Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1

    Standaard Reverb op het podium

    Ik zit met een klein probleempje. Over iets meer dan een week staat er een optreden geland waarbij er op het podium alleen een gitaarversterker beschikbaar is zonder ingebouwde reverb. Er zit geen reverbpedaal in mijn effectketen, maar ik zou er thuis of in de oefenruimte niet over peinzen om zonder reverb te spelen. De technicus heeft me verzekerd dat het te veel moeite zou zijn om de versterker te verwisselen (meerdere bands gebruiken dezelfde apparatuur op die avond) en dat je "helemaal geen reverb nodig hebt in livesituaties". Ik vermoed dat dat laatste gewoon een kwestie van smaak is en afhangt van de hoeveelheid galm die de ruimte toevoegt (akkoestiek).

    Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak? Toch een beetje reverb toevoegen in kleine/middelgrote zaaltjes om wat minder kaal te klinken? En wat zouden jullie doen in een situatie als bovengenoemde?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    ik speel zelf nauwelijks met reverb live. Je kan natuurlijk een pedaaltje meenemen voor de zekerheid, of de geluidsman vragen of het mogelijk is via de P.A. een klein beetje reverb toe te voegen over je gitaar kanaal...

  3. #3

    Standaard

    Ligt natuurlijk heel erg aan welke muziek je maakt. Ambience en zo kan ik niet voorstellen zonder bakken reverb, rock juist des te minder. Clean kan het zeker wel wat toevoegen, teveel bij OD wordt t te indirect.

    Ik bepaal per optreden de stand van mn (spring) reverb op mn amp.
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 oktober 2008
    Locatie
    Castricum / Haarlem
    Berichten
    224

    Standaard

    Ik zweer bij m'n springreverb en ik zou zonder niet willen spelen. Dus ik zou aanraden, of koop een goeie reverb en snel, of leen een pedaaltje bij een bevriende gitarist? Van de akoestiek zou ik niet uitgaan, tenzij je echt in een flinke zaal staat
    It was never my intention to play guitar, therefore I am not a guitarist - Johnny Greenwood

  5. #5

    Standaard

    Eeen beetje reverb staat bij mij altijd aan, anders vind ik het te doods klinken. Een tikkie reverb maakt het veel levendiger, ook in live situaties, vind ik

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    Te veel moeite om een amp te wisselen?
    Ik denk dat het langer kost om je instellingen te vinden op een voor jou onbekende amp!
    Eq-en en Gainen moet zo gedaan zijn (indien het een goede tech is, maar gezien het feit dat hij zegt dat reverb niet nodig is betwijfel ik dat***)

    Maar zoek voor de zekerheid maar naar een reverb pedaaltje!


    ***= Ik zou niet zonder reverb kunnen als tech in live situaties, alles klinkt een stuk lekkerder, ruimtelijker! Maar het is een kwestie van smaak, genre, etc. Ik vind het wel heel cru om gewoon te zeggen: is niet nodig.

    Ik heb hier dan wel een oordeel klaarliggen op de feiten die ik voor mij heb gekregen, mocht mijn oordeel incorrect zijn pas ik graag mijn statement aan(mits goede argumenten).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Veel podia ,die op een avond gebruikt worden door meerdere bands, hebben geluidstechnici die niet graag alles iedere set willen wisselen. Leer muzikanten kennen en je weet waarom. Sommigen willen alleen een SM57 voor een speaker en dan alleen links uit het midden. Sommigen willen alleen spelen op hun eigen combo en dan alleen een kwartslag gedraaid richting de zijkant. De volgende alleen op een amp met een 2 x 12 inch kast enz ,enz.
    Dat willen ze voorkomen en zeggen dus , veelal terecht , geen wisselingen op een dag.
    Dat werkt in de praktijk ook best goed. Ik heb vaak opgevraagd wat er dan staat en dan ben ik even gaan kijken in een grote winkel wat voor amp dat is en even uitproberen.
    Meestal is een reverb voor een grotere zaal niet echt noodzakelijk en klinkt de amp droog ook best goed genoeg. Dat alleen als je stijl geen reverb nodig heeft. Neem een delay of een reverbpedaal mee als je per se ruimtelijk wilt spelen.
    Als je met een band komt spelen , neem dan een rider mee. Dat is een lijst met spullen die je nodig hebt voor een optreden. Hoeveel microfoos , voor welke instrumenten , hoeveel mensen komen er op het podium te staan en waar. Wie wil monitoring en welke zaken moeten via de monitoring te horen zijn bij wie.
    Veelal wordt gevraagd zo`n lijst op te sturen. Hoe beter je die voor elkaar hebt , des te makkelijker gaat het wisselen.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2003
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.407

    Standaard

    Ik ken die grappen van geluidstechnici. "Er staat goeie apparatuur op het podium, waar iedereen gebruik van moet maken..." Kapotte versterkers, kleine transistor ampjes, drumstellen met dolgedraaide schroeven en gammele stands. Soms zaten er inderdaad goeie spullen bij, zoals een hele vette oude fender twin.... waar ik met mn metalband op moest spelen. Ik zou even heel goed informeren wat voor apparatuur er beschikbaar is zodat je tenminste de nodige voorbereidingen kan treffen. Het is immers erg belangrijk dat jij je zeker voelt als je op het podium staat, met je eigen spullen en je eigen sound is dat vaak het makkelijkst te bereiken.

  9. #9

    Standaard

    De technicus is in dit geval iemand die ik goed ken en waarvan ik vermoed dat hij wel verstand van zaken heeft. Maar ik weet ook dat hij qua gitaargeluid vaak een totaal andere smaak heeft dan ik. Vandaar dat ik het karakter van mijn geluid liever zelf ik de hand wil hebben.

    Een fatsoenlijk reverbpedaal lijkt me nogal prijzig voor eenmalig gebruik en mijn delay zit al in mijn leadlus. Ik ga hem binnenkort maar even bellen denk ik en kijken of ik een eigen versterker kan plaatsen of hem zover kan krijgen een beetje reverb op het kanaal te zetten. Hoewel dat laatste lastig is bij iemand die net zo eigenwijs is als ik zelf .

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.520

    Standaard

    Uit een zaal komt er meestal al een hoop galm terug dus zelf zou ik er niet zo snel daar nog wat aan toevoegen maar soit, tis vooral een kwestie van smaak.

    Ik maak er geen punt van om aanwezig backline spul te gebruiken, als je zelf effecten mee neemt dan heb je genoeg aan een goed clean geluid en meestal staat er wel een twin.

    Een reverbpedaaltje van Boss of EH kosten je de kop niet en anders is er nog altijd Digitech of iets van Danelectro. Dat zal wel geen buizengalm geven maar voor live luistert dat minder.
    Een delay is effectiever, die kan je ook mild afstemmen voor een ruimtelijk effect met wat gedraai.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top