Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1

    vraagje Zelfbouw met tweedehands gitaar???

    Ik ben pas nieuw op dit forum en ik zit er al een tijd aan te denken om een elektrische gitaar te gaan bouwen. Mijn idee was een SG model.

    Zou het slim zijn (omdat ik niet al te veel geld heb) om een 2dehands gitaar te kopen waarvan ik de neck en electronica gebruik, en de body dus zelf te maken uit een blok mahonie hout? Ik kan dan zien hoe alles in aangesloten en hoef ik in feiten, als ik de body af heb, alleen de electronica te verwisselen en de neck te monteren.

    Ik heb gitaren gezien op internet van 30 of 50 euro, zou dit kunnen? Ik ben naar een houthandel geweest die zou kijken of hij nog iets bij het "afvalhout" had liggen. Het hout zal ook niet te duur worden verwacht ik.

    alvast bedankt,

    Marc

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    SG heeft vaak een setneck, dus een andere body maken wordt heel erg lastig.

    Als je bang bent voor de electronica, dan is dat niet nodig, daar praten we je wel doorheen.

    Je zou een kant en klare paddleneck kunnen kopen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2009
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    209

    Standaard

    Een paddle Neck zou inderdaad perfect zijn denk ik,
    kan je de kop nog een beetje naar eigen inzicht vormen
    en in de body "lijmen".

    *EDIT* als er al gaten in de neck zitten zou je het
    natuurlijk ook gewoon een bolt on kunnen maken,
    sinds je de body zelf maakt.
    Laatst gewijzigd door Blacksteen; 10 april 2009 om 19:42
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ritchie Blackmore
    Fun is for Disney!

  4. #4

    Standaard

    Best een leuk ideetje van je, maar de hardware en electronica uit een gitaar van 30-40 euro zal er niet beter op worden met een mahony body.

  5. #5

    Standaard

    bedankt voor jullie reacties! ik weet nu al een stuk meer,

    maar als ik een paddle nek koop en de losse electronica,
    zal dat niet heel duur worden? heeft iemand misschien een idee hoeduur en waar ik die het goedkoopst kan krijgen?

  6. #6

    Standaard

    Paddle neck op Google leverde er eentje op wat minimaal 99 euro kost, zie hier het resultaat.

  7. #7

    Standaard

    ik heb net wat gezocht ik kwam op ebay dit tegen : http://cgi.ebay.nl/EDEN-Paddle-Guita...3286.m63.l1177

    ongeveer 45 euro om naar nederland te halen.
    wat vinden jullie ervan?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Ik zou juist de electronica vervangen.
    Een body is het meest complex aan een gitaar om te vervangen. Het is leuk dat je de ambitie hebt om die zelf te bouwen, en dan kan je misschien ook kijken wat je kan recyclen en wat je wil vervangen. Ik zou zeggen test de gitaar eerst voor je hem sloopt en vervang alles wat je jeukt. Op alles wat je recycled bespaar je ruimschoots genoeg om nieuwe electronica te kopen (schakelaar en potmeters). Experimenteer dan ook gelijk met bedradingsschema's.

    De body, neck en pickups blijven de grootste posten maar zijn tevens bepalend voor het resultaat. Alle hardware daaromheen kun je recyclen of relatief goedkoop vervangen.

    EDIT: wat die aanbieding betreft, let op houtsoorten. Chinese makelij heeft een slechte reputatie (kijk maar naar de Landwind SUV ) De houtsoorten zijn goed, maar de paddle neck heeft geen angled headstock. Da's dan weer jammer. Ook zijn de frets aan de dikke kant. Misschien fijn om te spelen, misschien ook niet. Als je de body zelf maakt waarom ook niet direct de nek? Er gaat erg veel tijd en precisie inzitten (inschatting) maar je spaart dan ook vrij veel geld uit (nog even los gezien van deze prijsstunt) plus dat je hem naar jouw wensen hebt én perfect op maat.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 11 april 2009 om 11:09
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  9. #9

    Standaard

    even alles op een rijtje,

    electronica, pickup, brug enz 110 euro (ebay)
    paddle neck 45 euro (ebay)
    body 50??

    dat is toch nog ongeveer 200 euro.... hmm daar moet ik nog even over nadenken. ik begon met het idee van 40 euro gitaar en body van 50 maar dit is toch al gelijk wat meer... maar zeker betere kwaliteit.

    PS: en dat die paddle neck geen angled headstock heeft maakt mij niks uit :P
    Laatst gewijzigd door marcusp; 11 april 2009 om 11:41

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Klinkt als een nette prijs. Voor nieuwe componenten ben je al vrij snel €400 - €600 Euro kwijt. Al moet ik zeggen dat ik wel mijn bedenkingen heb bij Ebay. Ik geloof dat handelaren die hierop zitten niet alleen laagdrempelig willen zijn, maar het ook ergens anders niet (of niet voor meer) kwijt kunnen.
    Gezien je opsomming is het toch misschien geen verkeerd idee om voor de hardware een donorgitaar aan te schaffen? Heb je gelijk een oude body als voorbeeld.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top