Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 37 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 362
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2008
    Locatie
    Rijswijk
    Berichten
    2.265

    Standaard

    Ik kan je niet veel helpen, maar vet project! Ben zeer benieuwd
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferraririk Bekijk bericht
    mezelf, een homo, iemand die niet helemaal 100% is, wat de hele school weet

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Yep, dat lijkt me dezelfde gedachte. Alleen krijgt mijn contraptie een veel langere pijp, zoals bij blaasinstrumenten.
    Zal de lengte van de buis in dit geval echt effect hebben? Bij blaasinstrumenten bepaalt de lengte de grondtoon en de boventonen die mogelijk zijn. De tonen worden gemaakt door de lucht in de buis in trilling te brengen.
    Zal dat in jouw geval ook zo zijn? Brengt de snaar ook de lucht in de buis in trilling op de manier van een blaasinstrument?

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Zal de lengte van de buis in dit geval echt effect hebben? Bij blaasinstrumenten bepaalt de lengte de grondtoon en de boventonen die mogelijk zijn. De tonen worden gemaakt door de lucht in de buis in trilling te brengen.
    Zal dat in jouw geval ook zo zijn? Brengt de snaar ook de lucht in de buis in trilling op de manier van een blaasinstrument?
    Weet ik niet. Bij een blaasinstrument zal de lucht in de pijp in ieder geval met meer energie in trilling worden gebracht.
    Maar eigenlijk kwam het idee niet alleen van blaasinstrumenten maar ook van gevouwen hoorns in grote speakersystemen.

    Voor zover ik het begrijp, klinken vooral bassen beter als ze binnen de hoorn ruimte (lengte) hebben om 'tot ontwikkeling' te komen; meer praktisch, een hoorn werkt het best als hij minimaal zo lang is als de golflengte van de laagst te produceren toon. Hogere tonen hebben kortere golflengtes dus die passen altijd.

    Het is voor mij een totaal experiment. Ik kan zelf ook alleen maar afwachten wat het zal brengen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Eigenlijk zou je de kam op een membraam moeten zetten en deze trilling door de buis sturen. Hoe je dat met het koekblik voorelkaar gaat krijgen is me nog niet geheel duidelijk. Je loopt het risico dat het koekblik als klankkast gaat werken en dat er uit de hoorn weinig geluid komt.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Eigenlijk zou je de kam op een membraam moeten zetten en deze trilling door de buis sturen. Hoe je dat met het koekblik voorelkaar gaat krijgen is me nog niet geheel duidelijk. Je loopt het risico dat het koekblik als klankkast gaat werken en dat er uit de hoorn weinig geluid komt.
    Tja, good point. Ik kan het alleen maar proberen; en dat lijkt me op het moment erg leuk om te doen.
    Ik stel me voor dat het blik inderdaad als een klankkastje gaat werken; en dus krijg je binnenin een complex spel van druk en onderdruk (geluid) dat maar één kant op kan. Maar misschien kan de druk niet groot genoeg worden omdat de ruimte te groot is? Misschien gaat teveel energie verloren door de weerstand van de lucht aan de buitenkant (alweer geluid ) ?
    Misschien toch een stapel ?

    Ik had in ieder geval gedacht eea zo te maken dat de koektrommel makkelijk vervangen kan worden door iets anders (en dat lijkt me helemaal geen probleem). Een prototype om dingen uit te proberen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Ja, als je het blik verkleind komt er in verhouding meer geluid uit de toeter ipv uit het blik. Leuk expiriment GUUUUUUST!!

  7. #17

    Standaard

    Aha! Dan zal ik de komende tijd nog vaker bij de lommerd te vinden zijn.
    We gaan natuurlijk voor maximale geluidsdruk, 't behang moet toch minstens van de muren komen

    Misschien een trechtertje met een plaatje blik als membraan.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik denk ook dat één of andere vorm van membraam een oplossing kan zijn. Vind het een intrigerend project en heb een beetje gegoogled.

    Ook de, reeds genoemde, Stroh-violen (Stroh heeft trouwens ook een aantal gitaren op die wijze gemaakt) gebruikten een "resonator" om de geluidstrillingen door te geven. In o.a. Roemenië schijnen nog steeds violen op die wijze te worden gebouwd (vioara cu coarne). Het verhaal gaat de een Roemeense bouwer oude 78 toeren platen koopt en die, na een fikse schuurbeurt, gebruikt als resonator.

    Hier is een foto waarop een Stroh-gitaar is te zien:



    Misschien is een oude banjo ook bruikbaar als resonator? Beetje dit idee



    Ik vond zelfs een foto van een Stroh-gitaar:



    Meer foto's van een Stroh-gitaar zijn hier te vinden: http://www.notecannons.com/index.html via het menu aan de linkerkant - onderaan - link "Strohviols".

    Vaak hebben muziekzaken nog wel enig "wrakhout" liggen op het gebied van koperblaasinstrumenten. Soms zijn ze voor een appel en een ei te koop. Misschien zit daar nog wel een mooie hoorn bij die je kunt gebruiken. Een aantal jaren geleden kocht ik een mellophone inclusief koffer voor Euro 20,- Het ding is in prima conditie maar muziekverenigingen gebruiken ze niet meer. Heeft wel een grote hoorn!

    EDIT: Het principe van Stroh: "Stroh replaced the violin’s wood body with a metal resonator. The vibration of the strings was transmitted to a membrane made of thin aluminum, and the resultant sound then was directed through, and amplified by, an aluminum horn."

    Hier de overbrenging van de trilling van de kam naar het membraam:
    Laatst gewijzigd door Ike57; 14 mei 2009 om 00:05

  9. #19

    Standaard

    Erg interessante info, mijn dank!

    Membraan is ook conisch zie ik. Ik blijf nog een tijdje rondsnuffelen naar materialen in ieder geval.

    Ik ben onderhand erg benieuwd hoe dat allemaal zou kunnen klinken. Ik ben niet specifiek op zoek naar een typisch metalen resonator-geluid, liever iets met wat meer sustain. En 'n Geluid, als er maar iets uitkomt in eerste instantie, dan zie ik wel of het me inspireert om verder te experimenteren.

    En als er maar iets van geluid uitkomt en het is verder een normaal te stemmen en bespelen gitaar, dan is het al een leuke gadget

    Maar nogmaals, uiteindelijk maximale geluidsdruk
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #20

    Standaard

    Ik krijg dit idee voor de brug / overbrenging / membraan:



    De druk van de snaren zou het membraan dan voortdurend gespannen houden en de scharnierende ophanging zorgt voor overdracht van de snaartrilling op het membraan.

    De brug op de onderste foto hierboven lijkt me meer gebouwd voor overbrenging van zijwaartse beweging van de snaren (lijkt me vanzelfsprekend voor strijkinstrumenten). Voor een gitaar kan het eenvoudiger, wij slaan de snaren lustig alle kanten op, dus ook loodrecht op het membraan (pickups 'luisteren' trouwens ook vnl. naar het bewegen van de snaren loodrecht op de top, niet of nauwelijks naar het evenwijdige deel van de beweging; maar dat heeft hier niets mee te maken).

    Misschien moet ik proberen de inhoud van de kamer zo klein mogelijk te maken, al is het membraan ruimer van oppervlak (er zullen vast bepaalde optima te vinden zijn). En de opening naar de hoorn zo klein mogelijk; dan wordt het beetje lucht dat nog aanwezig is, gedwongen zich onder enorme druk heen en weer te persen.
    Met catastrofale gevolgen natuurlijk
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top