Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard G-snaar vals tijdens akkoorden

    Ik heb een probleem, ik speel op een Gibson Les Paul Epiphone met 0.010 snaren en heb hem helemaal goed laten intoneren. Het probleem is echter dat bij het indrukken van mn G-snaar op de eerste drie frets ik de snaar zo diep kan indrukken dat hij ontstemd. Bij andere snaren is dit niet zo en kan ik zo hard drukken als ik wil. Hoger op de hals klinkt ook mn G-snaar prima. Vooral bij een open D akkoord klinkt het verschrikkelijk en lijkt het alsof de G een kwart noot gebend wordt. Ik weet zeker dat ik de snaar recht naar beneden duw en dus niet per ongeluk bend.

    Ik heb in ander topics gelezen dat het aan techniek kan liggen en het te hard indrukken van de snaar maar dan zou het probleem ook bij de andere snaren moeten voorkomen. Daarnaast vind ik dat bij zo'n gitaar ik zo hard moet kunnen knijpen als ik wil :P

    Waar kan dit aan liggen?!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2006
    Locatie
    The foothills of the headlands
    Berichten
    864

    Standaard

    Ik denk dat als het rond de eerste 3 frets ligt, misschien iets mis is met je topkam waardoor, op een of andere manier, hij teveel naar boven of beneden buigt achter de topkam. Probeer maar eens een gespannen snaar in te drukken in het stukje tussen de topkam en je stemmechanieken, dan krijg je ook een tremolo achtig effect.
    Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

  3. #3

    Standaard

    Als je te hard knijpt raakt altijd alles vals. Normaal raakt de snaar het fretbord niet als je deze indrukt. ALs je wel te hard drukt gebeurt dat dus wel en klinkt je noot hoger dan deze hoort te klinken en bovendien gaat daardoor ook je fretbord verslijten.
    Bij gitaar spelen hoort alles gewoon soepel te gaan en je hoeft niet te hard knijpen of te forceren. Als je dat wel doet ben je eigenlijk slecht bezig. Het is geen bijl of baseballbat die je vasthoudt
    Tech 21 Power Engine te koop

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Een stukje theorie. De Westerse indeling van het octaaf klopt niet helemaal. Vergelijk het met onze Romeinse kalender, klopt ook niet helemaal. 365 dagen per jaar, dan moet je iedere 4 jaar een schrikkeldag inlassen om te corrigeren. En dan klopt het nog niet helemaal.

    De Westerse indeling van het octaaf klopt niet helemaal met de natuurlijke boventonen. Pak maar eens wat flageoletten op je lage E snaar, op de 12e/7e/5e positie. Dat zijn de natuurlijke boventonen. De Westerse indeling van het octaaf is ontstaan in de 18e eeuw, in de tijd van J.S.Bach (Wohltemperiertes Klavier) om de kerkorgels en clavecimbels van die tijd zodanig te stemmen dat ze ongeveer zuiver te bespelen waren in alle toonsoorten. Maar het blijft een compromis.

    En daar lijden wij gitaristen onder m.n. bij de G snaar in de lagere posities. Spaanse gitaren hebben er nog meer last van. Er zijn wel "gecompenseerde" topkammen bijv. Earvana ontwikkeld om dit verschijnsel tegen te gaan, heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

    Stem je gitaar maar eens op het gehoor in open G met wat distortion erop en pak een bottleneck. Klinkt zo lekker omdat je gitaar dan ineens wel zuiver staat in dat G akkoord.

  5. #5

    Standaard

    Misschien moet de fret slot van de G-snaar iets dieper worden gemaakt?
    Vuistregel: als je de snaar indrukt tussen de 2de en de 3de fret, en dan vlakbij de 2de, mag hij de 1ste fret net niet raken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6

    Standaard

    Meten = weten. Stem de losse snaar zuiver op G en pak dan die A op de tweede fret en kijk wat de meter aangeeft.
    Shut up 'n play yer git'r.


  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    4 december 2007
    Locatie
    Ede,valouwe
    Berichten
    1.353

    Thumbs up

    Gewoon jezelf een lichte speelstijl aanleren en niet zo hard "knijpen".
    Hetzelfde geld ook voor een gitaar met scalloped hals... lichte speelstijl aanmeten, wordt je wel bloedsnel van trouwens!
    Verder worden alle gitaren vals als je er te hard indrukt op de toets.

    succes,

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor de reacties en tips!

    Een lichtere speelstijl lijkt me sowieso een goed idee... maar dat is volgens mij niet de oorzaak van mn probleem want dan zou ik dat bij andere snaren ook moeten merken toch?! En die klinken allemaal prima...

  9. #9

    Standaard

    Waarschijnlijk te groot hoogteverschil tussen je nut (topkam) en je fretboard. Je actie zal dus ook te groot zijn daar. Heb ik ook gehad met mijn Gibson Les Paul. "Kampvuurakkoorden" waren een ramp, altijd vals! Je kon uren blijven intoneren en nog steeds kut. Andere topkam laten opzetten door een goede technieker!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    earvana topkammen helpen heel erg. ik vind buzz feiten een stuk minder, vooral omdat je anders moet stemmen geloof ik. earvana is gewoon tune up and GOOOO

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top