Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    ideetje Potmeter over op gitaar, wat te doen er mee?

    Ik gebruik op mijn Strat alleen de hals en brugpickup (met een dummy in het midden). Momenteel heb ik het zo gewired met een 3-weg schakelaar:

    Code:
    1) Neck
    2) Neck
    3) Bridge
    
    Waarbij de potmeters zijn:
    
    1) Volume
    2) Tone (neck)
    3) Tone (neck)
    Waarbij ik de ene tone vol open zet en de andere vol dicht. Als ik dan een tussen deze twee schakelingen schakel (dus neck pickup + tone max. of neck pickup + tone min.) geeft me dat een lekker gorgelend geluidje.

    Maar deze meer standaard layout vind ik toch wat vaker bruikbaar:
    Code:
    1) Neck
    2) Neck + Bridge
    3) Bridge
    
    Met de potmeters:
    1) Volume
    2) Tone (neck)
    En de derde heb ik over! Want de brug-tone wijzig ik echt nooit. Nou kan ik de knop er gewoon puur cosmetisch op laten bungelen, maar het zou leuker zijn als hij ook een functie had. Dus heeft iemand een idee wat ik er mee zou kunnen doen? Ik heb dus ook nog eventueel plek voor een middenpickup. Maar, ik wil wel gewoon precies op dezelfde manier schakelen met de 3-weg switch, dus dat mag niet veranderen.

    So, any ideas?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Misschien 'n bas-regelaar voor het neck-element?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Vervangen door een push-pull-potmeter, en gebruiken als serie/parallelswitch (serie = meer output & midboost)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Bedankt jongens!

    @Orpheo: Inderdaad een goed plan, komt wel af en toe van pas!

    @CMW: Hoogdoorlaat filter dus? Ik weet niet of dat zo bruikbaar zal zijn, maar het is in ieder geval iets ja. En ik kan het altijd proberen, kwestie van twee draadjes anders solderen denk ik.

    @Fender Yoda: Met twee single-coils in brug en neck lijkt me dat niet zo heel bruikbaar, zeker gezien dat ik de neck+brug niet voor solo's gebruik.

    Maar ik heb genoeg mogelijkheden nu. Mocht er nog wat zijn hoor ik het graag natuurlijk.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    je kunt er ook een volumeknop van maken zodat je of het volume van de mid-pickup volledig apart regelt (kun je die ook nog gebruiken) of dat je de brug en de nek kunt mixen

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Artnaz: de Fender Baja Telecaster heeft zo'n schakeling, en ik kan u verzekeren, dat geeft "some serious hairy balls" aan je geluid!
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Ok, top, ik zal het ook eens proberen!

    @Fredjuh: Ja, kan, maar ik zie er niks bruikbaars in persoonlijk. Hoe dan ook bedankt!
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top