Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 111

Discussie: Supreme Tux Deluxe

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard Supreme Tux Deluxe

    Onlangs speelde ik op een festival, waarbij de gitarist van de groep voor ons speelde op zijn Guttlin Supreme Tux. Was de eerste keer dat ik een van mijn zelfbouws es in optimale omstandigheden hoorde (zonder dat ik ze zelf bespeelde). Klinkt mss wat corny maar ik was onder de indruk van de gitaar ... en eigenlijk wat jaloers dat ik er zelf zo geen meer had.

    Vermits ik dit weekend niks kon doen (moet blanke lak hebben voor de andere gitaren die aan 't bouwen ben, winkels toe) en ook omdat ik onlangs een partij hout heb binnengedaan: aan de slag

    Bedoeling is om een Supreme Tux te bouwen (met nog een extra twist eraan, hence "Deluxe" (en ook omdat het belachelijk cliché goed klinkt)



    Het zal dus zoiets worden maar dan met een holte en een F-gat met binding in de carved top. Ik twijfel nog of ik 'm wel zwart maak (al moet dat bijna vanwege de benaming) Koffiemetmelk bruin lijkt me ook wel chique en als ik gek wil doen, doe ik 'm in het goud (Elvis had een gouden Tux dedju!)

    Specs:

    mahonie body / maple carved top / maple of mahonie hals, weet ik nog niet. bddy wordt iets tussen full en thinline in.

    Fretboard: waarschijnlijk ebben. Ik ben normaal niet voor inlay maar mss waag ik me er toch aan en zet ik een tekst in de toets in MOP
    Hele handel met witte binding uiteraard.

    Pups: ben de laatste tijd meer voor humbuckers, dus waarschijnlijk iets vintage PAF achtig. Electronica: niks speciaals, ik hou van simpel.

    Wil er graag een bigsby op maar dat lukt waarschijnlijk niet bij dit model: carved butt maar te kort voor een B7 oid.

    Dit weekend bezig geweest met body:



    top moet aan de onderkant hol gecarved worden (ivm het F-gat)



    Laatst gewijzigd door barno; 14 april 2009 om 00:43

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    meesterlijk gaaf plan. helemaal te gek.

    ik zou 'm zelf niet bruin of goud maken, maar wijnrood, maar dat is natuurlijk slechts smaak.

    over het bigsbyprobleem. zo'n ding die je op sg's ook kunt zetten, die heeft een vlakke top nodig, voor de 'pootjes' waar ie op leunt. maar dit is toch een zelfbouw gitaar.kan je net zo goed de pootjes een beetje verzinken. heb je toch je bigsby, maar niet het geklooi van de B7.

  3. #3

    Standaard

    Of lekker een Duesenberg-bigsby. Ben je ook gelijk van het gekloot met snaren op pinnetjes af.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    thx
    het bigsbyverhaal is wat moeilijk omdat ik met de carve zit maar ook met de korte afstand achter de brug en bovendien met de gebogen lijn van de kont. Ik ga het nog eens tegoei bekijken:

    een van de enige manco's van het ontwerp is de relatief slechte access op hoge frets. Daar wil ik bij deze gitaar iets aan doen door de joint anders te ontwerpen. Als ik de toets iets verder naar buiten kan leggen, komt de brug ook iets naar voren en geeft dit meer ruimte voor een eventuele bigsby.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    en een B5 dan barno?



    die moet passen. verder ben ik het met het wijnrood van orpheo eensch.
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    B5 is voor flattop (tele, SG etc)
    maar mss kan ik 'm zo carven dat het toch lukt. anderzijds stoort het me dat ik mijn carve zou moeten aanpassen aan een Bigsby. Time will tell

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    volgens mij kun je m wel zo carven dat het kan hoor barno
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    B5 is voor flattop (tele, SG etc)
    maar mss kan ik 'm zo carven dat het toch lukt. anderzijds stoort het me dat ik mijn carve zou moeten aanpassen aan een Bigsby. Time will tell
    nee, nee, dit bedoelde ik juist.
    hij rust op van die 'pootjes'. als je dan die plek juist vlak laat, dan is de top in t midden van dat ding wel een beetje bol. dit ding dus een beetje laten verzinken op strategische plekken. dat kan wel met deze zo. past precies.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    denk ook dat deze prima past, zonder het lelijk te maken!
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  10. #10

    Standaard

    @barno,

    Is het misschien een idee om een soort 'tremolo-pocket'-uitsparing te maken in je carve, zodat dat stuk vlak blijft en de rest wel een nette carve heeft?

    Ik heb hier overigens geen voorbeeld van, dus ik weet niet precies hoe het staat

    Anyway, mooie gitaar weer, ik ben meestal van de conventionele modellen, maar ik vind je Guttlins elke keer als ik ze zie weer mooier! Keep up the good work.

    gr. Lennert
    -Epiphone Les Paul
    -Hendricson T-60 tele
    -Ibanez SA2160FM
    -EW20ZWENT1201
    -Martinez classic

    -VOX VT50XL (2x12")
    -Boss OD3 overdrive
    -d'Addario stempedaal
    -homebuilt channelswitch

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top