Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 37 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 362
  1. #1

    Standaard Akoestisch & experimenteel: de Aaronphone



    Ik loop al een hele tijd met een idee in mijn hoofd: een akoestische gitaar met een kleine gesloten metalen klankkast (koekblik was een fantastische inspiratie!) die aangesloten is op een buis, lang genoeg om een volledige golflengte van de laagste gitaartoon te bevatten, en die uitmondt in een exponentiële hoorn. Een beetje 'n combinatie van een resonator en een oude mechanische grammofoonspeler (met zo'n toeter erop).

    De exponentiële hoorn is nog even een utopie; voorlopig doe ik het met een een kegelvormig metalen lampenkapje. De pijp wordt van plastic elektricteitsbuis en de klankkast van koekblik. De hals is van mijn oude (nog altijd helaas, helaas, helaas) gesloopte Höfner. De rest zie ik nog wel.

    Het hele zooitje moet op de een of andere manier aan een frame gemonteerd worden en min of meer de vorm van een gitaar krijgen.

    Instrumentbouwtechnisch zit ik me op het ogenblik mn. één ding af te vragen:

    Strijkinstrumenten hebben altijd een geklemd stuk hout tussen voor- en achterblad; schijnt essentieel te zijn voor een goede klank. Bij gitaren heb ik zoiets nog nooit gezien.
    Mijn koekblikklankkast wil ik zo monteren dat de onderkant volledig vrij kan trillen; op de bovenkant rust uiteraarde de kam. In de zijkant maak ik de verbinding naar de pijp (die wordt ruim 4 meter lang).
    Zou het bij een dergelijke constructie nu wel of niet zinvol zijn om zo'n 'stapel' te proberen?

    Geen idee of dit een snel of langzaam project wordt. De hals heeft iig behoorlijk wat restauratie nodig. En ik zal weer een brug moeten maken. Maar over het uiterlijk hoef ik me niet in traditionele zin druk te maken. Dit mag best een postnucleaire akoestische gitaar worden
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    156

    Standaard

    interessant project! dat koekblik idee wordt populair blijkt
    ik vraag me af of dat klemhoutje nodig is... ik begrijp ook niet volledig je idee maar in grote lijnen wel. iemand op dit forum had laatst ook zo zoiets. maar dat dat het voorblad vrij kon trillen... een soort aluminium frame waaraan de elementen bevestigd zaten...

    ben benieuwd hoe het uitpakt!

    greetz

    georgy
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Tranquillity
    Affijn ik ben best sociaal hoor, ik vraag mensen niet eens hun eigen bier mee te nemen naar mijn feestje.

    Fender jaguar
    B.C. Rich signature special (Mick Thompson)
    Gibson Les Paul...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    super. dit is echt een out of the box ontwerp!
    guust flater had ook zo'n ding geloof ik ;-)

    een stapel lijkt me niet nodig, omdat in een koekblik dat het trillen juist tegen gaat (denk ik). je kunt expirimenteren.
    ik ga je vorderingen volgen!

  4. #4

    Standaard

    Ik kon een gedachte aan de Flaterfoon dan ook echt niet onderdrukken
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Hehehe, leuk idee Aaron. Gaat een beetje de gitaarversie van de Stroh-viool worden??
    Ik ben zeer benieuwd waar het op uit draait




    EDIT:
    Kijk ook eens op deze site: http://www.frets.com/FRETSPages/Muse.../strohuke.html

    At the dawn of the Twentieth Century, using technology borrowed from the phonograph, August Stroh developed a variety of mechanically amplified string instruments. One of the primary uses was for recording music before microphones and electronic amplification were available. In those days, musicians played and sang into the big end of a megaphone, which concentrated the sound at the stylus as the machine cut a record directly. It was tough for string instruments to compete with horns, and Stroh's instruments had the same kind of focus as horns, so the sound could be directed toward the recording device.
    Laatst gewijzigd door Ike57; 13 mei 2009 om 20:25

  6. #6

    Standaard

    Yep, dat lijkt me dezelfde gedachte. Alleen krijgt mijn contraptie een veel langere pijp, zoals bij blaasinstrumenten.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik denk dat zo'n stapel alleen nut heeft bij een viool, en misschien ook een archtop, daar zitten de snaren ook aan het staartstuk vast, en heb je een losse kam, en een gebogen klankblad en rug.
    Ik heb het wel eens gehoord dat ermee werd geëxperimenteerd, maar heb er nooit resultaat van gezien.
    Het wordt soms gedaan om de feedback van een archtop tegen te gaan, maar dat zijn dan weer andere redenen.

    In ieder geval: spannend, deze ga ik een beetje volgen.

    s.


    p.s. een beetje nederlandse taal geschiedenis:
    een stapel plaatsen in een gesloten viool via het 'f'-gat is voor een beginner een tijdrovende en moeilijke klus, er zijn er voor minder stapelgek geworden.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Tof idee!! Jij bent een beetje bouwverslaafd he

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik denk dat zo'n stapel alleen nut heeft bij een viool, en misschien ook een archtop, daar zitten de snaren ook aan het staartstuk vast, en heb je een losse kam, en een gebogen klankblad en rug.
    Ik heb het wel eens gehoord dat ermee werd geëxperimenteerd, maar heb er nooit resultaat van gezien.
    Het wordt soms gedaan om de feedback van een archtop tegen te gaan, maar dat zijn dan weer andere redenen.

    In ieder geval: spannend, deze ga ik een beetje volgen.

    s.


    p.s. een beetje nederlandse taal geschiedenis:
    een stapel plaatsen in een gesloten viool via het 'f'-gat is voor een beginner een tijdrovende en moeilijke klus, er zijn er voor minder stapelgek geworden.
    Is dat echt waar, de herkomst van het woord 'stapel' ?

    Ik heb het toevallig gisteren nog gezien gisteren in 'How it's made'; daar ging het over de bouw van een cello uit matten koolstofvezel en hars.

    Met een koekblik is het wel wat makkelijker; uiteindelijk wil ik het deksel luchtdicht vastmaken (misschien wel eenvoudig met duct tape) maar zolang het los zit, kan ik makkelijk vanalles proberen.

    Maar ik vind het wel opmerkelijk dat die stapel er bij strijkinstrumenten altijd zit en bij gitaren niet. Zoveel verschillen ze toch niet van elkaar, zeker niet als het gaat over resoneren?

    Ik wil ook een staartstuk gebruiken; zodat alleen de brug tegen de bovenkant drukt (en ik wil een voorziening zodat ik niet ongewild met de rechterhand het 'bovenblad' demp). En waar het geluid anders via klankgaten naar buiten treedt, gaat het bij mij via een gat in de zijkant de lange tunnel in.

    @ Budje:

    Inderdaad wel een beetje verslaafd
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik denk dat je het eerder anders om moet bezien: de oorsprong van stapelgek is de stapel in de viool.
    Maar soit dat is voor de talenknobbels onder ons.

    s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top