Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 37 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 362
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Vaak hebben muziekzaken nog wel enig "wrakhout" liggen op het gebied van koperblaasinstrumenten. Soms zijn ze voor een appel en een ei te koop. Misschien zit daar nog wel een mooie hoorn bij die je kunt gebruiken. Een aantal jaren geleden kocht ik een mellophone inclusief koffer voor Euro 20,- Het ding is in prima conditie maar muziekverenigingen gebruiken ze niet meer. Heeft wel een grote hoorn!
    Ja, in die richting heb ik ook al 'n beetje gezocht, maar nog zonder resultaat. Een mooie exponentiële kelk zou natuurlijk het best zijn, het liefst over het volledige traject; van materiaal dat zo star mogelijk is en overal perfect glad. Wie weet loop ik ergens tegenaan, m'n ogen zijn er iig voor geopend.

    Eerst maar 'ns een soort zeepkist bouwen; met goedkope materialen waar makkelijk mee te werken is. Ik wil er bv. niet zo'n 'kanon' aan hebben Met die plastic buis kan ik eenvoudig allerlei bochten maken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Het lijkt er op dat je de weg terug volgt in de evolutie van de gitaar Aaron.
    Eerst electrisch versterkt, nu mechanisch versterkt. Wat komt hierna? Een gewone acoustische?

    Ik ben zeer benieuwd wat er uit komt. Jouw overbrenging van de brug naar het membraam lijkt me niet verkeerd!

    Met wrakhout bedoel ik zoiets als dit: http://link.marktplaats.nl/242472142

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Locatie
    In the city of light
    Berichten
    706

    Standaard

    lijkt me eerder succes hebben als je een schelpenvorm in de klankkast bouwt (zoals ook wel doen in subwoofers om de luchttrilling te versterken) Ik ben bang dat je anders alleen maar de trilling door geeft aan het metaal van de hoorn. maar goed, blijft gokken natuurlijk. Ik zou het eens proberen op een audiofielen/natuurkunde forum.

    http://www.gizmodo.com.au/2008/07/ho...asement-2.html
    Laatst gewijzigd door Nicks; 14 mei 2009 om 11:57 Reden: voor een klein lolletje
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Leuke variatie hier op: neem voor de body een erg grote schelp. ziet er nog stoer uit ook. Qua reflectie is het een goeie vorm, en t is hard.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Aaron je zou de "toeter" kunnen maken als bij een vroege phonograph, dit is gewoon rechttoe rechtaan:

    Vroeger maakte ik wel lego grammofoons en dan maakte ik een toeter van papier met een speld eraan getaped dat werkte best goed.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Aaron, de originele patenten van Stroh (violen en andere snaarinstrumenten) uit 1900 zijn per mail naar je verzonden.

    Misschien heb je iets aan de technische tekeningen v.w.b. het overbrengen van de trillingen naar de hoorn.

  7. #27

    Standaard

    @ Ike: Dank !!!

    @ Oigun:
    Qua constructie zal het er wel een beetje op gaan lijken, maar ik wil niet zo'n lange rechte toeter; maar opgerold en weggewerkt zodat ik een min of meer normale gitaarvorm kan maken.
    En dat oprollen zou voor het geluid niet echt uit moeten maken; zie gevouwen hoorns in speakersystemen en de buizen van de meeste blaasinstrumenten.

    Voorlopig ben ik eerst even bezig met het wat restaureren van die Höfner-hals. Daar is nog wel wat aan te doen. Er moeten nieuwe bindings langs de toets, nieuwe frets, nieuwe topkam, ik ga de stukken die ik ooit van de kop heb afgezaagd opnieuw maken en dat moet dan aan beide kanten gefineerd of dekkend afwerkt worden.

    De hals heb ik nu weer bijna helemaal blank, maar iets van de oorspronkelijke laklaag (rood met zwarte burst) is diep in het hout getrokken; ik denk over een rode stain en aflakken.

    Zodat ik hoe dan ook weer een knap halsje heb.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #28

    Standaard

    Voorbereidend werk. Ik ben de hals weer een beetje in oude luister terug aan het brengen, ik poog het althans. Afgelopen zomer was ik al begonnen met het verwijderen van lak, er zat een enorm dikke laag op. Een fikse klus om dat eraf te krijgen maar het voordeel is wel dat zowat alle butsen en krassen alleen in de lak zaten. Best mooi gaaf, en dat voor een hals van halverwege de jaren '60.

    Aan de toetskant: de oude inlay laat ik zitten; die is op een paar plekjes wel een klein beetje aangetast door het proces van afbijten een klein jaar geleden, maar de beschadiging blijkt veel minder dan ik dacht. Met een beetje opvullen en retoucheren denk ik dat er straks weinig meer van de ravage te zien is.



    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #29

    Standaard

    De kop heeft weer oren !



    Lijkt meer op wat ze ooit een 'matje' noemden eigenlijk.
    Hoe dan ook, ik ga de kop weer min of meer zijn oorspronkelijke vorm geven. Voor- achterkant zal ik op de een of andere manier moeten bedekken. Ooit zat er op de voorkant zo'n zelfde licht pearloid kunststof laag als bij de inlays; maar die was al vaker geschuurd, geverfd en uiteindelijk deels opgelost door mijn methode van lak verwijderen. Vind ik vast niet zomaar weer.

    Höfner had een leuke variant op de oude Fender style truss rod waarbij het niet nodig was/is de hals te verwijderen om bij te stellen:



    De moer is zolang dat hij ongeveer een centimeter uitsteekt en in het uiteinde zijn loodrecht op elkaar 2 gaten er doorheen geboord. In de slagplaat zat tussen het halselement en de hals een uitsparing zodat je vanaf de kant van de snaren altijd iets door die moer kon steken om 'm te verdraaien.

    Dit is de enige grote schade aan de inlay die ontstaan is door het gebruik van afbijtmiddel om de lak te verwijderen:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #30

    Standaard

    Zo heeft mijn Höfner er ooit uitgezien (deze afbeelding is wel wat geel):



    Aan/uitschakelaars boven elke humbucker. Helemaal aan de voorkant boven de toonregeling; onder elk element een volumepot, een varitone onderaan de voorkant en een treble/rhythmschakelaar richting de output. Tremolo, opklapbare demper aan de brug.

    En zo heeft de hals jarenlang dienst gedaan op mijn main axe:



    Alleen al voor de hals hoop ik dat hij weer bespeeld gaat worden
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top