Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: vocal effecten live

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music vocal effecten live

    Dit is een beetje een crosspost, daar voor sorry, Maar mijn andere topic in 'effecten' ging opeens over een ander onderwerp.

    Ik heb gegoogled, gezocht op dit forum, naar winkels gegaan.
    Maar niemand heeft er echt verstand van, waarschijnlijk ook omdat niemand het praktiseert.

    Ik ben opzoek naar effecten voor zang. Deze wil ik tussen de mic en het board van de geluidsman kunnen plaatsen. Het liefst ook bedienbaar met mijn voet. En het allerliefst een alles in 1 kastje.
    Wat is zoek is: EQ(low cut), reverb, delay.

    Stel ik gebruik hier gitaar pedaaltjes voor, kan dat gewoon?
    Iemand tips?

  2. #2

    Standaard

    je kan gewoon een gitaar-stompbox voor je vocalen gebruiken hoor.

    de bassist van m'n band gebruikt af en toe een distortion pedaal voor z'n zang. hetzelfde geld natuurlijk voor een reverb, delay, eq etc.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Kan je bij friezen sowieso dat verschil in toestanden van ontbinding ruiken?

  3. #3

    Standaard

    Nee, dat werkt niet. Stompboxen zijn niet gevoelig genoeg voor een microfoon.
    Je moet iets hebben als een microfoonvoorversterker, en een multi-effect.
    Dan neem je bv deze mengtafel, en aan de aux hang je een multi-effect, dan kan je alles precies regelen, en nog in stereo ook. Twee touwtjes naar de mengtafel en klaar.



    [EDIT] Ik zie nou dat er geen aux-sent opzit... Maar goed, effe zoeken naar een tafeltje die dat wel heeft.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Het kan op zich wel, ik heb eens een klus gedaan met een zanger die een heel pedalboard voor zich had liggen en hij gebruikte prachtige effecten op zijn stem, ook chorus moet je eens proberen, te gek kan dat zijn.

    Maar de microfoon is laagohmig en gebalanceerd en de gitaar is hoogohmig en ongebalanceerd. Dat is op te lossen met een transformator en die zijn er in de vorm van een jackplug met een verdikking, waar je weer een andere jackplug kan insteken. De microfoon moet je dan ongebalanceerd aansluiten door de XLR 3 aan 1 te leggen. 2 is hot en 3 is cold en 1 is massa. Maar je kunt ook een verloopsnoer kopen van XLR female naar mono jackplug. Die steek je in die trafo en die maakt er een hoogohmig signaal van waar je stompboxen goed mee omgaan.

    De geluidsman pakt dan de uitgang van jouw pedalboard en sluit dat aan op een DI box, waar dan weer een gebalanceerd microfoonsignaal uit komt.

    Je kunt dan zelf al je effecten regelen, maar houd er rekening mee dat sommige effecten het rondzingen op de monitoren behoorlijk in de hand kunnen werken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5

    Standaard

    Ja, maar dan zit je nog steeds met een te lage output van de mic.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Stompboxen werken toch op het signaal dat uit de gitaar komt? En een gitaar geeft (een niet actieve gitaar) niet meer spanning dan een microfoon, alleen is de microfoon tussen de 200 en 600 ohm en de gitaar is hoogohmig.

    De transformator (ik heb er twee) maakt van dat microfoonsignaal een gitaarsignaal, dat stuur je door die stompbox(en) en de geluidsman weet wel hoe hij dat op zijn mengtafel moet krijgen.

    Ik kan me voorstellen dat een zanger zijn effecten veel beter kan bedienen dan een vreemde geluidsman. Als je een eigen geluidsman hebt die de nummers goed kent is het een ander verhaal, maar deze zanger wil zelf zijn effecten bedienen, nou dat kan. Ik heb het een zanger zien doen en dat was super.

    Wat je niet kan en moet doen is effecten gebruiken als distortion, dat geeft een berg compressie en het zal onmiddelijk rondzingen op de monitoren en op de zaalspeakers, maar delay, niet teveel galm en chorus/flanging zal goed lukken. Een telefoonstemmetje met dus alleen middentonen is ook geen probleem.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7

    Standaard

    Hm, wie weet, ik twijfel nu.
    Die trafo die je noemt is dus in feite gewoon een DI. Die heb je in passief en in aktief (batterijtje nodig of fantoomvoeding).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.955

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvD. Bekijk bericht
    Dit is een beetje een crosspost, daar voor sorry, Maar mijn andere topic in 'effecten' ging opeens over een ander onderwerp.

    Ik heb gegoogled, gezocht op dit forum, naar winkels gegaan.
    Maar niemand heeft er echt verstand van, waarschijnlijk ook omdat niemand het praktiseert.

    Ik ben opzoek naar effecten voor zang. Deze wil ik tussen de mic en het board van de geluidsman kunnen plaatsen. Het liefst ook bedienbaar met mijn voet. En het allerliefst een alles in 1 kastje.
    Wat is zoek is: EQ(low cut), reverb, delay.

    Stel ik gebruik hier gitaar pedaaltjes voor, kan dat gewoon?
    Iemand tips?
    Zoiets als dit?
    .........

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Hm, wie weet, ik twijfel nu.
    Die trafo die je noemt is dus in feite gewoon een DI. Die heb je in passief en in aktief (batterijtje nodig of fantoomvoeding).
    Nee hoor Bert, in bijna elke dynamische microfoon zit een trafo omdat de impedantie van de coil heel laag is, bij een ribbon mic is dat zelfs minder dan 1 ohm. Er zijn ook DI's die alleen maar uit een trafo bestaan en wat ik bedoel is een trafo die van 200ohm 100kohm ofzo maakt. Ik heb er twee, een soort dikke rol met een male jack aan de ene kant en een female jack aan de andere kant. Je kunt daarmee met een microfoon prima zingen op een gitaar of basversterker en uiteraard kun je er ook mee naar een pedalboard.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music

    http://www.artecsound.com/effect/se-adl.htmokay, hele fijne reacties!
    maar ik wil dit soort dingen voor 'live' fool proof maken.
    ik heb mijn eigen mic, ik wil aan komen op een podium, de mic die daar is unpluggen en in mijn board prikken, en gaan!
    Klopt deze opstelling dan?:
    mic -> pedaaltjes -> di -> snoer van de zaal naar hun apparatuur


    weet iemand een leuke “kleine” di(die dat snoer van de console gewoon accepteert). ik wil het hele board zo klein mogelijk maken, in verband met mijn gitaar/pedalboard die ik al mee zeul.

    ik denk aan de apparaatjes van artec, ze zijn klein en goedkoop:
    Direct Box parametic eq 8 band eq delay

    ik neig voor een eq naar de parametic omdat het alleen om knippen gaat van laag, en dat ding heeft meer bereik dan de 100hz die de graphix eq heeft.


    Laatst gewijzigd door JvD.; 11 april 2009 om 01:04

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top