Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 37 van 39 EersteEerste ... 273536373839 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 361 t/m 370 van 385

Discussie: Elektro FAQ

  1. #361
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 september 2001
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    8

    Standaard Geen geluid...niks!

    Hallo allen,
    Sinds een paar maanden bezig met een zelfbouw projectje, dat na solderen, snaren erop zetten etc helemaal af leek. Helaas. Zojuist aan een versterker aangesloten maar geen enkel geluid uit te krijgen. De versterker ruist wel wat, maar dat zal aan de versterker liggen. Er komt wel respons van het in- en uitpluggen van de kabel, dus de output doet het wel. Maar elementen doen niets, in geen van de 5 standen (het is een strat). Volume, tone en zo al geprobeerd, geen resultaat. Even tikken op de poles van de elementen ook geprobeerd, geen geluid.

    Er zal iets mis zijn gegaan met solderen. Maar heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

  2. #362

    Standaard

    Meten is weten, foto's helpen en ook verplaatsen naar het juiste forumdeel helpt mee.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  3. #363
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 september 2001
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    8

    Standaard

    Hmm hoezo verkeerde forumdeel? Dit is toch de Electro faq onder zelfbouw?

  4. #364
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Begin dan maar eens te kijken of de ouput jack bekabeling geen sluiting heeft.
    Natuurlijk hoor je dan verschil op het moment dat je in- en uitplugt, immers het verschil tussen een open en een kortgesloten versterker ingang dat gepaard gaat met een hoop geplop en gebrom.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #365
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik had de vraag al elders gesteld maar ik denk dat die daar niet echt is opgemerkt.

    Als het gaat om condensatoren, met name zoals gebruikt in de passieve toonregeling op gitaren, zijn er altijd puristen die beweren dat type zus of zo superieur is. Via het onderwerp waar ik de vraag eerder stelde, kwam ik erachter dat Gibson voor zo'n 60 euro per stuk 'Bumblebee Reissues' verkoopt (en daar schijnt dan een generieke component in te zitten die voor zo'n twee dollar per stuk op de markt is).

    Ik heb ooit een assortiment van 240 keramische condensatoren gekocht voor 14 euro, dat is een kleine zes cent per stuk; ik ben al een paar jaar heel gelukkig met die verzameling en ik kan er waarschijnlijk nog jaren mee vooruit.

    Ik vond op het web een test van een reeks condensatoren op dezelfde gitaar en het echte verschil in geluid ontgaat mij. Wat ik wel goed kan horen, is verschil in capaciteit.

    Als er verschil is in de 'klank van condensatoren', waarin zit dat dan en hoe hangt dat samen met de constructie en de gebruikte materialen?
    zover ik heb begrepen zijn condensators toch een soort van opslag vaatjes.
    inhoevere heeft het voltage invloed bij het 'opladen' dus reageert een 40 v sneller dan een 240v omdat de eerste sneller vol is?

  6. #366

    Standaard

    Tjeezus, hops, die vraag heb ik gesteld op 21 april 2012; en Loef had er een dag later al een bevredigend antwoord op.

    Je lokt me gewoon terug naar de elektronicahoek hè?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #367
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Tjeezus, hops, die vraag heb ik gesteld op 21 april 2012; en Loef had er een dag later al een bevredigend antwoord op.

    Je lokt me gewoon terug naar de elektronicahoek hè?
    Maar die elektronicahoek is ook best wel zeeeer interessant.
    want hoe bevredigend het stukje van loef ook is, het is geen wetenschappelijk feit ;-)
    alles te maken met oren die horen, oren die in de loop van de tijd gehoorschade oplopen of door ouderdom minder gevoelig.
    dus de perceptie van geluid is ook afhankelijk van de techniek, mogelijk en onmogelijkheden in ons hoofd.

    nu ben ik redelijk leek op elektronica gebied, maar volgens mij lopen er kleine spanningen/voltages door een gitaar.
    dus in hoeverre laat een cap van 40 v sneller dan een 400v tijdens gebruik?
    hiervoor zou je eigenlijk een elektronisch signaal dat gelijk is als een gitaartone door een signaalpad van een gitaar moeten sturen om dan met verschillende caps te horen en meten wat er gebeurt.
    waarom een elektronische signaal? omdat aanslag nooit 100% gelijk is.

    ooit een versterker gezien met tientallen grote elco erin, dan kon dynamiek in muziek veel sneller weergegeven worden omdat een trafo dit nooit zo snel kon leveren.
    klinken dan 2 caps van de halve waarde in serie beter dan 1 cap (of moeten die dan juist parallel?) in een tone circuit

    maar misschien zit ik wel op een heel verkeerd spoor en klopt het idee van opslagvat in een toneregeling helemaal niet :-)

  8. #368

    Standaard

    http://www.aqdi.com/tonecap.htm


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  9. #369
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    @Gearjunkie.
    niet dat ik alles begrijp, maar wel dat het gedoe rond tonecaps weinig nut heeft.
    prachtig stukje werk van Hank Wallace & Chad Barbour.
    dank je wel voor deze link

  10. #370

    Standaard

    Helemaal mee eens, mooi stukje!
    Ik vroeg me bij nader inzien toch af wat de spanning die een condensator aankan ermee te maken heeft, hoe die dan het functioneren zou beïnvloeden; maar dat blijkt helemaal niet aan de orde.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top