn er weer verschillende aanbieders in de markt. Een aantal bekende namen zijn: Cubase, Nuendo, ProTools, Logic (alleen voor Mac), Adobe Audition, Ableton Live, Sonar, Digital Performer en Reason. Er zijn er meerdere en er zijn zelf gratis programma's als Audacity beschikbaar om met je muziek aan de gang te gaan. Het ene programma heeft iets meer features dan het andere, maar welke het beste is is per persoon verschillend. Lees je daarom in over de softwarepakketten om je te orienteren en te zien welk softwarepakket het beste bij je aansluit. Let wel op, als je met ProTools aan de slag gaat, want dat pakket werkt niet met alle sequencers. Check altijd voor het aankopen van een interface of die compatible is met de software die je wilt gaan gebruiken, én met je OS (Windows, OSX, Linux, etc).

    Kijk hier voor een uitgebreide wikipedia pagina over sequencers:


    Tutorials en basis informatie over sequencers:
    Als je meer wilt weten over de basis van seuqencers en hoe je de boel moet routen (aansluiten van kabels en instellingen goed zetten), check dan de links hieronder.
    - Voor een goede Cubase start up tutorial klik hier.
    - Voor een handige Logic "getting started video" klik hier.
    - Om meer te weten hoe je aan de slag moet met Reason, klik hier voor een PDF.
    - Voor alle basis informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan met ProTools, klik je hier.
    - Voor de basics van Cool Edit en Adobe Audition, klik je hier.
    - Heeft Ableton Live je voorkeur? Klik dan hier.
    - Voor een hele saaie man die je op YouTube alles leert over Sonar, klik je hier voor het eerste van de zes delige video tutorial.

    Wat voor eisen stel je aan je interface?
    Er zijn ontzettend veel merken die audio interfaces op de markt brengen. De een is kwalitatief beter dan de andere, bij sommigen is er nauwelijks verschil en weer bij andere is het verschil in prijs alleen aanwezig omdat je voor de naam van de fabrikant betaalt.

    Om een weg te banen door dit doolhof van aanbieders moet je voor jezelf duidelijk maken wat je met de kaart wilt gaan doen. Wil je alleen thuis wat leuke gitaarriffjes opnemen en wil je niet eens microfoons gebruiken, maar direct opnemen, dan ben je met de goedkoopste kaartjes al goed uit. Als je hele bands wil gaan opnemen, kom je uit bij uitgebreidere kaarten. Er zitten hier ontzettend veel tussenwegen in en daarom is het slim om voor jezelf duidelijk te hebben wat de kaart maximaal moet kunnen doen. Kijk ook naar of je in de toekomst misschien meer uit je kaart wil halen dan je nu nodig hebt. De interfaces gaan vaak lang mee en zijn dus duurzame investeringen, maar omdat de markt snel veranderd - er komen in rap tempo nieuwe en betere interfaces uit - is je kaart na een jaar al veel minder waard als je hem tweedehands wilt verkopen wanneer je naar een kaart op zoek gaat die meer opties heeft. Houdt daar dus rekening mee bij je keuze. Het is niet onverstandig om dan bijvoorbeeld voor een interface te gaan die ADAT uitbreiding opties heeft. ADAT is een protocol waarbij je meerdere geluidskaarten, interfaces of simpelweg ADAT kaarten aan elkaar kunt linken met een digitale kabel. Je krijgt dan per ADAT ingang 8 extra microfoon (of line) inputs erbij.

    Als laatste tip kan ik dan meegeven om via de website van de Duitse muziekgroothandel Thomann te zoeken naar de verschillen en overeenkomsten in opties en natuurlijk prijzen van audio interfaces. Als je op zoek bent naar een Firewire interface klik je hier en als je liever met USB aan de slag wilt, dan klik je hier. Je kan dan links op de pagina de voor jouw belangrijke opties, zoals aantal preamps, inputs, outputs en ga zo maar door uitkiezen. Je houdt vanzelf opties over die bij jou passen en die kan je dan ook nog in een lijst naast elkaar vergelijken.

    ----------------

    EXTRA UPDATE: Hier twee links met USB en Firewire Audio Interfaces die naast elkaar vergeleken worden:[/B][/I][/U] USB-interface lijstje en FireWire-interface lijstje

    ----------------

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid heeft gebracht en dat je veel plezier hebt met je eigen opnames! Succes!
    Laatst gewijzigd door fivelastwords; 20 mei 2009 om 13:48
    http://www.joostdeglopper.com/ <--- composities en producties

  2. #2

    Standaard

    heel goed!
    ik had'm zelf ook op de to-do list staan (audiointerface introductie) voor hier, maar ja,... tijd en zijn eh.

    cheers
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2008
    Locatie
    Volendam
    Berichten
    1.594

    Standaard

    Great! Ik heb echt het gevoel dat heel veel beginners hierop zitten te wachten (ik ook).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2006
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    379

    Standaard

    Heb nog een mooie toevoeging in de post gestopt van de website van Tweakheadz (al eerder getipt door Minion). Er staan heel veel USB en Firewire interfaces (up-to-date ook nog) vergeleken in twee handige lijsten. Checken dus!
    http://www.joostdeglopper.com/ <--- composities en producties

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2006
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    379

    Standaard

    Een lijstje toegevoegd met links naar basis informatie van de meest gebruikte sequencers. Er wordt van de basis af uitgelegd hoe je met die software aan de slag kan gaan.
    http://www.joostdeglopper.com/ <--- composities en producties

  6. #6

    Standaard

    Prima topic! Hier hebben heel veel mensen wat aan, complimenten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2006
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    379

    Standaard

    Dank! Leek me handig om het forum zo wat "schoner" te houden!
    http://www.joostdeglopper.com/ <--- composities en producties

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 mei 2009
    Locatie
    Wetteren (bij Gent)
    Berichten
    399

    Standaard

    vielen dank! Ikzelf heb het dus geprobeerd door m'n Pocket POD aan te sluiten op m'n PC, maar het geluid was redelijk 1-dimensioneel... ik ga zeker 'ns kijken voor zo'n gitaarpoort en een gratis sequencer (had vroeger gekraakte cooledit, was heel goed, zal nu audacity eens proberen)
    Te koop: Randall RX 15W oefenampje in nieuwstaat, mag weg voor €30... Niet misse prijs voor een oefenampje!
    Gezocht: tweedehands V30 2x12 / Dunlop Crybaby Wah tegen een goeie prijs.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Als ik nu rechtstreeks m'n gitaarversterker in prik in de line van m'n pc, krijg ik helemaal geen lekker geluid. Nu heb ik 2dehands een audio interface gevonden:

    http://www.2dehands.be/edirol-ua25-6...prijs&start=84

    Klopt het, dat als ik dat aansluit op de pc, als het ware een externe geluidskaart, mijn opnames veel beter worden? De interne geluidskaart is namelijk niet de beste...

  10. #10

    Standaard

    Super bedankt voor deze informatie!

    Is PCI altijd sneller dan usb 2.0 ? Zo'n verschil zal dat toch niet meer zijn?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top