Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Mesa Quad, storing?

  1. #1

    Standaard Mesa Quad, storing?

    Hey allemaal,

    sinds enige tijd ben ik de (trotse) eigenaar van een 2e handse Mesa Boogie Quad preamp. Maar ik heb toch wat ontdekt wat me niet helemaal zint...

    Ik had vrijdag een vrij groot optreden (in mijn scene dan) in Belgie en ergens tijdens het eerste nummer van de set veranderde de Quad van kanaal. Er zit een 'extra' feature op de amp, namelijk dat je meerdere kanalen tegelijk aan kunt zetten. En om de een of andere reden gingen in een keer lampjes van alle kanalen branden... dus in plaats van mijn lekkere (enkele) high gain kanaal waarmee ik aan het rammen was kreeg ik in een keer een stuk minder gain uit de amp. En de footswitch veranderde wel nog van kanaal, maar de amp niet! Ik dacht meteen aan een defect in de footswitch (kabelbreuk ofzo) maar ik heb het eerder gehad bij een klein optreden, toen speelde ik zonder footswitch (vergeten...)
    Toen had ik hem net en deed hij sowieso af en toe raar (stof oid dacht ik), maar het is toch nog niet helemaal weg.

    Ik heb de schema's bekeken, maar ik kan er weinig wijs uit mbt dit probleem. Iemand ervaring hiermee? Of enig idee...?
    schema's:
    http://www.schematicheaven.com/mesaboogie.htm

    misschien dat ik hem sowieso weg breng naar iemand met meer verstand, maar het zou fijn zijn als ik het probleem iig aan kan wijzen. Hij doet het ook niet altijd (in 'no control' mode springen ) namelijk...

    Alvast bedankt,
    Rik

    edit: verkeerde site
    http://www.tubefreak.com/schema.htm
    Laatst gewijzigd door (V)etallica; 21 april 2009 om 18:22 Reden: typo
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    Hey allemaal,

    sinds enige tijd ben ik de (trotse) eigenaar van een 2e handse Mesa Boogie Quad preamp. Maar ik heb toch wat ontdekt wat me niet helemaal zint...

    Ik had vrijdag een vrij groot optreden (in mijn scene dan) in Belgie en ergens tijdens het eerste nummer van de set veranderde de Quad van kanaal. Er zit een 'extra' feature op de amp, namelijk dat je meerdere kanalen tegelijk aan kunt zetten. En om de een of andere reden gingen in een keer lampjes van alle kanalen branden... dus in plaats van mijn lekkere (enkele) high gain kanaal waarmee ik aan het rammen was kreeg ik in een keer een stuk minder gain uit de amp. En de footswitch veranderde wel nog van kanaal, maar de amp niet! Ik dacht meteen aan een defect in de footswitch (kabelbreuk ofzo) maar ik heb het eerder gehad bij een klein optreden, toen speelde ik zonder footswitch (vergeten...)
    Toen had ik hem net en deed hij sowieso af en toe raar (stof oid dacht ik), maar het is toch nog niet helemaal weg.

    Ik heb de schema's bekeken, maar ik kan er weinig wijs uit mbt dit probleem. Iemand ervaring hiermee? Of enig idee...?
    schema's:
    http://www.schematicheaven.com/mesaboogie.htm

    misschien dat ik hem sowieso weg breng naar iemand met meer verstand, maar het zou fijn zijn als ik het probleem iig aan kan wijzen. Hij doet het ook niet altijd (in 'no control' mode springen ) namelijk...

    Alvast bedankt,
    Rik

    edit: verkeerde site
    http://www.tubefreak.com/schema.htm
    Heb je wel de juiste footswitch (er zijn namelijk 2 versies beschikbaar). achter op de Quad staat welke je moet hebben. Ik heb ooit soortgelijke problemen gehad, bij mij lag het aan de kabel 4 polig XLR. Bij mij waren de draden verkeerd gesoldeerd!

    Ik heb m weggebracht bij een monteur in Heythuisen, die was er zo klaar mee.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    De quad is inderdaad een kieskeurig geval met de footswitch. Er zijn er twee voor de quad: De FU2 (4 polige kabel) en de FU2A (6 polige kabel). Die laatste is een anders gelabelde FU3 (van de Mark IV). Die laatste werkt ook alleen op latere versies van de quad met een aangepaste switching matrix.

    Welke heb jij en welke staat op de achterkant van de amp?

  4. #4

    Standaard

    Footswitch: FU-2A
    Quad: FU-2A only
    dus dat komt overeen.

    Maar zoals ik in mijn post al zei denk ik dat het aan de amp zelf ligt. Omdat het probleem zich ook voordoet wanneer er geen footswitch is aangesloten.

    edit: meestal doet hij het ook wel gewoon, alleen af en toe vliegt hij in 'no control mode'... dus alle kanalen tegelijk aan. Ik heb nu weer 2,5 uur lang gespeeld zonder dat er iets leek mis te gaan. Maar op het moment dat ik de power switch uit zette zag ik ineens alle lampjes aangaan voordat alle stroom eraf was. Na wederom aanzetten stond hij in jawel: 'no control mode'
    Kan het iets te maken hebben met de stroomvoorziening? Of dat hij dit gaat doen bij een onregelmatigheid in spanning/stroom? Ik heb er iig geen powerconditioner oid bij...
    Laatst gewijzigd door (V)etallica; 22 april 2009 om 16:49
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    Footswitch: FU-2A
    Quad: FU-2A only
    dus dat komt overeen.

    Maar zoals ik in mijn post al zei denk ik dat het aan de amp zelf ligt. Omdat het probleem zich ook voordoet wanneer er geen footswitch is aangesloten.

    edit: meestal doet hij het ook wel gewoon, alleen af en toe vliegt hij in 'no control mode'... dus alle kanalen tegelijk aan. Ik heb nu weer 2,5 uur lang gespeeld zonder dat er iets leek mis te gaan. Maar op het moment dat ik de power switch uit zette zag ik ineens alle lampjes aangaan voordat alle stroom eraf was. Na wederom aanzetten stond hij in jawel: 'no control mode'
    Kan het iets te maken hebben met de stroomvoorziening? Of dat hij dit gaat doen bij een onregelmatigheid in spanning/stroom? Ik heb er iig geen powerconditioner oid bij...
    Denk niet dat het aan de stroom ligt als hij het ook thuis doet. Ik zou hem eens laten nakijken, klinkt alsof er ergens een foutje zit in het switching systeem. Misschien kapotte LDR's?

  6. #6

    Standaard

    Ik dacht dat LDR's lichtgevoelige weerstanden waren... maar ik zie ze inderdaad wel zitten in het schema voor de footswitch. Er staat in ieder geval "LDR" in het schema.
    http://www.tubefreak.com/s-foot.gif --> en dan rechtsonderin bij de "receiving end in Quad"

    Als dit het probleem is, wordt dat dan een prijzige reparatie?

    En als nog meer mensen ideeën hebben: shoot!

    Thanks,
    Rik
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  7. #7

    Standaard

    Gisteren weer even zitten klooien en ik wordt er al beter in om hem in 'no control mode' te krijgen, alleen eruit halen lukt niet.

    Maar dit keer dacht ik slim te zijn en de LDR's via een losse footswitch te bypassen, maar dit lukt niet... lampje van het kanaal, dat ik via de losse footswitch activeer, gaat wel wat harder branden maar er gebeurt verder niks.
    --> http://www.tubefreak.com/s-quad4.gif

    Zouden natuurlijk nog steeds de LDR's kunnen zijn die continu een hoog signaal afgeven o.i.d.
    maar ik dacht dat ik ze wel kon uitschakelen via de FU-2A on/off switch op de amp...?
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    Als dit het probleem is, wordt dat dan een prijzige reparatie?
    Hoeft niet prijzig te zijn, componenten zijn niet zo duur. Je kosten hangen meer af van de vraag of de storing makkelijk is op te wekken. Als tech wil je zeker van je zaak zijn en zul je de fout dus moeten constateren voor je met zekerheid kunt zeggen dat het is opgelost. Daar kan veel tijd in gaan zitten. Ik denk dat een IC in je schakellogica op een bepaald moment een eigen leven gaat lijden. Het heeft iig niets te maken met aarding of een verkeerd pedaal.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht

    maar ik dacht dat ik ze wel kon uitschakelen via de FU-2A on/off switch op de amp...?
    Dan wordt de switching matrix nog altijd gebruikt door de external switching jacks.

    Ik denk ook dat het in een van de schakel ic's of in de LDR's zit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top