Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 39 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #31

    Standaard

    Ik zou hier graag nog wat overwegingen toevoegen die maar door mijn hoofd blijven spelen, niet in het minst omdat Yoshida de oorspronkelijke gedachte in z'n sig heeft gezet:

    Voor mij het meest nieuwe daarin dat het menselijk lichaam een 'capaciteit ten opzichte van de omgeving' vormt. Misschien dat dat me doet begrijpen waarom je plug bromt als je de tip aanraakt en stiller wordt als je de sleeve vastpakt.

    Als je 'n capaciteit tov de omgeving vormt, kun je lading opnemen, dragen en afstaan. Wij zijn geleiders. Als er elektro-magnetische velden om ons heen zijn, vertalen die zich in (wissel-)spanningen en stromen in ons lichaam. En vervolgens zijn we ook zenders van die opgevangen golven.

    Een gitaarelement is gevoelig genoeg om die op te kunnen vangen en via de versterker hoorbaar te maken.

    Het verklaart een verschijnsel dat voor mij heel lang een mysterie is geweest. Ik heb me eigenlijk tot voor kort niet gerealiseerd dat we zulke elektrische eigenschappen hebben. Maar het klopt allemaal: de brom als je in de buurt van de tip van de plug komt, het stoppen van het brommen als je de snaren aanraakt omdat je jezelf aardt en daardoor weliswaar nog steeds een ontvanger maar geen zender meer bent.

    Ik zat vandaag buiten in de zon toen een van onze katten met een oor lichtjes langs mijn rechter pink streek en er een behoorlijke vonk oversloeg. Kat even in de stress, maar ik gesterkt in mijn opvatting omdat die ontlading niet plaats had kunnen vinden als zowel mijn kat als ik niet een zekere capaciteit hadden gehad.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 1 juli 2009 om 23:54
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Ik vraag me af of het wel zo extreem is. Het is zeer nuttig dat je dit soort onderzoek doet, en feitelijk klopt het inderdaad dat je een bepaalde lading op kan slaan ten opzichte van de aarde. Ik ben de tel al kwijtgeraakt hoevaak ik een statische schok heb gekregen. Daarnaast is het ook raadzaam om jezelf te aarden bij het sleutelen aan computers (hoewel ik dit nooit gedaan heb, aarden bedoel ik, aan computers sleutelen des te vaker).

    Maar naar mijn mening heeft dit hoofdzakelijk te maken met de opgewekte statische lading veroorzaakt door je kleding. Ik ben er niet van overtuigd dat je elektromagnetische straling vanuit de omgeving op kan slaan.

    Dat de tip bromt komt volgens mij hoofdzakelijk omdat er een contact ontstaat met de aarde, waardoor je een versterkte 50hz brom hoort van de versterker. Er ontstaat een groundloop waardoor de zaak gaat rondzingen. Omdat je bijna altijd met groundloops te maken hebt is het denk ik een zinnige verklaring dat je bij contact met de aarde van je gitaar zelf een grotere bliksemafleider bent.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 2 juli 2009 om 09:02
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Dat de tip bromt komt volgens mij hoofdzakelijk omdat er een contact ontstaat met de aarde, waardoor je een versterkte 50hz brom hoort van de versterker. Er ontstaat een groundloop waardoor de zaak gaat rondzingen. Omdat je bijna altijd met groundloops te maken hebt is het denk ik een zinnige verklaring dat je bij contact met de aarde van je gitaar zelf een grotere bliksemafleider bent.
    Lijkt me niet. Als bv het volume op je gitaar dicht staat, maakt de signaalkant direct verbinding met de aarde; dan is er geen brom maar juist heel veel stilte.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #34

    Standaard

    Nog een gedachte die mijn zienswijze lijkt te bevestigen:
    Ongetwijfeld ken je de spanningszoeker, die schroevedraaier met lampje die je zonder zorg in een stopcontact kunt steken om te controleren welke de hete leiding is of om je te verzekeren dat er geen spanning op staat. Als er spanning is, licht het lampje op zodra je het metalen uiteinde van het handvat aanraakt. Je hebt dan een elektrische verbinding met de 220 volt wisselspanning van het lichtnet; maar kennelijk is de weerstand van de spanningszoeker zo groot dat er maar een miniem stroompje gaat lopen. Dit werkt altijd, ook als je niet met blote voeten op een natte vloer staat. Lading kan een weg vinden (het lichaam in) zonder dat je zelf met iets anders in elektrisch contact bent.
    Is dit anders te verklaren dan uit het feit dat je zelf een capaciteit hebt?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Ik blijf denken dat het menselijk lichaam nog steeds beter functioneert als geleider. Bij een spanningszoeker werkt het zout op je huid als geleider, en ik denk dat het stroompje door de weerstand van je lichaam word omgezet naar warmte. En daar is je lichaam wel weer een prima opslagbron voor.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Iemand heeft onlangs iets gepost over een crossfade potmeter; wie was dat ookalweer en waar kan ik die kopen?
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  7. #37

    Standaard Draaddiktes, mm en AWG

    Er werd net elders een vraag gesteld over welke dikte draad te gebruiken bij het bedraden van een gitaar. Ook als je je verdiept in de constructie van gitaarelementen wordt je met deze materie geconfronteerd.

    In de gitaarwereld kom je heel vaak de afkorting AWG tegen als het gaat om de dikte van draad. Het staat voor American Wire Gauge; 42 en 43 worden heel veel gebruik bij de bouw van pickups.

    Deze tabel geeft een overzicht van de doorsnedes van draad van 11,7 tot 0,0398 mm (0000 - 46 AWG), inclusief oppervlaktes van de doorsnedes en weerstanden per km.
    Meer informatie heb je wat dit betreft niet nodig, denk ik toch.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #38

    Standaard

    Hallo,
    Ik ben bezig met een verbouwing van m'n squier. Alles nieuw op het hout na zegmaar.. Nu wil ik er een superstrat van maken, nu heb ik dit gekozen(niet bestelt):

    pickguard: http://yhst-50206111187217.stores.ya...oofpesuki.html

    pick-up1:http://yhst-50206111187217.stores.ya...tof3lilk1.html

    pick-up2:http://yhst-50206111187217.stores.ya...valstpise.html

    Nu vroeg ik mij af hoe ik de pick-ups kan bedraden. Is het heel moeilijk om te doen met die rails? Van de gewone singles kan ik wel schema's vinden. Ik heb hier zeg maar geen ervaring mee. dus wil het niet al te moeilijk maken.

    Dus de slotvraag, welke pick-ups raden jullie aan? afgezien van het geluid.

    Ik vervang overigens ook de brug, tuners etc.

    Thnx!
    ESP LTD EC-1000 VHB SD, Squier Bullet-strat
    VOX VT 50, Roland Cube 15x

  9. #39

    Standaard

    Die rails zijn gewoon humbuckers; voor de draadjes maakt het geen enkel verschil. Ze hebben ipv 6 pole pieces per spoel gewoon één massieve reep. Als het goed is, komen er in ieder geval 4 draadjes uit en wat mij betreft een aparte mantel voor de massa. Gewoon zoeken naar schema's met twee humbuckers en één single coil, die zijn er zat.

    Advies over pickups is moeilijk, dat laat ik liever aan anderen over
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #40

    Standaard

    ik beedoel overigens of dat ik een set met 3 rails of een set met 3 singles neem. deze wil ik dan zo schakelen dat ik met 3 on/off/on switches en 2tone en 1vopumeknop kan werken, zodat de vol een mastervolume is, de miniswitches zo geschakeld zijn dat ik bijv de neck en bridge pup gelijk gebruik. 1mastertone is overigens ook prima. dan doe ik er wel 1zonder functie in. ik hoop dat ik het zou duidelijk gemaakt heb.

    ik wil dus weten of dit met rails goed te doen is, zo ja, hoe? en anders hoe met singlecoils?

    m.
    ESP LTD EC-1000 VHB SD, Squier Bullet-strat
    VOX VT 50, Roland Cube 15x

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top