Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 36 van 39 EersteEerste ... 263435363738 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 351 t/m 360 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #351
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het schema werkt zoals jij het graag wil hebben.
    Bedankt, dan kan ik met een gerust hart verder!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #352
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik vroeg het mij onlangs af:
    Is het echt nodig om een electro cavity te shielden?
    Als je de buitenste schil van de potmeters al aard, en dan voor elke verbinding een braided wire gebruikt, dan zit alles toch al in een kooi van Faraday?

    Of zie ik iets over het hoofd?

    Ik had gehoord dat het open aarde draadje in de draad van een splitbare humbucker eigenlijk dat doel had, doordat er aarde vlak langs, en mee met het signaal loopt, is dat eigenlijk voldoende.
    Dus eigenlijk zou je gewoon elke draad kunnen omwikkelen met een ijzerdraadje dat aan de aarding wordt gesoldeerd?


    Iemand daar wat meer info over?



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #353
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik vroeg me dat laatst ook af. Bij een solid body is het nog redelijk eenvoudig om te shielden. Bij een (semi-)hollow body is dat minder makkelijk.
    Als er een centerblock is kun je de pup cavity nog wel shielden maar de pots?

    Bij mijn laatste project heb ik de pup cavities wel geshield maar bij de pots heb ik alleen een shielding aan de onderkant van de top aangebracht. Volgens mij heeft dat meer nut als aarde voor de pots dan als daadwerkelijke shielding.

    Bottom line: Ik weet het ook niet. (misschien moet ik hem laten cryo-tunen )
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #354
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik vind shielden eigenlijk alleen echt nodig bij P90's, ondanks het feit dat die braided wire hebben, het zijn gewoon luide brompotten.

  5. #355

    Standaard

    Als je afgeschermd draad gebruikt, is het inderdaad wat onnodig; het signaalpad in de potmeters is ook al afgeschermd door de behuizing.

    Maar soms kom je dingen tegen. Een eigenaar van een actieve Fender Jazz Bass had last van hardnekkige storing; behalve dat hij wist dat wel meer eigenaren van dat type instrument kampen met hetzelfde probleem was hij ten einde raad.

    Nadat ik de volledige element- en elektronicaholtes had voorzien van afscherming was hij weer helemaal blij.

    En Barno: ja, mijn ene gitaar met P90-elementen heb ik niet afgeschermd (althans niet achter de elementen) en die is flink gevoelig voor brommende bijgeluiden.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #356
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik zoek me soms suf naar een brom: heb ik de pups wel juist aangesloten enz...

    Blijkt het meestal van de beweegbare TL bureaulamp te komen die vlak boven de gitaar hangt, tijdens solderen, afstellen, enz ...
    Misschien zou ik daarvoor moeten shielden, maar dan denk ik: er is geen enkele gitarist die met zijn gitaar dichter dan 30 cm in de buurt komt van een TL verlichting ...


    Ik heb toch nog niet zo'n probleem gehad met P90's. Net nog een paar ingebouwd in een archtop. Die gitaar klinkt gewoon goed !
    Wel alles met braided wire gesoldeerd !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #357

    Standaard

    Ik heb een vraagje: Welk soort draad wordt gebruikt om pots enzo te verbinden? Gebruik je hetzelfde soort draad om te aarden etc.?

  8. #358
    Member
    Geregistreerd
    28 november 2011
    Locatie
    Wildervank
    Berichten
    34

    Standaard

    Ik wou volgende week nieuwe elementen in mijn pacifica zetten. Nu heb ik nog een paar dingetjes die ik moet weten:
    Welke potmeters?
    Welke 5way switch?
    En ook hoe ik alles aanmoet sluiten.
    Ik wil graag een HSS setup in mn gitaar zetten met 2 Fender TexMex singlecoils en een Seymour Duncan SH-5. Graag zou ik ook willen weten hoe ik deze eventueel kan coil splitten (als dit mogelijk is). Zou iemand mij als beginnende hier uitleg over willen geven of mij willen helpen? Ik weet wel iets van electronica maar doe dit liever in 1x goed dan dat ik dit weer overnieuw moet gaan doen.

  9. #359
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Een stomme vraag misschien, maar is het gebruikelijk om in je control cavity nog gebruik te maken van verschillende kleuren draad(mantel), en zo ja, is hier iets voor gestandaardiseerd? Ik heb tot nu toe altijd het binnenste van een standaard instrumentenkabel gebruikt, en dat is toch snel niet meer zo overzichtelijk, vanwege alles dezelfde kleur.

  10. #360
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ik hou het graag duidelijk. In een strat of tele neem ik altijd wit clothwire voor hot, zwart voor massa. Kleur maakt niet uit zolang het maar duidelijk is.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top