Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Fasedraaier puzzel

  1. #1

    Standaard Fasedraaier puzzel

    Wie heeft dit type fasedraaier al eens eerder gezien, ik in ieder geval niet, het is een apart dingetje. Het komt uit een Egmond 1831 versterker, andere Egmonds die ik gezien heb bezitten een normale fasedraaier.......

    "prettyish kind of a little wilderness" - Jane Austen

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Bree
    Berichten
    297

    Standaard

    lijkt mij een split load PI te zijn

  3. #3

    Standaard

    Tja, daar lijkt het zeker veel op maar waarom die rare aansturing of zou het gewoon een tekenfoutje zijn en moet die 150k anodeweerstand van de eerste helft gewoon aan de plus? Het lijkt me sterk en ik kan er verder niks over vinden.
    "prettyish kind of a little wilderness" - Jane Austen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Misschien kun je kijken of het ook echt zo bedraad is, dat zou de tekenfout uitsluiten. Ik snap het ook niet echt, en het is ook raar dat ze ipv nF K doen.

  5. #5

    Standaard

    Ik kreeg zojuist antwoord van iemand die weer via via oude rotten uit het Philips Eindhoven buizentijdperk kent en die stellen letterlijk: Het is geen fout, de stroom van de tweede buis loopt daardoor naar massa, en draait daar fase.

    Oke, so be it. Laat ik hier maar mee ophouden, ik PM de moderator wel de discussie te verwijderen, dit gaat allemaal veel te ver en niemand heeft er echt wat aan, hoewel...je bent nooit te stom om iets te leren.
    "prettyish kind of a little wilderness" - Jane Austen

  6. #6

    Standaard

    Wat klets jij nou? Dit zijn de leukste discussies. Wacht effe af, je weet maar nooit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    @ Bert: + 10!
    Hier kunnen de Grote Buizen-Orakels van dit forum met het licht hunner wijsheid ons brave prutsers nu eens werkelijk bijlichten...

    Afgezien daarvan ben ik erg benieuwd naar waar de loper van die 1M-pot na de 10K-caps heen gaat.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Ik zag 'm net en om eerlijk te zijn: heb 'm nu nog niet door....

    1e vraag: is het schema exact hetzelfde als het daadwerkelijke circuit in deze versterker?

    Indien ja: kun je op diverse punten spanningen meten en hier posten?

    Ben benieuwd, iig. de "werkbank-quest" van 2009!

  9. #9

    Standaard



    Dit is het hele schema, soms wat lastig te lezen maar dan is de info in ieder geval compleet.

    Helaas is het circuit reeds eruit gehaald dus spanningen heb ik niet, dat is zeker jammer.

    Het schema schijnt te kloppen met de realiteit, tenminste volgens buizenkenner. Maar uit die hoek heeft men de werking/voordelen ook nog niet verklaard..

    Wat ik er tot nog van snap is: het tweede deel is in feite kangeroe/split load fasedraaier werkend op gridleak bias (10M weerstand doet dat) maar het mysterie zit in het eerste deel.

    Het lijkt een beetje op de SRPP schakeleing, uitleg bv op: ( http://www.tubecad.com/may2000/ ) die audiofielen zo mooi vinden als driver trap.
    "prettyish kind of a little wilderness" - Jane Austen

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    @ Bert: + 10!
    Hier kunnen de Grote Buizen-Orakels van dit forum met het licht hunner wijsheid ons brave prutsers nu eens werkelijk bijlichten...

    Afgezien daarvan ben ik erg benieuwd naar waar de loper van die 1M-pot na de 10K-caps heen gaat.

    Die gaat naar de uitgang van de tremelo intensity potmeter, ik denk dat dit een soort tremelo-balans-pot is, het is een interne potmeter dus je stelt hem eenmalig in, erg apart allemaal daar bij Egmond.
    "prettyish kind of a little wilderness" - Jane Austen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top