Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard Actieve of passieve monitors

    Gisteren een gig gehad en we hadden 4 passieve monitors. Deze werden gevoed via een dedicated poweramp.
    Voor in de studio (en om mee te nemen naar gigs) wil ik voor de band 4 monitors kopen. Onze PA is naar de klote en monitors zouden handiger zijn. We zaten te denken aan 4 actieve, namelijk The Box MA120MK II van Thomann. We hebben een simpel Phonic MM1202A mixertje dat voor nu genoeg sporen heeft. We zouden dan 3 mixen willen/kunnen maken: 1 op de aux, 1 op de FX Send en 2 op de Main.
    Nu hoorde ik van de geluidsvan bij de gig gisteren dat passieve monitors met een poweramp makkelijker is. Hij zei: mocht er een keer een speaker kapot gaan dan is de uitgave minder groot. Maar wat ik op Thomann kon vinden, vergelijkbaar met bovenstaande, is het volgende: Deze poweramp deze speakers. Is dit vergelijkbaar en waarom zou het een beter zijn dan het andere?

    Ons budget is erg klein dus een prijs als voor de actieve monitors is érg fijn.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    In al mijn onnozelheid en onwetendheid zeg ik:

    Dienen monitors en PA geen heel ander doel?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ja absoluut, maar wij gebruiken onze PA-set om onze zang en toetsen te versterken in de studio. En dat is voor onszelf en dus als monitor .

  4. #4

    Standaard

    Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Het voordeel van passief is dat je voor die 59 euro makkelijk een nieuw monitor koopt als je de speaker opblaast. Bovendien is het wat minder gevoelig voor biergooiend publiek.

    Actief is natuurlijk veel praktischer omdat je geen losse versterkers naast het podium nodig hebt. Gewoon stroom en signaal erin, en spelen maar!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    En qua kosten?

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Als ik die actieve monitor bekijk zie ik een mooi ding met een 12"speaker en een 120 watt versterker, voor 125 euro. Hij heeft een aantal ingangen en potmeters op de voorkant. Max SPL is 120dB dus dat houdt in dat het rendement van de speaker rond de 100dB/w/m moet zitten. Vroeger kostte alleen zo'n speaker 350 euro en ik begrijp niet hoe ze zo'n ding kunnen leveren voor 125 euro, want ze moeten daar ook nog op verdienen.

    Je zou kunnen concluderen dat het kwalitatief niet veel kan zijn voor die prijs, maar dat zul je moeten ondervinden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Tja het zal inderdaad geen supergeval zijn. Maar met een beetje voorzichtigheid moeten ze volgens mij wel een paar jaar mee kunnen gaan. We gebruiken ze in de studio om 1 of 2 keer in de week een uur of 4 te kunnen repeteren en er komt 4x zang en toetsen overheen. De zang gaat wel behoorlijk hard en er wordt geregeld flink in geschreeuwd. Ik vraag me af of ze dat aan kunnen...
    Het hoeft geen superkwaliteit te zijn, we moeten onszelf gewoon kunnen horen en het moet betrouwbaar spul zijn. Dus niet dat er na 3 maanden al eentje mee kapt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Ik denk dat die 120 db volume is berekend in theorie: die 120 watt is aan 4 ohm en de speaker is 8 ohm...
    Je bent ietsje flexibeler met de actieve monitoren want een losse eindtrap heeft maar 2 kanalen terwijl je actief voor elke speaker een kanaal hebt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ja precies. We willen ze dan op het mengpaneel aansluiten zodat we atm 3 verschillende mixen kunnen maken. wat niet écht nodig is, want als iedereen gewoon alle vocals en toetsen krijgt werkt het ook. Maar het zal wel íets schelen.

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Luistert: een goed ontworpen versterker gaat ook goed met de speaker om, maar kost een paar centen. Een STK blokje van 120 watt kost 5 euro of zoiets.

    Ik kom nog uit een tijd dat we JBL middentoon drivers gebruikten van 2500 gulden per stuk en TAD hoogdrivers van 1200 gulden, om niet te praten over de Altec Lansing laagdrivers van meer dan 1000 gulden en de Crest en Crown of Hill versterkers van vele duizenden guldens per stuk.

    Dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen, ik heb nog vier Dynacord (bijna niet te tillen) speakerboxen op palen, met een groot actief Dynacord mengpaneel/versterker. Dat spul staat in een gesloten aanhanger buiten langzaam weg te rotten en dat heeft ooit een vermogen gekost, maar brengt geen flikker meer op.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top