Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 39 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #101

    Standaard

    De gitaar is eindelijk af, had het de laatste week erg druk met een project voor school dus vandaar. Ik heb de control/pickup cavitie geshield met aluminium folie en daarna de gitaar in elkaar gezet. Dit heeft echter geen effect gehad want hij bromt nog steeds, maar in de praktijk valt het opzich wel mee want de brom is alleen hinderlijk als ik de tone knop helemaal open heb staan en flink wat distortion dr bij heb en als ik mn hand op de snaren leg verdwijnt ie ook dus ik denk dat ik het maar zo laat.

  2. #102

    Standaard Humbucker / Single Coil / 3-weg (mini) schakelaar

    Ik heb al het hele topic door geploeterd en op de seymour duncan website gekeken maar ik kan mijn schema nergens vinden (of ik moet er overheen kijken).

    Ik heb weleens vaker wat met gitaar elektronica gedaan maar dat was enkel elementen vervangen. Ik weet dus niet het fijne van potmeters/schakelaars etc etc

    Maargoed, ik wil een gitaar gaan opknappen. Het volgende zit er in:
    1x humbucker (brug)
    1x single coil (hals)
    1x 3-weg schakelaar (volgens mij een mini)
    1x volumeknop

    Ik wil dus een potmeter + single coil element gaan vervangen maar ik wil het wel weer in elkaar krijgen. Bestaat er niet een soort van standaard schema van hoe ik dit moet aansluiten? Ik wil graag leren hoe alles werkt en met elkaar in verband staat.

    Dit is trouwens de gitaar:
    (erg rommelig qua bedrading trouwens.. mn andere gitaren zagen er niet zo uit)


    Uploaded with ImageShack.us
    Flipper died a natural death. He caught a nasty virus.

  3. #103

    Standaard

    Je zou dit schema kunnen gebruiken, en dan gewoon de toonregeling weglaten.
    Kleurcodes van bedradingen zullen vast anders zijn op jouw elementen.

    Als je al kunt spreken van een standaardmanier om deze configuratie aan te sluiten, dan zou ik zeggen dat het dit schema is.

    Maar met die drie spoelen zijn veel meer dingen mogelijk; je kunt één of twee ervan uit fase zetten, je kunt een spoel van de humbucker uitschakelen, je kunt de twee elementen in serie zetten, je kunt de spoelen van de humbucker parallel zetten. Het loopt snel uit de klauwen qua hoeveelheid mogelijkheden.

    Als het nu goed werkt, zou ik in ieder geval voor mezelf een paar duidelijke foto's maken van de bedrading; dan kun je daar altijd op terugvallen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #104

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Je zou dit schema kunnen gebruiken, en dan gewoon de toonregeling weglaten.
    Kleurcodes van bedradingen zullen vast anders zijn op jouw elementen.

    Als je al kunt spreken van een standaardmanier om deze configuratie aan te sluiten, dan zou ik zeggen dat het dit schema is.

    Maar met die drie spoelen zijn veel meer dingen mogelijk; je kunt één of twee ervan uit fase zetten, je kunt een spoel van de humbucker uitschakelen, je kunt de twee elementen in serie zetten, je kunt de spoelen van de humbucker parallel zetten. Het loopt snel uit de klauwen qua hoeveelheid mogelijkheden.

    Als het nu goed werkt, zou ik in ieder geval voor mezelf een paar duidelijke foto's maken van de bedrading; dan kun je daar altijd op terugvallen.
    Thanks! Maar maakt het niet uit dat mijn schakelaar 6 soldeerpunten heeft en die uit het schema 8?
    Flipper died a natural death. He caught a nasty virus.

  5. #105

    Standaard

    Nee, voor de manier waarop je wil schakelen niet. Zo'n 6-polige 3-standenschakelaar lijkt eigenlijk wat meer op het type dat je wel in Les Paul-achtige gitaren ziet.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #106

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Nee, voor de manier waarop je wil schakelen niet. Zo'n 6-polige 3-standenschakelaar lijkt eigenlijk wat meer op het type dat je wel in Les Paul-achtige gitaren ziet.
    Oke dank je.
    Ik ga het binnenkort via dat schema aan proberen te sluiten.
    Ik laat het nog wel weten.

    Trouwens, hoe moet ik overweg met afwijkende kleuren van de kabels?
    Flipper died a natural death. He caught a nasty virus.

  7. #107

    Standaard

    Die verschillen per merk; er zijn een hoop tabellen op het internet te vinden waar ze instaan. Maar dan moet je wel het merk weten.

    Op jouw foto zie ik dat beide elementen een rood kabeltje hebben aan de 'hete' kant. Als je dat aanhoudt en de andere kant met de aarde verbindt, komt het goed.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #108

    Standaard

    Omdat ik hier met enige regelmaat vragen voorbij zie komen over het aansluiten van gitaar-elektronica dacht ik dat het misschien iets toe zou voegen om hier een overzicht van de meest gebruikelijke zaken te zetten.

    Eerst maar eens de meest voorkomende elektronische componenten die je naast de elementen in een gitaar tegenkomt, en de manier waarop ik ze in mijn schema's teken:



    Dan de werking van de belangrijkste types schakelaars. Het gaat vooral om het principe van de werking; in de praktijk kunnen contacten in verschillende volgordes zitten en is het bijvoorbeeld mogelijk dat een schakelaar slechts één 'common' (C) heeft ipv twee:



    Vervolgens enkele aansluit-schema's die je heel vaak tegenkomt:









    En nog een leuke met één element:



    Ik hoop dat iemand er iets aan heeft, dat het het begrip ten goede komt. Als je weet wat een potmeter en een condensator doen, dat een stroomkring gesloten moet zijn en dat altijd één kant met de aarde is verbonden, is het een kwestie van de lijntjes volgen. Een kind kan eigenlijk de was doen.

    Aarde-verbindingen van bruggen, behuizingen van potmeters en andere massa-delen heb ik voor de eenvoud buiten beschouwing gelaten.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #109

    Standaard

    Nog twee dingen over volume- en toonregeling.

    1) Wie goed oplet, ziet dat ik in de schema's a la telecaster en les paul de toonregeling heb verbonden met de wiper van de volumepotmeter terwijl in de andere gevallen de toonregeling is verbonden met het 'linker' contact, het hete uiteinde van de koolstofbaan. Beide is mogelijk. Als alles open staat, is er geen verschil. Misschien is er een klein verschil hoorbaar als één van beide knoppen niet vol open staat, maar dat zou ik zelf proefondervindelijk vast moeten stellen.
    (Als iemand er ervaring mee heeft, hoor ik het graag)



    2) Rechtsonder op de tekening een volumeregeling zoals die wel wordt toegepast op Les Paul-achtigen als men niet wil dat beide volumeknoppen als mastervolume werken, maar als echt onafhankelijke volumeregelaars per element. Het enige dat ervoor nodig is, is de aansluitingen van de wiper en het hete uiteinde van de potmeter om te wisselen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #110

    Standaard

    En nog één om de pagina vol te krijgen

    Ik heb al vaak naar het schema van de Fender Esquire zitten kijken en het was me lang onduidelijk hoe het precies werkt. Natekenen en lijntjes volgen, is dan het devies.
    Hieronder heb ik dat gedaan. Simpel maar geraffineerd:



    Wat ik me probeer voor te stellen, is hoe die stand 'fixed tone control' klinkt. Het signaal gaat eerst, serieel, door een weerstand (dat neemt wat hoog weg) en dan door een condensator (dat neemt wat laag weg); een 'mid pass filter' dus; en vervolgens passeert het een parallelle condensator, dat haalt nog een aandeel hoog weg.
    Ik heb wat op youtube rondgesnuffelt maar ik heb tot dusver geen filmpjes gevonden waarvan ik zeker weet dat het om déze schakeling gaat. Ik houd me aanbevolen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top