Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 28 van 39 EersteEerste ... 18262728293038 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #271

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Er schijnt wel verschil te zijn in condensatoren en de sound maar of dat in de gitaar ook goed hoorbaar is weet ik niet. Het verschil zit vaak in het materiaal van het omhulsel. Je hebt polyester, polyetheen, ceramisch. En als ik me niet vergis heeft de silver mica ook een ander materiaal tussen de connectoren.

    Dit is wel een goede site om het een en ander te weten te komen over condensatoren, hoe ze opgebouwd zijn enzo:
    http://www.electronics-tutorials.ws/...tor/cap_1.html
    Ik weet wel hoe verschillende condensatoren zijn opgebouwd en welke materialen er worden gebruikt; en ik kan me goed voorstellen dat er allerlei niet-lineaire effecten zijn afhankelijk van materialen en constructie. Maar hebben die echt invloed op het geluid in een passieve toonregeling? Zit het 'm in parasitaire gelijkstroomweerstanden en/of inducties?
    Of maakt het allemaal eigenlijk niet uit en is het de capaciteit die telt?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #272
    Member
    Geregistreerd
    12 december 2011
    Locatie
    Oud-Beijerland
    Berichten
    48

    Standaard

    Ik heb pas geleden een testje gedaan met een aantal verschillende type condensatoren.
    Heb 6 verschillende soorten 22n condensatoren (poly,ceramisch,mkt,mica,paper,mmk)uitgezocht met waardes die niet meer dan 1% afwijken.
    Ze in een tstschakeling gezet. (500k volume, 500ktone met 22n naar gnd)
    Daarna eerst door de frequentie analyser gehaald. resultaat minder dan 1% verschil.
    Daarna in mn gitaar geschroefd en luisteren maar. Ook daar merkte ik nauwelijks verschil.
    De keramische c leek wat feller in het brugelement dan bijvoorbeeld de poly of de mkt of de mica met de tone regeling halverwege.
    Ik denk dat dat komt omdat de ceramische c 40v types zijn en de anderen 600v. De response van de hoge spannig condensatoren is wat langzamer dan de lagere spanning c.
    Overal conclusie. Met dezelfde waarden condensatoren nauwelijks verschil te horen. In het regelgedrag lijkt wat verschil te zitten(marginaal). geluid in de uiterste standen van de potmeter hetzelfde.
    Daarna met een 12 standen draaischakelaar testje gedaan met verschillende waarden condensatoren. (10n 12n 15n 18n 22n 27n 33n 39n 47n 56n).
    Hier zijn de verschillen natuurlijk veel groter.
    Mijn mening. koop de goedkoopste condensatoren die je kan vinden(keramisch). maar een paar verschillende waarden om de standaard waarden heen, en probeer ze allemaal. Kan als je de juiste waarde gevonden hebt altijd nog een dure silver mica of een orange drop kopen van die waarde.

  3. #273

    Standaard

    Hartelijk dank, Loef! Dat is nog eens een concreet antwoord
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #274
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ben vandaag weer wat aan het rommelen geweest met me zelfbouw stratje. Omdat mijn vorige schakeling toch niet helemaal was wat ik er van verwachte had ik via marktplaats een SD hotrails op de kop getikt. Nu heb ik die volgens onderstaand schema in me gitaar gesoldeerd, maar het hele zooitje klinkt schel en dun. Als ik de single coils serie zet valt het wel mee. maar singles los en in parallel is het vreselijk schel, net of je wahwah aan staan helemaal naar voor.

    Nou is het niet heel netjes gesoldeerd dus ik ga het binnenkort allemaal even loshalen en opnieuw doen. Op de een of andere manier wordt bij mij die bedrading altijd een grote tering bende. Nou is twee push pulls ook wel aardig wat draad in een kleine control cavity maar toch.

    Maar zijn er mensen die misschien in het schema iets zien wat niet goed staat? elementen die elkaar tegen werken ofzo?

    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #275

    Standaard

    Hals- en middenelement zijn nog dezelfde en het brugelement heb je door een Hot Rails vervangen?

    Klinken de twee oorspronkelijke elementen nu anders dan voorheen, in hun eentje?

    Het schema lijkt wel te kloppen, net als de vorige versie.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #276

    Standaard

    effe een kort maar krachtige vraag...is het nodig om mijn elementen te shielden?
    het worden 2 humbuckers voor mijn zelfbouw SG,
    Welke humbuckers het worden weet ik nog niet.
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  7. #277

    Standaard

    Hoe was je van plan om je elementen te shielden?
    Kapje erop, de elementdraden shielden of de volledige cavity?
    Ik denk wel degelijk dat het zin heeft.
    Een vriend van me vroeg me laatst om zijn tele eens onderhanden te nemen want ondanks dat er humbucking pickups in zaten was hij alles behalve stil.
    De boel geshield en de brug fatsoenlijk geaard en nu is hij doodstil.

    ---

    Ik was laatst wat aan het denken over wat er allemaal mogelijk is wat betreft het bedraden van gitaren toen het volgende hersenspinsel voorbij kwam:

    Een potmeter heeft 3 pootjes en wat hij feitelijk doet is het signaal van het eerste pootje voor een gedeelte doorsturen naar het tweede pootje en voor een gedeelte doorsturen naar het derde pootje. Door aan de potmeter te draaien kan je bepalen hoeveel van het signaal naar het tweede pootje en hoeveel naar het derde pootje stroomt. (kort door de bocht gezegd)

    Zou het ook niet andersom kunnen?
    Nu wordt één signaal verdeeld over twee wegen, maar zou je ook twee signalen 'samen kunnen voegen' (ik weet niet of dit wel zo goed term is) tot één?
    Dan zou je dus 2 pickups kunnen aansluiten (op het tweede en derde pootje) en met de potmeter bepalen hoeveel van welk signaal krijgt.

    Gevoelsmatig denk ik dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat en ik kom er, met mijn beperkte kennis, niet uit.

    Iemand?

  8. #278
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    kan. Ik heb zelf via een potmeter mijn hals en brugelement verbonden. Ik kan de verbinding helemaal dicht tot helemaal open draaien.
    147-c Guitars

  9. #279

    Standaard

    Ik dacht om de uitsparingen voor mijn elementen dicht te plakken met koperfolie...zo ook mijn slagplaat (onderkant) en de ruimte achterin waar alle electronica zit.
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  10. #280

    Standaard

    @ Tabula Rasa: en wat is het effect daarvan? Kan je door te draaien bepalen hoeveel je van elke pickup in je geluid krijgt of schakel je ze zo in serie?

    @ angel-eyes18: Je kan beter aluminiumtape gebruiken. Dat is goedkoper en schijnt ook beter te werken.
    Succes ermee!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top