Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 39 EersteEerste ... 11192021222331 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #201

    Standaard

    Graag gedaan, Pasqual.

    Doet me eraan denken dat ik ook eens ergens een lijstje zou moeten zetten met de gebruikelijke voorvoegsels die machten van tien aangeven in het decimale stelsel (het valt me trouwens ook op dat Amerikanen die vaak helemaal weglaten; die hebben het inderdaad over condensatoren van 0,047 etc).

    To whom it may concern:

    tera: 10^12
    giga: 10^9
    mega: 10^6
    kilo: 10^3
    hecto: 10^2
    deca: 10^1

    deci: 10^-1
    centi: 10^-2
    milli: 10^-3
    micro: 10^-6
    nano: 10^-9
    pico: 10^-12
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #202
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    De treble bleed mod is gedaan en het werkt goed. Dat ik dit niet meteen heb gedaan toen ik de gitaar maakte...echt simpel maar doeltreffend.
    Alleen jammer dat ik niet begrijp waarom een condensator en een weerstandje er voor kan zorgen dat dit het effect is. Ik heb vroeger nooit opgelet bij het U=IXR etc...verhaal. Iedere keer als ik weer eens een boekje over elementaire electronicaleer er bij pak ,haak ik na een paar hoofdstukjes weer af
    Herkent men dit?

  3. #203

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    De treble bleed mod is gedaan en het werkt goed. Dat ik dit niet meteen heb gedaan toen ik de gitaar maakte...echt simpel maar doeltreffend.
    Alleen jammer dat ik niet begrijp waarom een condensator en een weerstandje er voor kan zorgen dat dit het effect is. Ik heb vroeger nooit opgelet bij het U=IXR etc...verhaal. Iedere keer als ik weer eens een boekje over elementaire electronicaleer er bij pak ,haak ik na een paar hoofdstukjes weer af
    Herkent men dit?
    Te gek!
    Maar dat laatste herken ik niet (meer) het is een kwestie van een beetje doorbijten. In elementaire elektronica heb je eigenlijk maar een handvol componenten die je moet begrijpen; weerstand, condensator, spoel, spanningsbron, diode, dan ben je al een heel eind.

    Een condensator heeft bij wisselstromen een hogere weerstand voor lage frequenties en steeds minder weerstand naarmate de frequenties hoger zijn; daarom zijn ze zo bruikbaar bij oa toonregelingen. Als je ze parallel zet vormen ze een laagdoorlaatfilter en als je ze in serie zet vormen ze een hoogdoorlaatfilter.

    Bij een standaard passieve volumeregeling komt een deel van de weerstand van de potmeter in serie met het signaal te staan als je het volume terugdraait; dat maakt het geluid dof. Met die condensator (plus eventueel een weerstand; maar die verandert niets aan het principe, is meer een fijn-afstemming) zorg je dat de hogere frequenties dat stuk weerstand van de potmeter kunnen omzeilen richting de uitgang.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #204
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    Nogmaals bedankt. Dat "doorbijten" herken ik wel. Eerder het te kort daar aan.
    Op het moment dat ik niet zo goed meer de aandacht kan vasthouden omdat de stof erg droog en theoretisch blijft, heb ik de neiging om af te haken. Hier is maar één remedie tegen: volhouden. Ooit pak ik het wel weer eens op. Misschien kom ik nog wel eens iemand tegen die mij alles goed uitlegt. Een gedreven leraar die het weet te brengen is goud waard.

    Ik ben in ieder geval blij dat ik de "treble bleed mod" heb gedaan. Kan het trouwens zo zijn dat als je de volume potmeter bijna helemaal dicht hebt dat je toch iets hoog verliest? Is moeilijk te horen, wat er op duidt dat de mod goed genoeg is in ieder geval.

  5. #205

    Standaard

    Als je hiervan de eerste vijf hoofdstukken leest, weet eigelijk al meer dan nodig is om de meeste gitaarelektronica te begrijpen.

    Of dit eens bekijken
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #206
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    Hey bedankt! Dit ga ik zeker ff doornemen. Jouw kanaal had ik al ontdekt natuurlijk maar ik ben er nog niet serieus aan begonnen. Ga ik zeker doen.

  7. #207
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Even een lastige vraag voor de electrotechneuten:

    Verstopte elementen zijn mij niet helemaal vreemd. Ik heb twee strats met een dummiecoil onder de slagplaat en een Esquire met een humbucker in halspositie onder de slagplaat weggepropt.
    Die dummiecoils pikken natuurlijk geen signaal op en liggen ook net onder de snaren. Die humbucker pikt wel signaal op , maar dat loopt va een potmeter waar ik het circuit van de Super Hard On aan gehangen heb, eigenlijk een soort actief elementje dus.

    Maar nu kom ik op een plek waar ik dus helemaal niet bekend ben:

    Ik wil op een strat met 3 singlecoils (middelste zal non-RWRP zijn een iets warmere en opgepepte optie hebben bij het brugelement. Een rails humbuckertje plaatsen vind ik geen gezicht en belangrijker het specifieke SC brugelementgeluid ben je dan kwijt. Ik wil dus BEIDE.

    Stel dat ik onder de slagplaat tussen het brugelement en het middenelement een extra frezing maak en strak tegen de slagplaat een humbucker plak met een echt hoge output (railsje)...... Zou dan een serieschakeling SC > HB werken? Dus humbucker ertussen en ertussenuitschakelen? Gaat dat werken? heeft iemand hier ervaring mee? Lukt dat door een 3 laags slagplaat en dan nog de afstand naar de snaren toe? Wat zou je output moeten zijn van die humbucker om het te merken? etc... etc... etc... brand maar los.

  8. #208

    Standaard

    Volgens mij moet dat wel kunnen werken. Als test heb ik net even een gitaar voor de ingeschakelde humbucker van een andere gitaar gehouden; vanaf zo'n 2 cm afstand begin ik duidelijk hoorbaar/bruikbaar signaal te krijgen. Het element in kwestie is een oude superdistortion met een weerstand van 12 a 13 kOhm.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #209
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Volgens mij moet dat wel kunnen werken. Als test heb ik net even een gitaar voor de ingeschakelde humbucker van een andere gitaar gehouden; vanaf zo'n 2 cm afstand begin ik duidelijk hoorbaar/bruikbaar signaal te krijgen. Het element in kwestie is een oude superdistortion met een weerstand van 12 a 13 kOhm.
    Die afstand werkt dus wel, dat plastic van de slagplaat stelt ook niet heel veel voor en ik kan aan de achterkant nog wat wegfrezen. Levert een humbucker en een singlecoil in serie wel een bruikbaar geluid op? moet ik nog ergens rekening mee houden zoals polariteit van de spoelen in de humbucker? etc

  10. #210

    Standaard

    Dat plastic kun je volgens mij verwaarlozen; op wat mogelijke statische elektriciteit na heeft het geen elektrische of magnetische eigenschappen.

    Op polariteit en aansluitrichting hoef je alleen te letten waar het in of uit fase betreft; met drie spoelen ben je het humbucking-effect sowieso weer kwijt, dus wat dat betreft maakt het niet uit.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top