Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard B-standaard stemming Les Paul

    Hallo,

    Ik bespeel voor metal een Epiphone Les Paul standaard. Ik tune deze vaak in D standaard of Drop D. Maar laatst heb ik een riff opgenomen terwijl de gitaar in B standaard stond. Oftewel, de stemming van een 7-snaar.

    Dit bracht me op het volgende idee: In hoeverre is het mogelijk een pakje snaren voor een 7-snaar kopen en deze dan op mn Les Paul zetten? Dan dus de hoge E snaar er neit op gooien..

    Krijg ik dan problemen met nekspanning en ontstemming en dat soort onzin?

    Nog een vraagje: In wat voor stemming staan bariton-gitaren vaak?

    Alvast bedankt,
    Jelmer.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Nope dat kan gewoon omdat de snaarspanning praktisch hetzelfde is.
    Baritongitaren zijn vaak B of A
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  3. #3

    Standaard

    Op zich is het geen probleem, alleen misschien moet je topkam uitgeveild worden, omdat er opeens veel dikkere snaren op gaan.
    Dreadmember

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2006
    Locatie
    Gent, België
    Berichten
    568

    Standaard

    En misschien best je hals wat laten bijstellen, zodat hij niet krom trekt door de extra spanning.
    Blues Hour: These minstrels will soothe your jangled nerves.

    Gezocht: Gibson Les Paul Studio Gem (blauw, donkergroen of sunburst)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 november 2007
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    573

    Standaard

    Kans dat je hals kromtrekt is erg klein, maar ACHTUNG! maar aanwezig...! Maar je moet even kijken naar je kam ook..
    Succes ermee!
    2 Fenders, 3 Gibson's,1 Ibanez prestige special edition,1x Taylor 310 1 Marshall DSL, en een Fender blues deluxe, en GAAAAAAAAAAAAAAAAN

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2006
    Locatie
    Blood Mountain
    Berichten
    239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JeanPaul du Vinnie Bekijk bericht
    En misschien best je hals wat laten bijstellen, zodat hij niet krom trekt door de extra spanning.
    welke extra spanning? je kan met een baritonstemming net zo goed even veel of zelfs minder spanning hebben dan met een standaardset.



    Aan de topicstarter: de meest gebruikte baritonstemming is van laag naar hoog: B E A D F# B, oftewel standaard E stemming en alles 5 halve tonen lager stemmen.

    Ik raad je ook af een 7string set te kopen, de spanning van de lage B snaar is meestal te slap in verhouding met de andere snaren... welke set gebruik je nu voor E-stemming? Bij een .010 naar .052 set is een .072 een goede keuze voor lage B, bij een .011 naar .054 set eerder een .074
    Laatst gewijzigd door onze_jef; 15 april 2009 om 15:54

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2007
    Locatie
    regio eindhoven
    Berichten
    122

    Standaard

    probeer anders GHS snaren , heb op het moment GHS zakk wylde snaren 0.10-0.60 speelt heerlijk zowel in E als Drop A. ( is natuurlijk wel persoonlijke smaak )
    De kans dat je hals krom trekt is natuurlijk altijd aanwezig , maar als je rustig en voorzichtig je snaren erop legt verwacht ik niet dat je veel problemen zult hebben. Opnieuw afstellen zou dan nog eventueel handig zijn.
    succes

  8. #8

    Standaard

    Opnieuw afstellen is misschien wel een optie voor je, al helemaal als je langere tijd in B-standaard wilt spelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.328

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2shane Bekijk bericht
    probeer anders GHS snaren , heb op het moment GHS zakk wylde snaren 0.10-0.60 speelt heerlijk zowel in E als Drop A.
    Ik gebruik ook de GHS (of Dunlop) Zakk Wylde's 010-060 voor D-dropped-C, misschien zijn de 011-070 wel perfect voor jou B...

    Ze kosten geen zak, dus proberen maar!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Weert
    Berichten
    3.008

    Standaard

    Ik heb mijn gitaar ook ooit in B gehad. Ik gebruikte ook een GHS Zakk Wylde setje, maar wel kocht ik er een extra omwonden G-snaar bij (wat in E stemming de G snaar is althans, de derde van onder dus). Die was 022 of 024. De hoge 010 gebruikte ik dan niet, zodat de 013 snaar de hoogste wordt.
    Er staat dan juist minder spanning op de hals, waardoor je deze mogelijk een beetje moet aandraaien. Ook de intonatie moet je dan bijstellen.
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top