Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 39 EersteEerste ... 3111213141523 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #121

    Standaard

    "ἀκρίβεια, m'n beste!" zei mijn leraar klassieken vroeger als hij het nodig vond ons tot nauwgezetheid aan te sporen. En hij had natuurlijk gelijk.

    Daarom in aanvulling op post nr. 108 een paar puntjes op de i. In de schema's voor de Les Paul en de Telecaster heb ik nu, zoals het hoort, de toonregeling aan het 'hete uiteinde' van de volumepot gehangen:



    Bovendien heb ik de 3-standenschakelaar aangesloten zoals Fender dat doet. In de praktijk maakt het geen ene moer uit (net als bij de toonregeling); eigenlijk is het wel interessant dat er soms voor dezelfde functionaliteit met eenzelfde component verschillende oplossingen bestaan:



    Dat het deze of gene tot voordeel moge strekken
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 15 januari 2011 om 02:42
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #122
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Voor de elektronicafreaks : Stuut en Bruin stoppen ermee en houden uitverkoop : misschien een gelegenheid om goedkoop componenten in te slaan ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #123

    Standaard

    Naar aanleiding van een discussie in het zelfbouw-forum kwam ik iets tegen dat me even niet losliet: de Jerry Donahue Telecaster. Het was even zoeken want de bedrading blijkt met enige geheimzinnigheid omgeven. Maar ik heb toch iets gevonden en dat geanalyseerd. Het ziet er zo uit:



    1: Brug (links) met volume- en toonregeling
    2: Brug + hals; uit fase (?, zie hier onder) maar met weerstand en condensator ertussen, alleen volumeregeling
    3: Brug + hals met volume- en toonregeling
    4: Hals, volume- en toonregeling
    5: Hals, alleen volumeregeling

    De 5-standenschakelaar is een 24-polige mega-switch.

    Vooral die stand 2 leek me interessant, en net als bij de Esquire 50's wiring niet meteen helemaal doorzichtig. Dit blijkt het te zijn:



    De elementen staan parallel en uit fase. Maar tussen het halselement en de volumepot zit een condensator. Uit mijn elektronica weet ik inmiddels dat een condensator de spanning omdraait: als die aan de ene kant omhoog gaat, gaat die aan de andere kant omlaag en omgekeerd. Ik zou dus verwachten dat een condensator in een dergelijke positie de fase van het element omdraait (en in dit geval het halselement weer in fase zet met het brugelement). Misschien is dus de condensator alleen bedoeld als een hoog-doorlaatfilter?
    De weerstandjes zullen iets van het hoog wegnemen.

    Dat geeft dus een halselement waaruit voornamelijk nog middentonen komen en een brugelement waar een randje hoog vanaf is, en dat dan parallel.

    Ik heb het nog nooit zelf gehoord (toch eens experimenteren met condensatortjes in serie) en ook op youtube vind ik weinig duidelijke demonstraties van de verschillende geluiden.
    Ik houd me van harte aanbevolen als iemand iets kan laten horen.

    In de hoop wederom dat deze of gene er iets aan heeft
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 15 februari 2011 om 03:43
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #124
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2010
    Locatie
    Gennep
    Berichten
    142

    Standaard

    Ik ben bezig met n les paul custom waar geen aardedraad aan de brug zit, wat is nou n makkelijke manier om deze gitaar te gaan aarden?
    Moet dan het busje onder de brug eruit?

  5. #125

    Standaard

    Boor vanuit de holte van de elektronica een gaatje richting de dichtstbijzijnde stud en draai een schroef tot tegen die stud; dan heb je een makkelijk punt om de zaak te aarden.

    Ik heb het nooit zelf hoeven toepassen, maar toen ik het ooit las leek het me een ei van columbus voor gevallen waarbij die aardedraad ontbreekt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #126
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2010
    Locatie
    Gennep
    Berichten
    142

    Standaard

    Wow, super slim idd! Was ik echt niet op gekomen haha, nog voorkeur voor matriaal?
    Beste is koper lijkt me maar k weet niet of kopere schroeven bestaan?!

  7. #127

    Standaard

    Neuh, alle metalen geleiden elektriciteit.

    Er zijn wel messing schroeven; daaraan kun je ook nog makkelijk solderen. Maar dan moet je niet te krap voorboren want messing schroeven breken makkelijk.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 23 februari 2011 om 21:42
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik ben momenteel Elektronica voor Dummies aan het lezen en da's best een interessante introductie en eigenlijk wel een aanrader voor elektronicaleken zoals mezelf: helder geschreven, nergens neerbuigend en ingewikkelde wiskundige formules worden zoveel mogelijk vermeden en eigenlijk bestaat de korte inhoud van het boek uit de Wet van Ohm. Nu zit ik wel met een paar vraagjes.
    1. De output van elementen wordt doorgaans weergegeven in ohms, van weerstand. Soms ook in Henry van inductie. Maar kan je hier wel op voortgaan ? Zou het niet beter zijn als de output wordt weergegeven in mA van inductieve reactantie ?
    2. In het boek wordt ook gewag gemaakt van een bandsperfilter, bestaande uit een condensator en een weerstand (een RC-netwerk). Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om de 50hz-brom van het lichtnet te neutraliseren. Kan dit in een gitaar ingebouwd worden of zie ik het een beetje te simplistisch ? Een alternatief voor dat RC-netwerk zou een kristal kunnen zijn of een keramische resonator (maar dan zit je wel met een zekere tolerantie).
    3. 2 of meerdere spoelen die elkaars magnetische veld kunnen voelen, vormen samen een transformator. Is een humbucker in die zin dan een transformator of gaat dat niet op door de afgeschermde draad rond de spoelen van een element ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  9. #129

    Standaard

    1. Inductie (H) lijkt me het meest zinvolle gegeven; dat geeft het vermogen aan van een spoel om een spanningsverschil op te wekken gegeven veranderingen in een magnetisch veld; het enige dat dan nog buiten beschouwing blijft, is kracht en vorm van het magnetisch veld en de mate van verandering daarin (niet onbelangrijk natuurlijk)
    Inductieve reactantie is de frequentie-afhankelijke weerstand van een spoel.

    2. Zou te proberen zijn door een geschikte condensator in serie te zetten met het circuit. Maar de weerstand (capacitieve reactantie) verloopt als een hyperbool; er is geen condensator waarvan de weerstand op een bepaald punt hoger dan 50 Hz plots naar nul duikt, dat gaat geleidelijk.

    3. Gaat niet op, alleen al omdat bij een humbucker de twee spoelen met elkaar zijn verbonden. Bij een transformator zijn de spoelen van elkaar gescheiden.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #130

    Standaard

    Ik heb een vraag over het inbouwen van een schakelaar in mijn bas.

    Ik heb al eerder een topic geopend hierover, en ben me nu een beetje aan het orienteren op het type schakelaar dat ik nodig heb.

    Ik heb twee elementen in de bas zitten en wil graag de volgende configuratie op de schakelaar hebben:

    parallel - geen signaal - seriegeschakeld

    Daar heb ik dus een on-off-on (S)PDT schakelaar voor nodig, ik vroeg me af of dit type daar bijvoorbeeld geschikt voor is qua aantal aansluitingen:

    http://cgi.ebay.com/2pcs-SPDT-Toggle...#ht_896wt_1139

    Deze hebben als het goed is 6 aansluitingen? Dan moet ik nog wel uitvogelen wat waar op moet, maar dat is de volgende stap

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top