Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Verschil tussen Gibson Studio en Studio lite?

    Ik snap dat de ene een wat lichtere body (dunner?) heeft maar zijn er verder verschillen? Hoe kan ik verder een Studio (optisch) van een studio lite onderscheiden en andersom? Ik zie het verschil namelijk vaak niet behalve dat de studio lite wat andere (meer verschillende?) kleuren lijkt te hebben.

    Oh ja , en dan heb je ook nog de studio plus. Hoe zit het daarmee?

    Had de search functie gebruikt maar kon geen relevante topic vinden hierover.
    Laatst gewijzigd door Braindead; 8 mei 2009 om 15:18
    " Great minds think alike"

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Wikipedia:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Les Paul Studio Lite
    In the mid 1990s Gibson produced the Studio Lite and Studio Lite M-III. The Lite models were produced with balsa wood (referred to as "chromyte" in advertisements) portions of the body to reduce the guitar's weight, responding to some players' complaints about the heaviness of a standard Les Paul after four or five hours of playing. The Studio Lite M-III was produced with a new pickup configuration: 2 humbuckers with a single coil in the middle. The pickup selector switch gave five single-coil options in the "up" position, and four humbucker combinations in the "down" position, plus an "off" position. The name M-III refers to the Gibson M-III model, which was a Superstrat-style guitar, for which these electronics were originally developed.
    Hij is dus inderdaad lichter. De M-III heeft een extra SC in het midden, en de pickup switch is anders geconfigureerd.
    Laatst gewijzigd door Ace 1.15.19; 8 mei 2009 om 15:27
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  3. #3

    Standaard

    Zover ik weet hadden de 'lights' idd dunnere bodies. Ik herinner me de Studio Light en de Custom Light (ook dunnere body en aan de achterzijde van de body geen binding).
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4

    Standaard

    Dus optisch is het moeilijk te zien, behalve aan de dikte van de body. Die single coil hebben ze niet allemaal en een binding aan de achterzijde van de body heeft geen enkele studio. Verder niks waar je het aan kan zien? stemknoppen, opdruk afdekplaatje halspen misschien?
    " Great minds think alike"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Prijskaartje misschien?

    En inderdaad, die SC zit er alleen in bij de M-III versie.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 oktober 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    338

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Zover ik weet hadden de 'lights' idd dunnere bodies. Ik herinner me de Studio Light en de Custom Light (ook dunnere body en aan de achterzijde van de body geen binding).
    Dat is niet waar. De Studio Lite is gewoon even dik. Heb er zelf eentje gehad, hele fijne gitaar.

    De Studio Plus is een Studio met een flametop.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2007
    Locatie
    Winschoten
    Berichten
    118

    Standaard

    Volgens mij zijn de Studio Lite's vrij gemakkelijk te herkennen aan de kleuren waarin ze geleverd werden. Deze zijn namelijk vrij zeldzaam in Gibson gebruik: Donker blauw, teal green, etc.
    Daarnaast heb ik ze alleen nog maar gezien met zwarte hardware. Hoop dat je hier wat aan hebt!
    Laatst gewijzigd door Rubster; 8 mei 2009 om 19:18
    Gear:
    Fender Custom Strat
    Tokai Stratocaster
    Warmoth Tele

    Koch Powertone II
    Koch 4x12
    Yamaha VR5000

    TC Electronic G-Major
    Boss DS-1 (Keeley mod)
    Boss CE-3
    Roland FC-200

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 oktober 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    338

    Standaard

    Ze zijn ook geleverd in twee sunburst variaties. Cherryburst en tobaccoburst.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2007
    Locatie
    Winschoten
    Berichten
    118

    Standaard

    Dat kan, waarschijnlijk dan ook met gouden hardware? De Lite's zijn volgens mij ook geladen met 496R + 500T pickups, dat misschien ter herkenning?

    Ben niet echt een Les Paul fan, maar voor die Lite's heb ik toch echt eens serieuze GAS gehad!
    Gear:
    Fender Custom Strat
    Tokai Stratocaster
    Warmoth Tele

    Koch Powertone II
    Koch 4x12
    Yamaha VR5000

    TC Electronic G-Major
    Boss DS-1 (Keeley mod)
    Boss CE-3
    Roland FC-200

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 oktober 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    338

    Standaard

    Ja, klopt. Ik had de tobacco Sunburst versie. Die had gouden hardware en een ebony toets. Volgens mij hadden ze allemaal een ebben toets, maar dat weet ik niet zeker. En de 496R en 500T ceramic pickups idd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top